SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: Sociale media in Vlaanderen, te veel of te weinig

Zondag 18 Februari 2018


Seen from Space: Sociale media in Vlaanderen, te veel of te weinig
De Establishment Survey van het CIM en de laatste versie van de Digimeter vertonen nogal wat overlappingen als het over dezelfde thema’s gaat en de informatie louter declaratief is. We toonden al dat het fout loopt als de (verklarende) Digimeter zich buigt over televisieconsumptie zoals die gemeten wordt door het CIM. Er is nog een ander, verrassend, punt van verschil: het gewicht van de sociale media in Vlaanderen.
De vraag in de Establishment Survey van het CIM is zeer breed: het internet de afgelopen maanden te hebben gebruikt om sociale netwerken, forums of blogs te bezoeken. Bij de Digimeter peilt de vraag naar het maandelijkse gebruik van minstens een sociaal netwerk. Toch scoort laatstgenoemde veel hoger dan eerstgenoemde (80% versus minder dan 50%). Laten we de methodologische discussie hier kort samenvatten, hoewel ze wel stof tot discussie schept: de CIM-vraag is wellicht te algemeen. En er is YouTube. Misschien ziet niet iedereen dat als een sociaal netwerk, omdat je geen login hoeft aan te maken om het te gebruiken. Toch is het volgens de Digimeter het tweede populairste sociaal netwerk van de Vlamingen. Als we proberen te oordelen, lijkt het ene cijfer (dat van het CIM) ons eerder laag: 49% tijdens de afgelopen maanden is weinig. Het andere cijfer (Digimeter) lijkt nogal gul: 80% per maand is veel. Maar er zijn geen gegevens om dit te bewijzen. Anderzijds zitten het CIM en de Digimeter ongeveer op dezelfde golflengte wat het gebruikersprofiel op de sociale media betreft, ook al omschrijven ze het anders. Het IMEC-onderzoek wijst op een relatieve populariteitsdaling van Facebook, iets wat overal bevestigd wordt. Ondanks de vele details rept de Digimeter met geen woord over Snapchat dat momenteel zijn interface grondig aanpast.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier