SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Philippe Delusinne (RTL): "We wisten wel dat ze ons in de gaten zouden houden voor dit najaar"

Zondag 27 Augustus 2017


Philippe Delusinne (RTL):
Op 22 augustus onthulden RTL TVI, Club en Plug RTL het najaarsrooster voor 2017-2018. Dat weerspiegelt de nieuwe belofte: ‘RTL c'est vous!’ en moet 30 jaar TVI in de verf zetten. Het geheel kan worden samengevat in vier woorden: liefde, actie, voyeurisme en seks. Tekst en uitleg door de Afgevaardigd Bestuurder van RTL België, Philippe Delusinne.
 
Ben je het ermee eens als we het nieuwe programmarooster uitdagend noemen?
Neen, natuurlijk niet. Het gaat niet om provocatie, wel om lef. Dat is iets helemaal anders. Ons programmarooster wil de nieuwsgierigheid prikkelen en is niet vrijblijvend. Er zitten heel wat nieuwigheden in, een vijftiental om precies te zijn. Er zullen er nog volgen. Dat betekent dat we risico’s nemen, dat we vernieuwen. Lokale producties zijn ook heel belangrijk voor ons. En daarbij komen natuurlijk programma’s die ondertussen een cultstatus hebben verworven: ‘Appel d'urgence’, ‘Face au juge’, ‘L'amour est dans le pré’, enzovoort.
 
Kortom, ik denk dat ons najaarsrooster zowel gedurfd als innoverend en creatief is. Een combinatie van nieuwigheden en beproefde successen. Ons programmarooster is dus zeer vastberaden, want we zijn ons er ten zeerste van bewust dat we dit najaar in de gaten worden gehouden, met alle ondertussen bevestigde geruchten over de komst van TF1. Iedereen zat te wachten op wat we zouden doen.
 
Zou je kunnen stellen dat het ontworpen is in functie van de nakende lokale loskoppelingen van TF1?
Neen, niet echt. Zoals elk jaar is het in de eerste plaats een rooster dat een zo ruim mogelijk publiek tegemoet treedt. We hebben dus gedaan wat we altijd gedaan hebben. Wat TF1 betreft, denk ik effectief dat onze lokale verankering voor een fundamenteel verschil zal zorgen. Niet alleen tegenover TF1 trouwens.
 
We hebben in de eerste plaats voor onszelf gewerkt en gedaan waar we het best in zijn, wat niet betekent dat we de komst van TF1 naar het Belgische audiovisuele landschap negeren.
 
Onze nabijheid die we al meerdere jaren als leuze uitdragen, onderscheidt ons meer dan ooit van de concurrentie. Daarom hebben we in de eerste plaats die proximiteit nog versterkt.
 
Hoe verklaar je de tegenvallende reclamebestedingen tijdens het eerste semester, meer bepaald op televisie, terwijl alle economische indicatoren positief zijn en 2016 veelbelovend was voor de media?
Radio doet het eerder goed dit jaar, televisie is ontgoochelend. Hetzelfde geldt voor de magazine- en dagbladpers. Op de meeste markten volgt de reclame als de economie het goed doet. Dat is het geval in België, maar vreemd genoeg zijn de cijfers van de reclamemarkt aan de zwakke kant. Misschien zijn de mensen wat aarzelend en bevreesd. Het is met andere woorden geen eenvoudig jaar. De conjunctuur is niet echt bemoedigend, wat ons betreft.
 
In het kader van het #Evolve-plan dat jullie binnenkort aan jullie aandeelhouders voorstellen, is al gebleken dat jullie een meer transversale visie zullen hanteren voor meerdere directieleden. Je kondigde ook al aan dat het bedrijf gestructureerd zal worden op basis van de content, en minder naargelang de media. Klopt die analyse? En hoe ga je die veranderingen implementeren bij de regie?
Het #Evolve-plan dat al bestaat, zal eerst aan de aandeelhouders gecommuniceerd worden. Ik ga er dus momenteel niets over zeggen in de pers. Wat ik wel al kan vertellen, is dat #Evolve verschillende doelstellingen heeft. Ten eerste wil het kunnen omgaan met een markt die alle richtingen uitgaat. Ten tweede is dit een markt die geconfronteerd wordt met de nakende komst van TF1. Ten derde vereist deze markt de rekrutering van nieuw talent, om te beginnen digital natives die een andere visie hebben op mediaconsumptie. De combinatie van al deze elementen maakt dat we er inderdaad alle belang bij hebben onze werkwijzen en structuren te herzien. Dat doen we transversaal in alle departementen, met inbegrip van de regie, die ook zal nadenken over haar eigen manier van werken. Het is niet de bedoeling dat we op onszelf terugvallen, maar dat we in de toekomst nog kunnen groeien, door ons aan te passen aan een nieuwe marktsituatie. Rond ons is de hele context in beweging en we kunnen daar niet ongevoelig voor zijn. Integendeel, we gaan proberen ons op een soepele manier aan te passen met #Evolve. Het is absoluut geen besparingsplan dat te maken heeft met de komst van TF1, maar een manier om het bedrijf te structuren zodat het klaar is om het volgende decennium aan te kunnen.
 
We vieren onze dertigste verjaardag en al die tijd hebben we op dezelfde basis gewerkt. Ik denk dat we vandaag onze gewoonten door elkaar gaan schudden.
 
Over de regie gesproken, gaan jullie de perspoot behouden? Er zijn geruchten over een overname van de portefeuille…
De strategie van RTL in België betreft net als in de andere landen de audiovisuele media. Historisch hebben we onze pool IP Press die het goed doet, die een mooie structuur is. Alles is mogelijk. We houden hem of we laten hem eventueel over. We krijgen die vraag inderdaad en dat wordt onderzocht momenteel. Ik weet dat er geruchten zijn, maar ik ga daar momenteel geen verdere commentaar bij geven.
 
Nog even iets over de laatste CIM Radiostudie. Jullie doen het eerder goed in deze golf!
Dat klopt, aangezien we absoluut een podiumplaats willen. De eerste plaats voor BEL RTL, maar bijna ex-aequo met Radio Contact… We zijn dus heel blij met deze resultaten. Ze bewijzen dat de veranderingen die we doorgevoerd hebben hun vruchten afwerpen. Op de radio heb je altijd wat tijd nodig als je gewoonten verandert. Vier of vijf maanden geleden waren de bereikcijfers zogezegd niet goed, maar er valt te discussiëren over het onderzoek op sommige punten. Je moet het echter durven toegeven als het niet goed gaat, maar ook als het wel goed gaat. We waren er bijna zeker van dat de wijzigingen die we doorvoerden positief waren en deze CIM-golf bewijst dus dat we gelijk hadden. Dat betekent niet dat we op onze lauweren moeten rusten. Vandaag denken we na over de echte inhoud en positionering van een generalistische radio als BEL RTL.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier