SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Met AI is er geen plaats meer voor marketing, door Stéphane Mallard (Blu Age)

Zondag 12 Maart 2017


Met AI is er geen plaats meer voor marketing, door Stéphane Mallard (Blu Age)
Volgens Stéphane Mallard, Digital Evangelist bij Blu Age, brengt de komst van artificial intelligence een overgang van ‘push product’ naar ‘pull client’ met zich mee in de marketing. Als alle fysieke of rechtspersonen uitgerust zijn met AI, zal de beslissing over een aankoop afhangen van het vertrouwen dat de merken wekken bij deze personen. De wereld van morgen wordt een plek waar de interactie tussen de verschillende artificiële intelligenties zal proberen de belangen van hun respectieve gebruikers te verdedigen.
 
“Auto rijden, kanker diagnosticeren, onze gezichten herkennen, onze emoties op foto’s onderscheiden, de beste Go-speler verslaan en zelfs bluffen bij het pokeren… Artificiële intelligentie is overal en breidt exponentieel snel uit. Ze zal disruptie veroorzaken in alle sectoren, zonder uitzondering. Optimisten verheugen zich op de inzet van AI en denken dat ze hen zal helpen om hun vak beter uit te oefenen, om minder fouten te maken, meer klanten aan te spreken. Marketingspecialisten zijn nu al blij met de gedachte dat ze over een bijna perfecte kennis van hun klanten zullen beschikken en die dus beter zullen kunnen beïnvloeden, en dus meer verkopen. De realiteit ziet er enigszins anders uit. AI zal marketing gewoon doen verdwijnen.
 
Iedereen zijn eigen slimme assistent
Artificiële intelligentie ontwikkelt zich domein per domein binnen welbepaalde toepassingen: in de financiën, de geneeskunde, robotica, taal,… Doelstelling van de huidige internetreuzen is echter al deze mogelijkheden samenbrengen binnen een enkele AI, een smart assistant die alles voor je kan doen en overal in thuis is. Een soort van Siri 3.0 die onze smartphones zal vervangen en zal uitgroeien tot ons digitale alter ego. Hij zal ons door en door kennen, altijd en overal onze belangen verdedigen. We zullen in permanente en zeer intieme interactie met hem staan. Maar we zullen niet de enigen zijn die met een smart assistant uitgerust zijn: alle bedrijven, merken, verenigingen, overheidsinstellingen,… zullen er ook eentje hebben. Al die slimme assistenten zullen op de achtergrond met elkaar dialogeren om de belangen van hun eigenaars te behartigen. En dan heeft de marketingfunctie geen enkele plaats meer.
 
De relatie tussen klant en bedrijf wordt omgekeerd
Tot nu toe probeerde marketing een zo gedetailleerd mogelijke kennis van zijn klanten op te doen, om meer impact te hebben en ze zoveel mogelijk te doen kopen. Marketingspecialisten denken dat AI hun de middelen zal aanreiken om dit schema te optimaliseren en dus nog meer te verkopen. Ze vergeten echter dat ze morgen niet de klanten, maar wel hun slimme assistenten en hun algoritmes zullen moeten overtuigen.
 
Elk bedrijf zal permanent geëvalueerd en gepitcht worden door de ‘digitale butlers’ van de klanten. Dat zal gebeuren aan de hand van voor de eigenaars pertinente criteria. De uitdaging voor bedrijven zal erin bestaan te weten wat ze moeten doen om nog steeds door hun klanten gekozen te worden, ook als het hun slimme assistenten zijn die de preselectie maken. Klassieke marketing wordt zinloos, proberen de aankoop te beïnvloeden nutteloos. De slimme assistent van de klant zal de bedrijven die dat toch proberen ‘afstraffen’ en de nadruk leggen op de bedrijven die echt beantwoorden aan de noden van hun eigenaar.
 
Uitmuntendheid en eerlijkheid in plaats van marketing
Binnen enkele jaren zal elk bedrijf in contact komen met zijn klanten via hun slimme assistenten. De enige criteria die nog zullen tellen in de keuzes van die digitale butlers, zijn de uitzonderlijke kwaliteit van het product en de ervaring. Ook de kwaliteit van de relatie zal een rol spelen, om achteraf nog gekozen te kunnen worden.
 
Het lijkt waanzinnig dat een bedrijf niet koste wat kost een deal probeert te sluiten en toch zal dat gebeuren. In het echte leven vraag je iemand uit je omgeving om je een product aan te raden en normaal krijg je dan belangeloos advies. De persoon zal proberen zich in jouw plaats te stellen om te definiëren wat je precies nodig hebt. Dat model krijgt een replica in de digitale wereld; elk bedrijf zal moeten uitgroeien tot de eerlijke adviseur van de slimme assistent van zijn klanten. Anders geraakt diens vertrouwen zoek… “



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Patrick Van Dijck (Brightfish):

Patrick Van Dijck (Brightfish): "Storytelling via mooie films krijgt opnieuw een plaats binnen merkstrategieën"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier