SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Iedereen Inbound, door Yf Brodala en Thierry De Vynck (Dallas)

Maandag 29 September 2014


Iedereen Inbound, door Yf Brodala en Thierry De Vynck (Dallas)
Probeer jezelf even in te leven in de volgende situaties. Situatie 1: je bent op een familiefeest en zit middenin een boeiend gesprek. Tot je plots onderbroken wordt door je zoontje die al zeurend aan je arm trekt. Wat doe je...? Situatie 2: een gesprek is afgelopen en plots zie je je zoontje een geweldige goal maken in de tuin van dat familiefeest. Wat zeg je...?
 
Inderdaad: het intrusieve zoontje of het zoontje dat naturel je aandacht trekt; niets toont het verschil tussen outbound en inbound marketing beter aan dan bovenstaande anekdote.
 
Boston, Massachusetts, was vorige week hét epicentrum voor de future-proof marketeer, die tegen wil en dank moet en zal veranderen. En Inbound 2014 was hét decor voor de new school marketing met een nieuwe mindset, nieuwe inzichten en nieuwe regels.
 
Omdat we bij Dallas gek zijn op lijstjes, geven we je hier graag de 10 belangrijkste take-aways van hét marketing-congres van het jaar. 
 
1. De consument weet alles
En die hete adem voelen bedrijven in hun nek. Niets nieuws onder de zon, want de gemiddelde consument is vaak beter geïnformeerd dan verkopers zelf.
Deze evolutie gaat zelfs nog een stapje verder: ook het kopen an sich is vandaag helemaal uitgehold. We kopen niet langer, maar abonneren ons. We kopen geen muziek, maar worden lid van Spotify om onze favoriete muziek en gepersonaliseerde playlists live te streamen. Blu-rays kopen? Waarom zou je dat nog doen als je je kan abonneren op volledige series? Kortom: de economie wordt ‘ge-netflixified’.
 
2. Snapchat is de katalysator van het vergankelijke internet
In november 2013 wou Mark Zuckerberg Snapchat voor maar liefst 3 miljard dollar overkopen. Een nieuwtje dat de wenkbrauwen van menig marketeers deed fronsen. Met uitzondering van zij die meteen begrepen wat dit betekende. Snapchat heeft een nieuwe stroming op de kaart gezet: het vergankelijke internet.
Sta er zelf even bij stil: het internet vergeet niets. Is dit nu goed of slecht? Wel, enerzijds houden we van het permanente. Maar wat met die nogal gênante foto op Facebook, die meteen deel uit maakt van je online identiteit? Inderdaad, soms willen we toch liever dat iets niet onthouden wordt en net dat is de reden waarom Snapchat zo ongelooflijk populair is.
Er leeft dus iets en daar moet je als marketeer rekening mee houden. Snapchat, Spotify, Netflix,… het lijken allemaal leuke, nieuwe trends, maar het zijn stuk voor stuk grote bewegingen die duiden op enorme veranderingen in onze maatschappij.
 
3. You start selling, when you stop selling
Denk even na over je laatste grote online aankoop. Zo’n aankoop waar je toch best even over nadenkt – al is het maar om je vrouw te overtuigen. Tenzij je een vrouw bent, dan beslis je gewoon zelf.
Wedden dat je Google hiervoor hebt ingeschakeld? En de échte zoektocht, die begon eigenlijk toen pas. Je koopt niet bij de goedkoopste, bekendste of die met de beste SEO. Je koopt bij de website die je begrijpt en die je geeft wat je nodig hebt. It’s all about ‘sellping’ – ofwel de combinatie van selling en helping: één van de absolute Inbound 2014 buzzwords.
 
4. Content is king, context is queen
Het world wide web is vandaag één onoverzichtelijke soep. Geen wonder, want zowat elk bedrijf doet aan een bepaalde vorm van contentmarketing. Toch ligt de oplossing niet in het laten varen van contentmarketing. Content is onwaarschijnlijk beslissend in het aankoopproces, maar moet relevant zijn. Context is dus minstens even belangrijk.
Bezorg de juiste boodschap, aan de juiste persoon, op het juiste moment. Hierdoor help je je potentiële consument met het realiseren van doelstellingen, zonder enige afleiding.
 
5. Gepersonaliseerde content zorgt voor de ultieme user experience
Het summum van een goede user experience is en blijft gepersonaliseerde content. Pas dus op basis van je personas, de levenscyclus van je leads, of op basis van slimme segmentatie je tekst, afbeeldingen en zelfs call-to-actions aan aan de persoon die er op dat moment naar kijkt.
 
6. Vergeet storytelling, hier is storymaking
Iedereen is continu bezig met storytelling. Maar we zijn zó druk in de weer met het bedenken van nieuwe stories, dat we hun lezers helemaal uit het oog verliezen.
De oplossing? Dat zijn social media. Merken moeten afstappen van traditionele storytelling en overschakelen op storymaking. Elk sterk verhaal moet herinneringen en emoties tot leven brengen. Geen enkel merk heeft op zichzelf een sterk verhaal, maar krijgt pas écht waarde als het een rol speelt in het verhaal van de consument.
 
7. Taal is meer dan woorden
NLP – of ‘neurolinguïstisch programmeren’ voor al wie niet in 140 characters denkt – leert dat taal meer is dan woorden alleen. Elke boodschap bestaat uit 2 elementen: de boodschap zelf enerzijds, en de verpakking van de boodschap anderzijds. En het is die laatste die onze zintuigen prikkelt en beslist wat we al dan niet onthouden.
Een gouden tip: pas je verpakking aan aan de persoon die tegenover je staat. Geen fan van advanced level contentmarketing? Dan communiceer je non-sensory met vage, neutrale woorden die niets doen.
 
8. Onvoldoende budget is het perfecte alibi voor de angst voor verandering
Hoe vaak heb je jezelf als marketeer al wijsgemaakt dat er te weinig budget is voor contentmarketing? Maar contentmarketing draait om het verleiden van je consument, en hiervoor hoef je heus niet in zijn leven in te breken.
Enkele boeiende cases bewezen dat je je zakencijfers met 50% kan optrekken, enkel en alleen door minder uit te geven aan traditionele marketing en meer aan inbound marketing. Minder uitgaven én meer resultaat, what’s not to like?
 
9. Iedereen is content producer
Heb je voor contentmarketing een voorraad professionele copywriters nodig? Helemaal niet. Onthou dat élke medewerker in je bedrijf een waardevolle content producer kan zijn en kan bijdragen tot die belangrijke blogpost waarmee je het verschil gaat maken.
 
10. Everything in this business comes down to the buy-in of the management
Overweeg je als marketeer een inbound marketing-strategie? Onthou dan dat je pas échte resultaten kunt boeken als je iedereen mee aan boord hebt. En dat kan pas door je interne stakeholders te laten voelen welk enorm potentieel inbound heeft!
 
We kunnen niet meer zeggen dan dat Inbound 2014 een geweldige ervaring was, en een absolute must-do is voor elke innovatieve marketeer. Zin in meer? Lees alles over onze Inbound 2014 insights en onze ROMI2-visie op www.dallas.be.

Yf Brodala en Thierry De Vynck, respectievelijk brand director en digital strategist, Dallas Antwerp

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier