SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: wat met de exclusieve internetlezers?

Vrijdag 12 Oktober 2018


Seen from Space: wat met de exclusieve internetlezers?
We schreven het hier al: de officiële cijfers van de persbereikstudie (CIM NRS) zijn helemaal niet ideaal en de resultaten zijn soms moeilijk te interpreteren. Op basis van de bestaande metingen, kunnen we bijvoorbeeld de proportie exclusieve weblezers van een mediamerk berekenen. Dus diegenen die een medium exclusief via de site lezen (het gaat hier dus wel om een dynamische raadpleging op de site, en niet om het lezen van een statische digitale pdf-replica).

Als we de oefening maken voor de dagbladen, valt tussen de twee gepubliceerde golven de ietwat verrassende evolutie van de proportie exclusieve weblezers op (17/18 vs 16/17). Bijna alle ‘quality papers’ (met uitzondering van Le Soir) gaan duidelijk achteruit op dit criterium. Dat strookt niet echt met de trends die vastgesteld worden bij de echtverklaarde verspreiding (ook al zijn de kalenders van beide publicaties niet synchroon) of de traffic zoals die geregistreerd werd in de CIM Internet-studie.

We willen hier niet beweren dat de cijfers niet kloppen, wel dat ze verrassend en niet te controleren zijn. Ze zijn het resultaat van een uitsluitend declaratieve en complexe bevraging. In vele landen worden respondenten ondervraagd over de platformen die ze bezoeken. Bij ons worden respondenten ondervraagd over content met al bij al vrij vage contouren – websites, apps en digitale edities. De kans op verwarring is dan ook groot. Maar het is treffend dat de impact negatief is voor de titels met een relatief lage verspreiding en een hoog digitaal aandeel. Hebben die hun plafond bereikt? De grootte van de schommelingen wijst niet die richting uit. De meest optimistische hypothese zou zijn dat bepaalde lezers teruggrijpen naar papier, of toch minstens af en toe, maar dan kan momenteel niet gecontroleerd worden.
 



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier