SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De barmhartige Samaritaan, door Bart Cattaert (MM)

Zondag 23 April 2017


De barmhartige Samaritaan, door Bart Cattaert (MM)
We moeten toegeven dat we op de redactie van Media Marketing nog niet steil achterover vallen van het niveau van de Belgische vloggers, uitgezonderd enkele grappige commentators. De ene maakt al eens een publireportage, de andere komt met pranks of sentimentele filmpjes die we begin jaren ’90 al op een commerciële zender zagen. Toen de commercie de verkleutering van de televisie inzette en progammamakers alles uit de kast haalden om toch maar die traan bij vader of moeder te doen wegpinken. Het is beter nu op VTM.

De vochtige eyeballs zitten nu ook bij YouTube. Een van de populaire formats onder de vloggers is het zogenaamde sociale experiment. Je hebt het waarschijnlijk al eens op je timeline voorbij zien komen, want het is een ware epidemie de laatste jaren. Het scenario gaat als volgt: mensen in hun natuurlijke habitat worden onderworpen aan een ongewone of vreemde situatie om aldus te kijken wat er gebeurt. Alles wordt uiteraard gefilmd met verborgen camera.

De best bekeken sociale experimenten van de afgelopen jaren zijn de fimpjes waarin daklozen de hoofdrol spelen. Sommige zijn smakeloos (rijk joch dat in een Lamborghini hamburgers van Mc Donalds uitdeelt aan daklozen); vele zijn in scène gezet of fake; andere lijken te vertrekken van sensibiliserende (goede) intenties zoals het recente ‘Would You React?’ filmpje van twee Belgische vloggers. Die deelden dankzij een online crowdfunding geld uit aan Brusselse vagebonden. Stuk voor stuk zijn de filmpjes, meestal vergezeld van wat pianomuzak, echter gemaakt om ons een warm gevoel te geven én het filmpje viraal te laten gaan. En de fair share (55%) van het YouTube advertentiegeld op zak te steken...

De zoekopdracht ‘Homeless Social Experiment’ op YouTube levert zomaar even 517.000 resultaten op. Hoe veel sociale experimenten moeten nog gevoerd worden om te weten dat daklozen ook mensen zijn? Dat is namelijk de voor de hand liggende teneur van dit soort filmpjes waarvan de ideeën tot in den treure herhaald en gekopieerd worden door de vloggers. De man of vrouw die op straat leeft, wordt daarnaast zonder medeweten en toestemming gereduceerd tot een proefdier voor het aantal views en likes. Het is een ergernis en het ruikt onethisch.

Vaak doet zo een filmpje het ook goed als clickbait op de nieuwssites, naast dat artikel over hoe het gaat stormen en sneeuwen in het weekend. Als zelfs het weerbericht clickbait wordt! Staan we daar in het Middelheimpark te zweten in onze dikste jas. Kortom, beste influencer, de zon schijnt. Ga naar buiten en help een dakloze, maar laat die camera thuis.



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier