SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

De trends in de voedingsindustrie voor 2018

Donderdag 18 Januari 2018


De trends in de voedingsindustrie voor 2018
De ‘Foodoscope 18’ is een witboek dat gepubliceerd werd door de Fransen van Kantar Media. Bedoeling: alle mogelijke toekomstperspectieven van de voedingsindustrie oplijsten, in de huidige evoluerende context en in het licht van de dalende reclamebestedingen. Kantar ziet vier grote maatschappelijke trends: Neofood, Superfood, Ufood en Cofood.
 
Neofood verwijst naar een nieuwe manier om voeding te beschouwen, in termen van economische, maatschappelijke en ecologische impact, om een authentieker beeld te kunnen opstellen.
 
Centraal in deze trend staat de behoefte om zijn engagement in de verf te zetten, zoals Nespresso deed met George Clooney rond het thema van duurzame ontwikkeling in deze film.
 
Riskanter is de strategie die erin bestaat zich frontaal te engageren, zoals Carrefour dat onlangs campagne voerde tegen een Franse wet die het kweken van bepaalde zaden verbood.
 
Een versterkte traceerbaarheid wordt ook een nieuwe uitdaging. Vorig jaar associeerden verschillende fabrikanten en distributeurs, waaronder Unilever, Nestlé en Walmart, zich met IBM in een project dat IoT en blockchain combineert voor een optimale traceerbaarheid van voedingsproducten.
 
Superfood integreert het idee dat foodtech voor de samenleving moet handelen, door het creëren van jobs en sociale banden, maar ook door ieders verantwoordelijkheidszin te stimuleren. Getuige hiervan deze film van Ubrew voor de lancering van een bier dat ‘Responsibly’ gedoopt werd.
 
Tegelijk staat het voor het idee dat het voedsel van morgen moet worden uitgevonden. Dat inspireert merken en organisaties zoals het Internationaal Centrum van de Aardappel dat samenwerkt met de NASA om te ebwijzen dat je de groente op Mars kunt laten groeien.
 
Het komt er ook op aan te sensibiliseren voor duurzamere consumptiewijzen en in te spelen op de ‘do it yourself’ trend.
 
Ufood valoriseert een gepersonaliseerde en real time toegang tot voeding dankzij innoverende, stedelijke en alternatieve distributiesystemen. Kantar heeft het ook over de toename van het aantal autonome stadsboerderijen die verse kwaliteitsproducten produceren in een gesloten circuit, alsook functionele, praktische en verantwoorde packagings, zoals de start-up Ohoo die eetbare watercapsules aanbiedt.
 
Cofood wil economische gemeenschappen bouwen rond voedselnetwerken door in te spelen op onderwijs. Het komt erop aan samen te investeren om de stadslandbouw diepgaand te veranderen, een merk te bouwen in functie van de prioriteiten van de consumenten. Zoals bij de Kitchen Community van Kimbal Musk.
 
Samengevat roept Kantar op om co-marketing strategieën op te starten, de bevoorradingsketen kenbaar te maken, producten te maken die aansluiten op de verwachtingen die de merkcommunicatie van morgen zullen motiveren. Plezier, delen en gezondheid.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier