SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Hoe zetten de Belgische uitgevers Twitter in?

Vrijdag 29 Augustus 2014


Hoe zetten de Belgische uitgevers Twitter in?
In navolging van de ‘News On The Tweet’ studie en in partnerschap met de Online Professional Publishers Association (OPPAb) peilden we bij een aantal aangesloten uitgevers naar de manier waarop ze Twitter inzetten voor hun nieuwsmerken, welk belang ze eraan hechten en over de evolutie van het aantal volgers. 

Een eerste verschil met de Britse studie is uiteraard het volume van Twitter in België. De laatste cijfers van Comscore spreken over 679.000 Belgische gebruikers (enkel desktop gebruik). Dat cijfer trekt zich ook door wat betreft het aantal volgers van onze nieuwsmerken. Een snelle vergelijking toont dat een krant als De Standaard, het nieuwmerk met de grootste Twitter-community in België, 'amper' 117.000 volgers heeft terwijl The Guardian 2,5 miljoen volgers telt. “Toch biedt de Britse studie relevante conclusies voor de Belgische uitgevers”, beweert Siska Truyman, digital media consultant bij de Oppa. “Onze uitgevers spreken zelden over hun activiteiten op Twitter, hoewel ze daar wel actief zijn. Daarom zijn we hen gaan bevragen. We willen aantonen dat ook onze journalisten hun content kunnen verrijken via Twitter en daarmee vertrouwen kunnen creëren bij de nieuwsconsument”, aldus Truyman. Het resultaat van die bevraging is een nogal anekdotisch rapport waarin de verschillende Belgische uitgevers hun ambities op het netwerk voor microblogging kenbaar maken. We vatten ze samen aan de hand van drie verschillende strategieën.

Twitter als traffic builder

Nagenoeg alle ondervraagde uitgevers geven toe dat Twitter significant bijdraagt tot de bereikcijfers van hun online kanalen. Kurt Minnen, digital manager bij de Persgroep, verklaart dat Twitter een belangrijke rol speelt. “25% van de bezoekers op de nieuwssites van HLN.be en demorgen.be komen via sociale media”, aldus Minnen. Ook IPM, uitgever van La Libre en La DH, merkt een sterke stijging van de trafiek op de nieuwssites via Twitter. “Het aantal volgers op de Twitter-pagina's van LaDH.be (+ 200%) en lalibre.be (+ 90%)  is de afgelopen twaalf maanden sterk gestegen en het aantal interacties is verdubbeld”, zegt Caroline Grangé, sales manager bij IPM Advertising. Bij Rossel maakt Twitter al evenzeer deel uit van het publicatieproces van een nieuwsartikel. Gaetano Alemanni, digital marketing manager Le Soir: “Het doel is om interactie en shares te genereren en zo bij te dragen tot de populariteit van het nieuws en ons nieuwsmerk. Die interactie zien we vooral bij de politieke artikels en de dagelijkse cartoons van Kroll of beelden rond sterren zoals Stromae of de koninklijke familie.”

Twitter als real-time communicatiemiddel

Een van de toegevoegde waarden van de Twitter-feed is zijn real-time karakter en de afwezigheid van een gefilterd algoritme zoals Facebook en dat hebben de uitgevers goed begrepen. “We merken dat Twitter een efficiënt kanaal is voor de surfers om in debat te gaan met de journalisten, om preciseringen aan artikels aan te brengen en om foutjes die in artikels geslopen zijn recht te zetten”, aldus Caroline Grangé. “Anderzijds gebruiken de redacties het om trends op te volgen en om zo kort mogelijk op het nieuws te zitten”, vervolgt ze. Ook bij De Persgroep komt het voor zowel de consument als de journalist goed uit. Kurt Minnen: “Dankzij Twitter kunnen onze kranten nieuws nog sneller en gerichter verspreiden en de interactiviteit van Twitter biedt mooie kansen in termen van customer engagement. Lezers communiceren en engageren met het merk en dit zowel inhoudelijk voor het nieuws als voor zaken die gerelateerd zijn met onze lezersservice. Verder gebruikt de redactie Twitter om de informatiestroom van de persagentschappelijk op een overzichtelijke manier te volgen. Bij breaking news wenden de journalisten het kanaal aan om snel in contact te komen met getuigen of om oproepen uit te sturen naar lezers.”

Twitter als community builder

De nieuwsmerken die bij het gebruik van Twitter over communities spreken, vinden we vooral terug bij de magazines. Bij Sanoma Media lijkt Twitter vooral een rol te spelen bij het merk Flair. “Twitter is een kanaal waarbij Flair een sterke community van volgers kan uitbouwen”, zegt Herlinde Hendriks, advertising marketing & information manager Sanoma Media. “We richten ons vooral op visibiliteit en nabijheid van het merk. De doelstellingen zijn een maximum aan trafiek naar de website genereren, visibiliteit creëren voor het merk, de community vergroten en beheren en tot slot opinieleiders vinden en er zelf een worden”, aldus Hendriks. Het gemiddelde aantal tweets bij Flair is tien per dag en die tweets bestaan vooral uit links die naar de website leiden, exclusieve acties en wedstrijden. Voor Françoise Geubel, verantwoordelijke digitale media Ciné Télé Revue, gaat het vooral om tweerichtingscommunicatie op te zetten met de volgers van het merk. “Eerst verschenen er alleen maar links naar nieuwsartikels op onze site, maar sinds eind 2012 voeren we een interactievere strategie”, aldus Geubel. “Twitter laat ons toe om de personen die we in ons magazine aan bod laten komen, direct aan te spreken en op die manier kunnen we de fans van ons merk en de sterren op hetzelfde niveau plaatsen.”
 
Zoals voor andere commerciële merken zullen de media Twitter dus inzetten om ontvankelijke ‘followers’ aan te trekken, waarbij de nadruk wordt gelegd op strategische communicatie-assen en voor deze doelgroep aangepaste boodschappen worden ontwikkeld. Twitteraars zijn immers gretig naar actualiteit, nieuws van hoge kwaliteit. Ze willen dingen bijleren en niet opeens geconfronteerd wordt met promotie. Deze betrokken benadering wordt essentieel om dag na dag de overtuigingen die het mediamerk wil uitdragen geloofwaardig door te geven.
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier