SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Zaterdag 18 Februari 2017


Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design
Boondoggle vernieuwt, met aan het stuur een nieuwe Managing Partner in de persoon van Stijn Cox, en een nieuwe Executive Creative Director, Leon Jacobs. Het duo licht hun keuze voor het bureau toe, met tekst en uitleg over hun plannen om een versnelling hoger te schakelen.
 
Waarom Boondoggle?
Stijn Cox:
Nadat ik Managing Partner bij BBDO was, kreeg ik zin om andere disciplines te verkennen en vooral een iets meer business result-gerichte relatie met de adverteerders op te bouwen. Zo kwam ik bij Square Melon terecht, met de pet van Chief Strategy Officer, waardoor ik me op dat vlak kon ontplooien. Daarna ben ik bij Omnicom Media Group aan de slag gegaan: daar heb ik kennisgemaakt met programmatic, sociale media, media performance marketing, enzovoort. Enkele maanden geleden ontmoette ik de CEO van Boondoggle, Pieter Lambrechts. Hij maakte me ervan bewust dat er naast die nieuwe ervaringen en  klassieke geïntegreerde communicatie er nog een extra dimensie is: Service Design. Doelstelling: traditionele geïntegreerde communicatie overstijgen, om mensen echt voor een merk te engageren en een sterke band tussen beide te creëren.
 
Leon Jacobs: Voor ik in Leuven neerstreek, hoorde ik al bij het huis, aangezien ik op dat moment reeds achttien maanden Executive Creative Director was bij Havas Boondoggle in Kaapstad. Het was Pieter Goiris, de Chairman en CEO van het bureau, die me overtuigde met zijn visie en zijn ambities. Die kwamen overeen met de mijne en voor de eerste keer in mijn carrière voelde ik dat mijn opvatting van communicatie realiseerbaar was in een bureau. Ik vond het voorstel van Boondoggle een unieke kans om een bureau te ontwikkelen zoals er nergens ter wereld eentje bestaat.
 
Wat onderscheidt Boondoggle dan van zijn concurrenten?
LJ:
De manier waarop we de dingen aanpakken. Stel je voor dat je een bank bent en dat je – terecht – iedereen op de hoogte wil brengen van het feit dat je de beste financiële oplossingen hebt. Dan heb je twee opties. Ofwel bestook je je doelgroep 24/7 via elk mogelijk touchpoint, ofwel toon je dat concreet en op tastbare wijze aan, met innoverende diensten en producten. Dat is Service Design. Bij Boondoggle geloven we sterk in deze discipline, of dat nu voor een bank, in de telecomsector of voor een pyjamafabriek is. Vandaag moeten merken een significante waarde geven aan het leven van de consumenten. Dat kan enkel door voor interactie met hen te zorgen, diensten aan te bieden die ze echt kunnen gebruiken.
 
SC: Traditionele reclame blijft heel belangrijk, maar we proberen de scope te verruimen, door eerst de behoefte te bepalen en dan een concrete service te ontwikkelen om eraan te voldoen. Dat sprak bijvoorbeeld Chivas Regal aan: het merk vertrouwde ons zopas zijn globale digitale budget toe. Tijdens de competitie tegen meerdere Londense bureaus hebben we geen campagne gepresenteerd om te zeggen dat Chivas de beste whisky ter wereld is die je aantrekkelijker zal maken. Dat was nochtans een goed antwoord op hun briefing geweest. In plaats daarvan pakten we uit met een project rond artificiële intelligentie. Meer kan ik daar momenteel niet over kwijt, maar dit soort globale budgetten winnen vanuit Leuven tegen grote internationale bureaus, bewijst al dat we de juiste richting uitgaan. Bovendien positioneert het ons als het witte konijn uit de hoed binnen het Havas-netwerk.
 
Wat maakt de magie van Service Design in feite?
SC:
De samenwerking en de co-creatie met de klanten. Bij Boondoggle proberen we altijd een stap verder te gaan in het betrekken van de klanten in ons conceptueel proces dan wat traditionele geïntegreerde bureaus doen. We stellen vast dat het echt een verschil maakt.
 
LJ: Samenwerking en openheid gaan hand in hand. Volgens mij zijn er twee types creatieven. Diegenen die begrijpen dat de uitwisseling en confrontatie tussen hun expertise en die van mensen met een andere achtergrond belangrijk en positief is enerzijds en diegenen die op een traditionele manier, enkel voor hun ego, willen blijven werken. Bij Boondoggle zoeken we in de eerste plaats de eerste categorie. Als ECD is het mijn taak om een team creatieven op te bouwen die bereid zijn om samen met anderen na te denken. Boondoggle is met andere woorden een No-Ego Agency, een beetje als een café waar iedereen aan de bar hangt om samen de wereld te verbeteren.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier