SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: media-inflatie lager dan algemene inflatie in België

Zaterdag 26 Mei 2018


Seen from Space: media-inflatie lager dan algemene inflatie in België

We hebben de scope van de UMA-verslagen over de evolutie van de reclameprijzen en –kosten een beetje verruimd. Die rapporten gaan altijd over een periode van vijf jaar; we hebben dat gewoon verdubbeld door de vorige versies erbij te nemen. Dat leverde een evolutie over tien jaar van de gemiddelde tarieven en kost/1000 contacten voor alle media, een historiek die dus begint net voor de grote financiële crisis van 2008.

Gemiddeld stegen de prijzen van het gemiddelde boodschappenmandje van de Belgische consument tijdens die periode met 1,9% per jaar. Dat is iets meer dan de jaarlijkse evolutie van de kost/duizend contacten zoals we die hier schatten: die bedraagt +1,6%. De algemene inflatie ligt duidelijk hoger dan de evolutie van de tarieven die van het ene jaar tot het andere aanzienlijke schommelingen doormaken (naar boven en naar beneden). Het gemiddelde blijft in de buurt van 0. Natuurlijk berust de schatting van de prijzen en kosten van alle offline media op “de gemiddelde aankoop” van de adverteerders, zoals we die terugvinden in de MDB-Nielsen cijfers. Het is niet uitgesloten dat bepaalde sectoren zeer verschillende evoluties hebben doorgemaakt, naargelang hun specifieke mediagebruik. Maar dezelfde opmerking geldt voor het “gemiddelde boodschappenmandje’ dat de overheid gebruikt om de inflatie te schatten.

Er is een grote afwezige in deze evolutie: digital dat steeds sterker aanwezig is in het mandje van de adverteerder. Helaas dwingt het ontbreken van betrouwbare gegevens voor 2017 ons net zoals de UMA om de kosten voor het internet uit te sluiten uit het plaatje. Wie beweerde er dat met het internet alles meetbaar wordt?



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier