SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Vergelijkende reclame: het Carrefour-arrest, door Laurine Georgis (Advocate, CMS)

Zondag 20 Augustus 2017


Vergelijkende reclame: het Carrefour-arrest, door Laurine Georgis (Advocate, CMS)
Adverteerders wagen zich regelmatig aan vergelijkende reclame en ook al liggen de regels die de rechtmatigheid ervan bepalen duidelijk vast, de toepassing leidt nog vaak tot juridische discussies.

Op 8 februari dit jaar onderzocht het Europees Gerechtshof op verzoek van het Parijse Hof van Beroep de wettigheid van een televisiecampagne gevoerd door Carrefour met als thema de ‘gegarandeerd laagste prijs bij Carrefour’. Die vergeleek de prijs van 500 producten van grote merken bij Carrefour met die bij de winkels van concurrerende ketens, waaronder Intermarché. In het kader van zijn campagne beloofde Carrefour de consumenten de terugbetaling van twee keer het prijsverschil als ze een bepaald product elders goedkoper konden vinden.

Voor we de beslissing in detail analyseren, herinneren we even aan de wettelijke principes inzake vergelijkende reclame. Vergelijkende reclame wordt gedefinieerd als elke vorm van reclame die impliciet of expliciet een concurrent of diens goederen en diensten identificeert. Hij is wettelijk als hij beantwoordt aan de volgende voorwaarden:
- Hij is niet misleidend.
- Hij vergelijkt goederen of diensten die beantwoorden aan dezelfde noden of met dezelfde doelstelling.
- Hij vergelijkt objectief een of meerdere essentiële, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van deze goederen of diensten. De prijs kan daar een van zijn.
- Hij leidt niet tot verwarring.
- Hij stelt de concurrent niet in een slecht daglicht of brengt hem niet in diskrediet.
- Voor goederen met een beschermde benaming van herkomst betreft hij in elk geval goederen die dezelfde benaming hebben.
- Hij maakt geen misbruik van de naambekendheid van de concurrent.
- Hij presenteert geen goederen of diensten als een imitatie of een reproductie van een goed of een dienst dat een beschermde handelsnaam draagt.

In de affaire die tot de beslissing van het Europees Gerechtshof leidde, was de vraag of het onwettig was om de prijzen te vergelijken in winkels van verschillende formats en groottes (Carrefour-hypermarkten en concurrerende supermarkten), zonder dat deze precisering uitdrukkelijk aan de consument werd meegedeeld.

In zijn beslissing van 8 februari benadrukt het hof eerst dat reclame die de prijzen van producten in winkels van verschillende formats bij concurrerende merken op zich niet onwettig is. Toch blijft hij onderworpen aan de wettelijke voorwaarden inzake vergelijkende reclame, meer bepaald wat de vereiste objectiviteit betreft.

In het geval van de Carrefour-reclame is het hof van oordeel dat de objectiviteit van de vergelijking door Carrefour in het gedrang kan komen, omdat de prijzen van de producten die vergeleken worden in de reclamespot kunnen verschillen naargelang de grootte of de format van de Carrefour-winkels en diegene die gehanteerd worden in kleinere concurrerende winkels van de supermarkt-format. Het aldus vastgestelde prijsverschil kan kunstmatig vergroot worden.

Bovendien is het Europees Gerechtshof van oordeel dat deze reclame misleidend kan zijn als hij nalaat om melding te maken van een essentiële informatie die de consument nodig heeft om een commerciële beslissing te nemen. De reclame kan de consument de indruk geven dat hij in alle winkels van de vermelde ketens kan rekenen op de in de reclame vermelde prijs, wat ook hun format of omvang is, terwijl dat niet het geval is. In dat verband herinnert het Hof eraan dat informatie die aan de consument verstrekt wordt duidelijk, nauwkeurig en begrijpelijk moet zijn. Ze moet dus in de reclamespot zelf voorkomen. In dit geval stond de informatie enkel op de website van Carrefour en dan nog in kleine letters (“enkel geldig in winkels van Carrefour en Carrefour Planet).

Op basis van de beschouwingen van het Europees Gerechtshof moet het Hof van Beroep zich nu uitspreken over de wettigheid van de Carrefour-reclame en bepalen of de reclame in kwestie, gezien de omstandigheden, voldoet aan de eisen inzake de objectiviteit van de vergelijking en/of het misleidende karakter. Daarbij moet enerzijds rekening gehouden worden met de perceptie van de gemiddelde consument die normaal op de hoogte is en anderzijds met de aanwijzingen in de reclame in kwestie.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier