SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De Radio bouwt aan de toekomst

Zondag 15 Juni 2014


De Radio bouwt aan de toekomst
De radio viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan in België: dat zullen we geweten hebben. De RTBF, RTL en de Nostalgie-NRJ groep blikten terug met de ‘Vu à la Radio’ tentoonstelling in Tour & Taxis, de VRT opende de interactieve expo ‘Radio 100 plus’ om de hele evolutie van de eeuweling opnieuw te beleven. Maar er wordt niet enkel teruggekeken op een luisterrijk en succesvol verleden. Bij alle radiozenders en regies wordt de komst van de radio van de toekomst volop voorbereid. En door de snelle opmars van de technologische innovaties en de digitalisering staat het als een paal boven water dat de radiobeleving voor de luisteraars binnen enkele jaren totaal anders zal zijn. En idem dito voor de radioreclame.

Bij de VAR, de regie van de VRT-radiostations, spreken we met general manager Anny Wuyts, en Rudi Jansens, director business unit radio. Beiden hebben een studiereis gemaakt naar Californië, meer bepaald naar Sillicon Valley, met een delegatie van de EGTA (de Europese vereniging voor tv- en radioregies). Daar in Californië liggen zowat alle bedrijven en start-ups die de radio van morgen ontwikkelen, zowel aan de kant van het aanbod via technieken voor aggregatie en combinaties van push en pull, als aan de kant van de luisteraar met nieuwe apps en interfaces met de content. De EGTA is met een aantal vertegenwoordigers van grote Europese radiostations op bedrijfsbezoek gegaan naar de belangrijkste actoren die de toekomst van radio en de bijhorende business modellen volop aan het ontwikkelen zijn.

“We zijn door een soort van laboratorium van mogelijke toekomstscenario’s gewandeld”, zegt Anny Wuyts. De Amerikanen aarzelen niet om nieuwe technologieën volop uit te proberen en investeren in modellen door trial en error. De innovaties die aanslaan, worden dan vrij snel overgenomen door de grote concerns en zo worden grote sprongen voorwaarts gemaakt. “De toekomst van radio bij ons zal heel erg lijken op de radio in de Verenigde Staten van nu. Radio is misschien het laatste medium dat de impact van de digitalisering nog moet ondergaan, alleszins in Europa”, zegt Anny Wuyts. Natuurlijk wordt er in België ook steeds meer via het internet naar de radio geluisterd, en natuurlijk groeit Spotify ook op de Europese markten, maar in vergelijking met de evoluties op de andere continenten, is de marktsituatie bij ons relatief stabiel gebleven.

De Amerikaanse markt als spiegel

Aan de hand van cijfers van Edison Research kunnen we kracht van radio in de US in kaart brengen. 92% van de Amerikanen luistert minstens een keer per week naar de AM/FM zenders. Radio maakt integraal deel uit van de dagelijkse routine van de overgrote meerderheid Amerikanen en is niet weg te denken uit bepaalde delen van hun leven, zoals tijdens het autorijden. 82% beweert dat de radio aanzetten het eerste is wat ze doen zodra ze in de auto stappen. In een land waar de auto zo’n belangrijke plaats inneemt, geeft dat het medium een aparte strategische positie. Door de explosie van de mogelijke opties waarover de luisteraars nu beschikken om naar radio te luisteren, met de AM/FM frequenties, de HD radio, Podcasts, internetradio’s en satellietradio’s, kunnen we stellen dat er nu meer dan ooit naar de radio geluisterd wordt, als we som maken van al die luistermomenten op al die platformen.

Het luisteren naar de AM/FM zenders is in de States bijna met 40% afgenomen, voornamelijk door de sterke groei de radio’s op het internet, de podcasts en de sattelietradio’s. Niet alleen neemt het aantal luisteraars van het online radioaanbod snel toe, tot 33% van de bevolking per week, maar bovendien luisteren deze mensen ook steeds vaker en langer naar online zenders. De luisterduur op online zenders is in vijf jaar tijd bijna verdubbeld, van 6u13 min naar 11u 56 min per week. De explosie van nieuwe luisterplatformen heeft het luistergedrag grondig gewijzigd. De luisteraars zijn bovendien steeds minder gebonden aan een enkele toegang tot de audiocontent en ze kiezen dus steeds meer voor een combinatie van meerdere bronnen, naargelang de voordelen die ze erbij evaren. We kunnen de kanalen naar audio-content in vier categorieën indelen. Er zijn de toepassingen voor personalisering van de afspeellijsten op MP3 spelers; de diensten voor Audio On Demand & TV met Youtube en de muziek-kanalen op TV ; de snel groeiende Online Music Services zoals Spotify en Pandora en dan tot slot natuurlijk de Live & Online Radio’s. Binnen die laatste categorie zijn het vooral de platformen met een aanbod van soms duizenden geaggregeerde radiostations die een snelle groei kennen. 55% van de Amerikaanse bevolking luistert minstens een keer per week naar websites met playlists.

Daarvan gaat het leeuwendeel naar een bepaalde online service: Pandora, de absolute marktleider in de Verenigde Staten. Op twee jaar tijd heeft Pandora zijn bereik verdubbeld: vandaag luistert 23% van de Amerikanen wekelijks naar Pandora via PC, laptop en natuurlijk smartphones of tablets. De smartphones hebben een een enorme penetratie in de States (53% van de bevolking ; bij de jongeren van de categorie 18-34 jaar is het 74% ) en dat levert een enorm potentieel op aan nieuwe connecties met luisteraars. Pandora is na Facebook de meest gedownloade app in de Verenigde Staten: ze staat op 47% van alle smartphones! Wat maakt deze nieuwe vorm van radio zo aantrekkelijk? Pandora is een gratis radiodienst die zich aanpast aan de smaak van de luisteraar. Aan de hand van de naam van een band of een artiest of een lied gaat een systeem op zoek naar muziek die erop lijkt. De luisteraars kunnen feedback geven door eenvoudige clicks en bouwen zo hun ideale eigen ideale persoonlijke radiostation. Indien de luisteraars de muziek willen aanschaffen, klikken ze door naar Amazon. Het is in Europa evenwel niet mogelijk om naar Pandora te luisteren: er stelt zich een probleem met de auteursrechten van alle artiesten op de lijsten van de Amerikaanse radiogigant in alle verschillende staten op het oude continent. Op de website van Pandora krijgen wij Belgen een boodschap te zien met beleefde verontschuldigingen.
Apps veroveren de hele wereld

Er zijn nog vele bedrijven met nieuwe vormen van media en technologiën die snel groeien op de nieuwe platformen. TuneIn presenteert zich via een app als de radio voor mensen die luisteren naar muziek, sport en nieuws over heel de wereld. Het is een geaggregeerd merk dat meer dan 70.000 radiostations groepeert. TuneIn telt maandelijks 40 miljoen luisteraars in 230 landen en in meer dan 70 landen van die landen staat de App in de top tien van de downloads. “Dankzij een ingenieuze en gebruiksvriendelijke app in 22 talen, groeit het bereik heel snel via de mobiele dragers” vertelt Rudi Jansens.

Dit aggregaat van zenders ondervindt geen probleem met de uitzendrechten, want zij hebben vanaf het begin strategische partnerships afgesloten met de twintig grootste radiozenders zoals CBS radio, Entercom, Univision, Emmis, Hubbard,enz. Nu ligt de focus vooral op partnerships met internationale radiozenders of sterke themazenders in Europa (met bijvoorbeeld BBC News), Oceanië (ABC) en Japan(MBC). TuneIn profileert zich als de overweldigende wereldwijde zender met 105 muziekgenres en live concerten, alle sporten van over heel de wereld en alles wat daar tussen ligt. Rudi Janssens toont de campagne van TuneIn: “De claim is duidelijk: ‘if you can hear it, chances are it’s on TuneIn’. We zijn heel ver van de tijden waarop het bereik van radio’s afhankelijk was van de capaciteit van de zendmasten. TuneIn kan de hele wereld bereiken.” Concurrenten op wereldniveau zijn Spotify, dat bijna 30 miljoen luisteraars heeft in de Verenigde Staten, Australië en Europa; Clear Channel dat vooral veel FM radio’s groepeert in de US en Australië en natuurlijk Pandora dat naast zijn 8% marktaandeel van het totale radiobreik in de US ook in Australië een sterke positie verwerft.

Luisteraars binden met abonnementen

Rdio (spreek uit “ar dio”) hanteert een abonnementformule van vijf dollar per maand om op alle devices te kunnen luisteren naar alle zenders in hun aanbod. Dit platform is in het leven geroepen door Janus Friis, een van de oprichters van Skype, en het onderscheidt zich van de concurrentie door een ‘sociale component’. De abonnees worden lid van de community van de ‘social jukebox’ (www.rdio.com) en kunnen hun voorkeuren delen met anderen via sociale media Facebook en Twitter. Hierdoor wordt de beleving van radio voor de individuele luisteraar helemaal anders. Ook op het gebied van de advertentiewerving voor alle radio’s achter Rdio wordt er gewerkt met een community binnen het commerciële platform ‘Cumulus’. In theorie kunnen alle 1500 leden van de salesteams van alle partner-radio’s immers ruimte verkopen op alle radio’s. Dat zou meteen van die Cumulus van Rdio een van de grootste solidaire salesteams voor reclameruimte ter wereld maken.

Hetzelfde principe van ‘samen sterk’ is ook bij het gratis online-netwerk Radionomy een basisprincipe om met duizenden zenders content te aggregeren en op een gebundelde manier aan marketing, uitzending en advertentiewerving te doen. Radionomy beschikt over een breed scala aan online muziek- en thematische radiozenders, overal toegankelijk en gemaakt door gepassioneerde mensen: muziekfans, kunstenaars, dj's, opinieleiders, komieken, enz. Aan radiomakers worden de infrastructuur en de tools aangeboden om volledig gratis hun eigen online radiozender te maken, er promotie voor te voeren en er geld aan te verdienen. Radionomy zendt deze radiozenders uit over de hele wereld en draagt alle kosten, inclusief copyright. De inkomsten moeten uit het AD-netwerk komen: Radionomy laat vier minuten reclame per uur toe.

Google en Apple spelen mee

Als het gaat over het veranderen van de beleving van een medium en de koppeling aan doelgerichte reclame, dan kan Google natuurlijk niet afzijdig blijven. “De EGTA delegatie werd ontvangen in gebouw nummer 56 op de enorme Google campus”, glimlacht Anny Wuyts, “meer mogen we strikt genomen niet vertellen, omdat we allemaal een non disclosure document hebben moeten ondertekenen.” Maar ondertussen heeft Google de ambities met Google Play wel bekendgemaakt. Met deze ontwikkeling moet een veel breder publiek worden aangetrokken. “Play” staat niet voor het spelen van on-line spelletjes maar voor het afspelen van video en muziek op Google Music en Google Film. Google Play kan een drager voor zowat alle media tegelijk worden: een krant of een tijdschrift, tv, een boek of een stripverhaal, radio,... de grenzen tussen de media vervagen helemaal. “Is Youtube een radio onder een nieuwe vorm?”, vraagt Rudy Jansens zich luidop af. “ Bij Google hebben ze ons gesproken over de impact van pure audioreclame en ze bieden op hun platform geen spot-reclame aan, terwijl tijdens het opstarten van de video’s een korte audio reclamespot veel minder hinderlijk zou worden ervaren als een 15 of 20 seconden videoboodschap.”

Apple van zijn kant maakte vorig najaar een begin met de lancering van iTunes Radio. Deze gratis radio streamingdienst omvat meer dan 200 stations en een muziekcatalogus op basis van de iTunes Store, met de functies van iTunes. iTunes Radio evolueert naargelang de muziek die je beluistert en downloadt. Hoe meer je iTunes Radio en iTunes gebruikt, hoe beter die weten waar je van houdt en hoe beter je luisterervaring gepersonaliseerd wordt. iTunes Radio biedt ook in avant-première toegang tot nieuwigheden, de integratie van Siri en demogelijkheid om songs te onthouden en te kopen. De dienst wordt gefinancierd door reclame en is gratis voor alle gebruikers. Wie iTunes Match gebruikt, geniet van een reclamevrije versie.

En wat met radioreclame?

Er zijn vier termen die steeds terugkomen als het gaat over de toekomstscenario’s en bijhorende business modellen voor radio uitwerkt: multiplatform, digitaal, technologie en evolutie. Het heil van radio ligt hoe dan ook in de diversificatie op meerdere platformen. Om de luisteraars optimaal te bereiken , zullen de reclameboodschappen dus ook hun doelgroepen moeten aanspreken op al deze platfomen en diverse uitzendkanalen. Radioreclame zal meer zijn dan alleen audio-spots: radiozenders kunnen videoboodschappen uitzenden of eenvoudige maar specifiek gerichte display-advertenties.

Zeer nauwkeurige targeting zal mogelijk gemaakt worden door de nieuwe technologieën die de traffic over de radioplatformen in kaart brengen en per doelgroep aanbieden. De eerste vormen van ‘R-commerce’ (voor radio e-commerce) bestaan nu al enkele jaren. (www.karnaval.com uit Turkije is een sprekend voorbeeld waarbij de inkomsten uit displayreclame en e-commerce de tanende inkomsten uit de spotreclame op de FM zenders van Spectrum Medya een nieuwe boost hebben gegeven.) Digitaal is geen toekomstwoord meer, het is gewoon “het nieuwe normaal”, zoals onze landgenoot Peter Hinssen het ter boek stelde. De analoge radiozenders zullen zich op korte termijn allemaal aanpassen aan de digitale technologieën en te beluisteren zijn via telefoons en tablets, hybride radiotoestellen en tv-toestellen.

De belangrijkste uitdaging voor de komende jaren zal erin bestaan de juiste technologische partners te kiezen om de inventory van reclameblokken en display-posities met de juiste luisteraars in kaart te brengen, te kwalificeren en te klasseren in doelgroepen om vervolgens het bereik aan de juiste prijs aan te bieden aan de adverteerders. De digitalisering werkt een haast oneindige reeks nieuwe mogelijkheden in de hand. Geolocalisatie, pop-up stations, synchronisatie van audio en video, steeds meer performante reclameservers, capping, gepersonaliseerde streaming, crowdcasting, interactieve programma’s, audio QR code, mobile couponing, .... zijn maar enkele nieuwigheden die mee de toekomst van radioreclame zullen uitmaken.

Radio wordt ROI-dio

Mixberry Media is een Audio Ad Netwerk, een adserver platform dus, dat adverteerders via duizenden digitale zenders met miljoenen luisteraars in contact brengt. Mixberry Media verspreidt voornamelijk audiospots op de radiozenders, die veel efficiënter zijn dan display-advertenties, ook al omdat ze dichter bij de kern en de beleving van het medium liggen. De value proposition voor de adverteerders is duidelijk: meer efficiënte campagnes door meer accurate targeting; meetbare ROI met real time reporting op reële data (geen extrapolaties of ruwe schattingen) en de garantie dat de spots wel degelijk beluisterd zijn. De adverteerders en hun mediabureaus kunnen op veel meer criteria de profielen van hun doelgroepen bepalen: de woonplaats of plaats van beluisteren, het uur en de dag, leeftijd, aard van luistertoestel en zelfs het verkozen muziekgenre. Mixberry Media pretendeert zelfs aan op basis van de playlists de stemming te kunnen bepalen waarin de luisteraar verkeert en biedt ook deze gegevens aan als een waardevolle indicator om de ROI van de campagnes te verhogen.

De online adservers voegen dus alle troeven van de digitale uitzendingen toe aan het digitale aanbod. Maar de echte uitdaging is natuurlijk de koppeling van het offline bereik aan het digitale bereik om de hele inventory van reclamemogelijkheden optimaal te beheren. Dat is de business van Jelli, een Cloud-based Advertentie platform. De bereikcijfers voor radio in de VS, afkomstig van Arbitron, en de streaming impressions opgemeten door Nielsen, worden samengevoegd en het gecombineerd bereik van de blokken wordt in real time aan de markt van media-inkopers aangeboden. De betrouwbaarheid van de data stijgt van 80% naar 97% dankzij de versterking van de data; de controle van uitzending neemt nu een minuut in beslag in plaats van twee weken zoals voorheen en de rapportage van resultaten gebeurt nu in real time in plaats van 60 dagen na uitzending. Verbluffend.

Radio evolueert razendsnel, dat tonen onder meer de nieuwe giganten als Spotify en Pandora duidelijk aan. Maar de evolutie kan niet alleen technologisch zijn. De fundamenten van het medium moeten overgezet worden in nieuwe vormen en op nieuwe kanalen. Ook de radioreclame moet in zekere zin opnieuw worden uitgevonden. Pandora heeft dat laatste trouwens zeer goed begrepen en heeft mensen aangetrokken met een echt radio-DNA : artiesten en ervaren radiomakers waken over de kwaliteit van de playlistst en kunnen worden ingezet om goeie radiospots te maken.

De Radio van de toekomst moet op een andere manier verkocht worden aan de adverteerders en dat is een werk van mensen en niet van robots. De radiomakers en de salesteams zullen zich de nieuwe mogelijkheden van het medium moeten eigen maken om als ware media consultants de adverteerders wegwijs te maken naar de STROI (short term return on investment) op alle kanalen. Natuurlijk zullen er heel binnenkort veel meer beschikbare data zijn om de efficiëntie van de campagnes te meten, met tools voor rapportering die ervoor zullen zorgen dat campagnes in real time kunnen worden bijgestuurd. Maar de creatieve concepten in de boodschappen om sterke verhalen te vertellen over de merken, alsook de creativiteit in het gecombineerd gebruik van de kanalen zullen zeker ook in toekomst nog het verschil maken. 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier