SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Onze Tops & Flops

Maandag 23 Juni 2014


Onze Tops & Flops
Dit jaar telde het MM-team in Cannes naast de redactie ook drie freelance redacteurs in de persoon van Wim Demyttenaere, Stéphane Abinet en Max B. Brouns. Zij coverden elke dag samen met ons de actualiteit van het Festival. Bij wijze van knipoog en afsluiter volgen hierna hun en onze tops en flops van deze editie.
 
Wim Demyttenaere
Flops:
Liever in schoonheid eindigen. Dus begin ik hiermee. Waar ik niet van hou, is wat mij betreft ook niet het vermelden waard en verdient geen aandacht. Daarom volgt hier een top 5 van wat ik moeilijk kan appreciëren in reclamewerk.
 
- Bestaande concepten of ideeën die klakkeloos gekopieerd of schaamteloos gepikt worden. Er wordt al te vaak gezegd dat alles al eens gedaan is. Het zou triestig zijn als dat waar was. Inspiratie is overal. Er is niets fout met je te laten inspireren door andermans werk, zolang je dat maar op een aangenaam verrassende manier doet, zoals Sir John Hegarty vrijdag zei.
- Scam. Reclame dient in de eerste plaats om de naam van een merk in het zonnetje te zetten. Daarna pas volgt de naam van de bedenker.
- Taalfouten. Eén tikfoutje dat te laat werd opgemerkt, mag nog vergiffenis krijgen. Maar een dt-kemel kan niet door de beugel.
- Een moeilijk leesbare tekst. De consument zit niet te wachten op commerciële boodschappen. Hoe minder moeite hij moet doen, hoe groter het effect.
- Een moeilijk te vatten concept. Als zelfs een reclamemens het niet snapt, hoe kan de ‘consument met de pet’ het dan begrijpen?

Tops:
Inderdaad, in vergelijking met de voorbije twee jaren hebben de Belgen deze keer ‘weinig’ Leeuwen gewonnen. Maar laten we vooral nooit vergeten dat een Cannes Lion, zelfs al is het ‘slechts’ brons, even veel betekent als een Olympische medaille in de sport. Niets minder dan wereldklasse, dus. Met zeven Lions hebben we bijgevolg geen reden tot klagen. Hierna een overzichtje van wat me deze week bijzonder is bevallen, de vele met Leeuwen bekroonde campagnes uit binnen- en buitenland niet meegerekend:
 
- De live optredens van Oscar and the Wolf en Raving George tijdens het Aperitif Sportif van productiehuis We Are TRS. Deze zomer staan ze op Pukkelpop; de voorbije week konden we ze aan het werk zien in een Miramar-appartement. Een ongehoord privilege!
- Het aanschuiven waard: The Saatchi & Saatchi New Directors’ Showcase. Ook deze keer weer mindblowing.
- ‘Just don’t forget it’ voor Marmite. Naast het leuke idee vind ik deze campagne bijzonder, omdat je op de advertenties geen logo, geen productnaam en slechts een fractie van een packshot ziet. Hoeveel adverteerders durven dit?
- De Haribo films die tonen hoe snoepjes het kind in ons naar boven brengen. Ze zijn blijkbaar geen gouden Leeuw waard, maar ik blijf er graag naar kijken.
- De speech van Bono op de slotshow, waar hij de Cannes LionHeart Award in ontvangst nam voor zijn (red)-inzet waarmee hij Aids uit de wereld wil helpen. En het zou hem nog kunnen lukken, ook.

Stéphane Abinet
Tops:
 
- De GP Design voor het Muziekfestival van Bergen
- De GP Promo & Activation voor Harvey Nichols
- De GP Cyber voor Pharrell Williams
- De GP Cyber voor Chipotle
- The Saatchi & Saatchi New Director's Showcase
 
Flops:
- De GP Press voor Harvey Nichols. Sorry, dat is geen persadvertentie, maar gewoon een toepassing van een mooie geïntegreerde campagne.
- De GP Media voor Happy ID en Coca-Cola. Ik heb het gehad met al dat politieke ‘Happy’ en ‘Sharing’ gedoe.
- De desinteresse bij het publiek voor de Film-shortlist en de omstandigheden waarin die wordt uitgezonden.
- De slechte presentatie van het werk in Press & Outdoor.
- De zeldzame Belgische Lions… als je naar Press & Outdoor kijkt, ontdek je eenvoudig en heel direct werk dat we ook in België hadden kunnen maken.
 
Max B. Brouns
Tops:

Grote ideeën die het verschil maken, of ze nu eenvoudig, spitsvondig of geavanceerd zijn:
 
- ‘The Social Swipe’ (Bishöfliches hilfswerk Misereor/Kolle Rebbe Hamburg), vanwege het creatieve en impactvolle gebruik van affichage.
- ‘Musée National d’histoire naturelle’ (Parc Zoologique de Paris/Publicis Conseil): schitterende uitvoering in Press.
- ‘The Scarecrow’ (Chipotle Mexican Grill/Creative Artists Agency),omdat het idee op alle fronten optimaal benut werd.
- ‘Offline book’ (Math Paper Press/DDB Singapore): een fantastisch idee om boeken via Mobile te laten herontdekken.
- ‘Live Test Series’ (Volvo Trucks/Formans Bodenfors): Jean Claude Van Damme is dit jaar de beste Belgische reclameman.

Flops:
- Te veel entries die onder de categorie scam vallen: bureaus zonder budgetten… organiseer jullie eigen festival.
- Te veel niet-commerciële en gouvernementele categorieën.
- Te veel entries die onterecht inschrijven in meerdere categorieën en dan nog winnen ook.
- De cases die hun aantal Facebook-likes tonen als KPI voor efficiëntie.
- Alle Golds die door de Direct-jury toegekend werden: ze hebben volgens mij niets met DM te maken.
 
Griet Byl
Tops:

 - ‘The Epic Split’ van Formans Bodenfors voor Volvo Trucks: het blijft een hele straffe spot en een plezier om naar te kijken, net zoals de vele parodieën.
- De GP PR voor ‘The Scarecrow’ case (Chipotle Mexican Grill/Creative Artists Agency en Edelman). Vanwege de ongewone invalshoek en de indrukwekkende resultaten.
- De ART140 installatie van Grey Possible buiten het Palais, vanwege de originele manier om te peilen naar nieuwe insights over taal op sociale media.
- ‘Let’s Shout’, de live uitzending van de eerste wedstrijd van de Rode Duivels, georganiseerd door De Persgroep, omdat het een uitstekende manier was om ons verblijf in Cannes af te trappen en onze nationale trots te stimuleren.
- Het uitzicht in de Pressroom in het Palais du Festival. 

Flops:
- De slechte kwaliteit van de internetverbindingen in Cannes in het algemeen, de tol van het succes die het Festival oogst bij het vak en in de pers.
- De GP Press toegekend aan Harvey Nichols.
- Het Belgische palmares. Ook al kunnen we de resultaten beter beschouwen als een motivatie om volgend jaar beter te doen.
- De (te) talrijke categorieën die niet altijd even duidelijk te onderscheiden zijn.
- Het feit Ralph Fiennes te hebben gemist. 

Damien Lemaire
Tops:

- De campagne van DDB Parijs voor Trivial Poursuit.
- De vier Lions van BBDO BBDO Belgium.
- De beschikbaarheid van de Belgische juryleden.
- De overwinning van de Rode Duivels, gevierd in de Ierse pub gereserveerd door De Persgroep.
- De Bandol. 

Flops:
- De GP Press.
- De GP Outdoor.
- De GP Direct.
- De tocht in de Pressroom van het Palais du Festival.
- Het Belgische palmares. 

Fred Bouchar
Tops:

- De spots voor HBO en Jack & Jones, de GP Creative Effectiveness van McCann Melbourne en de site 24hourshappy.com van Pharell.
- De eerste editie van de Innovation Lions.
- De expats die je elk jaar graag terugziet op de Soirée des Belges van RMB.
- De afspraken in de Speakers' Corner in de Pressroom van het Paleis.
- De Braziliaanse ‘touch’ in het algemeen, net zoals het T-shirt van Sir Martin Sorrell en de vermomming van het Caviar team op de Soirée des Belges in het bijzonder. 

Flops:
- De GP Press en Film voor Harvey Nichols.
- Courtney Love en andere ‘sterren’ die niets te zoeken hebben op de Cannes Lions.
- ‘Trop is te veel’: het festival heeft ‘Barnum’ proporties aangenomen.
- De afwezigheid van de Flying Young Creatives.
- Het Belgische palmares.

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CANNES LIONS 2014

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier