SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

One-stop-print-shop, door Griet Byl

Zondag 26 Maart 2017


One-stop-print-shop, door Griet Byl
Twee weken geleden werd besloten een punt te zetten achter de nochtans langverwachte Media ID. Je weet wel, de unieke login die elke internaut in staat stelde om met een enkele online identiteit in te loggen op de virtuele kanalen van de deelnemende nieuwsmedia. Naar verluidt werd de stekker getrokken uit het project – een initiatief van De Persgroep, L’Avenir, Mediafin, Mediahuis, Rossel, Roularta, Sanoma, IPM, RTL en de VRT, met de MICT en iMinds – omdat een van de spelers niet meer wilde meedoen.

Jammer, want de bedoelingen waren nobel: enerzijds wilden de uitgevers digitale content op een gebruiksvriendelijke manier toegankelijk maken, en aldus meer lezers/surfers over de streep trekken om in fine voor nieuws te betalen. Ook niet onbelangrijk waren de data die aldus konden worden verzameld en het mogelijk moesten maken om gepersonaliseerder te adverteren, een dringende noodzaak nu misplaatste retargeting veel surfers aanzet om ad-blockers te installeren.

Het zal dan ook niemand verbazen dat in andere Europese landen soortgelijke projecten ontstaan. In Portugal bijvoorbeeld sloegen zes commerciële mediabedrijven de handen bij elkaar voor het Nonio-project. Dat omvat, net als de Media ID, een eenmalige registratie die gebruikers toegang verleent tot de honderden sites die toebehoren aan de deelnemende mediabedrijven (magazines, nieuwsmerken, tv, radio,…). Inloggen zal kunnen via Facebook, Twitter of Linked, wat het proces nog zal vereenvoudigen. Eenmaal geregistreerd kunnen de uitgevers beginnen met het verzamelen van data betreffende het gebruikte device, het surf- en aankoopgedrag, alsook semantische en contextuele website gegevens. Die zullen worden samengebracht in een afzonderlijk data-management platform. In dat stadium zal een beroep worden gedaan op mediabureaus en adverteerders om uit te maken hoe het bereik gesegmenteerd wordt en aldus standaarden voor de markt op te stellen. Een enorm voordeel, wat het succes van digitale campagnes buiten Google en Facebook alleen maar ten goede kan komen.

En dat is belangrijk, als je ziet dat media in toenemende mate digitaal verbruikt en gecommercialiseerd worden. Papieren versies worden steeds vaker de kers op de taart. Wat niet belet dat er her en der nieuwe juweeltjes, pure print players, boven de doopvont worden gehouden. In Frankrijk lanceerde Mondadori vorige week bijvoorbeeld Mellow, een lifestyle blad dat vrouwen op zoek naar digitale detox te midden van de vele prikkels in onze moderne wereld wil bereiken. Het maandblad dat een oplage krijgt van 120.000 exemplaren, wordt gelanceerd zonder website, maar wel ondersteund via de sociale netwerken en een grootscheepse televisiecampagne. Very old school, dus. Of het succes al dan niet op de afspraak is, zal vooral afhangen van de authentieke en ervaren meerwaarde die het product zijn lezers kan bieden. Want, om onze betreurde vriend, magazinekenner en lichtend voorbeeld Theo Moormann te citeren: “Het succes van een titel hangt niet af van voorafgaand marktonderzoek, wel van de passie van een uitgever in hart en nieren die komt met iets waar hij zelf in gelooft.”

En voor de digitale versies van al die met liefde gemaakte magazines is het misschien tijd om de raad van Thierry Tacheny, die andere grote mediamijnheer, ter harte te nemen en een soort van digitale one-stop-shop voor digitale mediamerken in het leven te roepen. Een Topics van, voor en door de volledige markt. Een Blendle van de uitgevers zelf. Is dat geen strak plan voor morgen?

Griet Byl



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier