SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

UMA: De evolutie van de kost per duizend van offline media ligt beduidend hoger dan de inflatie

Dinsdag 8 Mei 2018


UMA: De evolutie van de kost per duizend van offline media ligt beduidend hoger dan de inflatie
Het nieuwe rapport van de vereniging van mediabureaus (UMA) over de evolutie van de kosten van reclame in de verschillende offline media in België tussen 2012 en 2017, wijst op een snellere stijging van de inflatie (+ 6%) dan de prijs van offline mediaruimte. Die prijzen schommelen fors van jaar tot jaar en zitten uiteindelijk in 2017 op hetzelfde niveau als vijf jaar voordien. Verder ligt de evolutie van de algemene kost per duizend contacten van alle (offline) media samen (bijna +10%) aanzienlijk hoger dan de algemene inflatie (+6%).

De laatste jaren wordt de algemene kost per duizend door alle media opwaarts gestuwd, door Out Of Home (affichage) en de magazinepers in het bijzonder. Deze twee media noteren respectievelijk +48% en +41%. De enige uitzondering is de dagbladpers in 2016 en 2017 (-17%). De UMA herinnert eraan dat vergelijkingen tussen de verschillende jaren moeilijk zijn door de wijzigingen in de meetmethodes binnen de studies die het gebruikt voor de berekeningen van de kosten per duizend contacten. Zo ondergingen sinds 2016 de CIM bereikstudies voor de pers en Out Of Home grondige wijzigingen met een belangrijke impact op hun bereikniveaus.

De UMA wijst ook op het feit dat conclusies met betrekking tot de mediakosten uit de globale analyse kunnen afwijken van de individuele ervaringen van adverteerders. “Die richten zich meer bepaald naar specifieke doelgroepen die in hun mediastrategie gebruikmaken van een mediamix die sterk afwijkt van het marktgemiddelde en daardoor nettoprijzen kunnen verkrijgen die sterk verlaagd worden door aanzienlijke kortingen. Maar hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de analyse van de inflatiecijfers en de gemiddelde consumptieprijzen: elke consument ervaart de evolutie van de prijzen op zijn eigen manier, afhankelijk van het eigen aankoopgedrag.”

We geven nog mee dat bij gebrek aan betrouwbare online reclamegegevens voor 2017 de UMA heeft beslist om internetgegevens niet mee te nemen in het rapport.

Het rapport is hier beschikbaar.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier