Fr

BLUE

Karl Lechat (Lucien): "Mobiliteit zit in het DNA van D'Ieteren"

Maandag 23 Mei 2022

Karl Lechat (Lucien):

In februari bracht D’Ieteren al zijn tweewieleractiviteiten samen onder de naam Lucien. Ambitie: uitgroeien tot de favoriete winkelketen van de Belgische fietsers. De (voor)naam brengt hulde aan Lucien D’Ieteren die in 1931 de invoeractiviteit van wagens opstartte. Karl Lechat, managing director van Lucien, geeft tekst en uitleg bij de redenen en ambities voor deze lancering.
 
Hoe ben je bij dit avontuur betrokken geraakt?
 
Om te beginnen ben ik al sinds mijn kindertijd fan van alles wat met fietsen te maken heeft. Met mijn eerste loon ben ik dus geen pinten gaan pakken met mijn vrienden, maar heb ik voor mezelf de VVT Scott gekocht: ik had er altijd van gedroomd, maar ik kreeg hem niet van mijn ouders.
 
De fiets is dus altijd een deel van mijn leven geweest, ook op professioneel vlak, aangezien Skoda partner was van de Ronde van Frankrijk (Karl Lechat was gedurende meer dan vier jaar MD van Skoda voor België, nvdr). Tien jaar geleden al koesterde ik plannen om een elektrische fietsenwinkel te openen in Leuven, maar dat idee heeft nooit concreet vorm gekregen. Kortom, iedereen bij D’Ieteren kende mijn passie voor de fiets en toen het project voor Lucien – dat op dat moment nog niet zo heette – ontstaan is, werd ik er meteen bij betrokken. Toen het concreter werd, is me gevraagd om ik mij er meer voor wilde inzetten. Zo werd ik managing director – of liever sportdirecteur, zoals ik mezelf gedoopt heb.
 
Kun je Lucien even kort voorstellen?
 
Ondernemingsgeest op het vlak van mobiliteit is wat D'Ieteren het best kenmerkt sinds zijn ontstaan. Daarom is het bedrijf ondertussen ook meer dan tweehonderd jaar oud. Met de lancering van Lucien willen wij deze geest voortzetten en deelnemen aan de veelbelovende ontwikkeling van de fietsenmarkt in België.
 
Lucien is een retailbedrijf met fysieke winkels, die binnenkort zullen worden versterkt door een krachtig online platform. Lucien werkt door bestaande winkels over te nemen, die beschikken over de fietsexpertise die wij niet hebben, maar waaraan de groep zijn vaardigheden en ervaring op het gebied van netwerkbeheer, marketing, financiering en digitalisering toevoegt. Het doel is de twee ervaringen en het beste van beide werelden te combineren, zodat de som meer is dan de afzonderlijke delen.
 
Momenteel heeft Lucien negen winkels, waarvan acht in de regio Antwerpen en één in Elsene. De onderneming telt 65 werknemers en vertegenwoordigt meer dan 30 merken.
 
Waarom investeert D’Ieteren in de fietsmarkt?
 
Voor de meeste mensen staat D'Ieteren synoniem voor auto's, terwijl de auto-invoer slechts 70 van de 217 jaar in het bestaan van de groep vertegenwoordigt.
 
Met andere woorden, het DNA en de rode draad doorheen alle beslissingen en activiteiten van D'Ieteren, is bovenal mobiliteit. Vandaag is dat zelfs de eerste ambitie, visie en missie.
 
Hoe kijkt de groep dan concreet naar mobiliteit?
 
Als naar een legpuzzel, waarvan Lucien nu een apart stukje is. Het idee is om aan elk profiel van de weggebruiker een hele reeks puzzelstukjes aan te bieden waarmee hij zijn eigen "mobiliteitspuzzel" kan samenstellen, en meer bepaald zijn verschillende vervoerswijzen, afhankelijk van waar hij woont, zijn leeftijd, zijn beroep, of hij al dan niet kinderen heeft, zijn hobby's, enz.
 
Wat Lucien meer in het bijzonder betreft, is het de bedoeling winkels aan te bieden die niet meer dan 20 minuten uit elkaar liggen. Dit is al het geval in Antwerpen, waar wij de winkelketen iBike hebben overgenomen. Dat zal binnenkort ook het geval zijn in Brussel, waar ik 20 potentiële overnames op mijn bureau heb liggen...
 
Op lange termijn is het uiteraard de bedoeling het concept op nationaal niveau uit te breiden.
 
Hoe selecteren jullie de winkels die jullie overnemen?
 
Niet al onze winkels zullen een copy/paste van elkaar zijn, want het draait allemaal om mensen. Het doel is niet om een merk te kopen en vanaf nul te beginnen. Integendeel, het gaat om continuïteit. Trouwens, ik zeg altijd dat Lucien 11 jaar oud is in Antwerpen en 4 jaar in Brussel...
 
Voor de rest kopen we vooral winkels die dezelfde ambitie hebben als Lucien: een hoogwaardige service met een menselijk gezicht, zowel online als in de winkels, om zo de populairste fietsketen onder fietsers worden.
 
Nog iets aan toe te voegen?
 
Ik blijf erbij, wat Lucien echt onderscheidt van zijn concurrenten zijn de aangeboden diensten. Als bewijs, en zeker het beste voorbeeld, wanneer je een fiets koopt bij Lucien, krijg je automatisch een jaar lang gratis Lucien Bijstand, 24/7! En dat is ongeacht de fiets en zijn prijs.

Archief / BLUE