SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Ingrid Van Langhendonck: "Als iemand na het lezen van So Soir zin heeft om iets te kopen of te ontdekken, ben ik mijn deel van het contract nagekomen"

Zaterdag 11 Februari 2017


Ingrid Van Langhendonck:
Victoire is niet meer, leve So Soir! Het nieuwe lifestyle magazine van de Rossel-krant is in handen van Ingrid Van Langhendonck die verantwoordelijk is voor de redactie van So Soir. Dit zijn haar ambities.
 
Hoe geraakte je bij dit avontuur betrokken?
Via NewsMaster en een van de oprichters, Frédéric Mahoux, die het redactionele project van Victoire uitwerkte. Hij was vroeger Hoofdredacteur van Trends-Tendances en we hebben vaak samengewerkt, onder andere voor het magazine Bizz. Toen het project ontstond, was Rossel op zoek naar iemand om het in goede banen te leiden en ik was op het juiste moment, op de juiste plaats. Ik beschikte blijkbaar over alle kwaliteiten die ze nodig hadden: ze wilden iemand die zich bewust was van de marketing- en commerciële belangen, maar tegelijk ook iemand die garant kon staan voor redactionele kwaliteit.
 
Hoe zou je So Soir definiëren? Wat onderscheidt het van Victoire en van de andere lifestyle bladen?
In de loop der jaren was Victoire uitgegroeid tot een soort satelliet die zeer onafhankelijk werkte van Le Soir. Op een bepaald moment wilde Rossel deze weekendbijlage terecht omvormen tot een verlengstuk voor de leeservaring van Le Soir. De identificatie met de krant moest sterker en duidelijker zijn: de lezer van Le Soir moest centraal staan in deze aanpak. Dat is wat bijvoorbeeld Le Figaro perfect wist te bewerkstellingen met Madame Figaro.

Wat de behandeling van de lifestyle betreft, dekken we ongeveer alle activiteitensectoren: mode, design, beauty, gastronomie, enzovoort. Maar dat doen we opnieuw en altijd onder impuls van de Hoofdredacteur van Le Soir, Christophe Berty. We hanteren een eerder centrale aanpak voor de inhoud, maar proberen iets pertinenter te zijn voor de toon en de invalshoeken.
 
We gaan de wereld niet redden, we brengen geen brandend actueel nieuws, maar we pakken evenmin uit met futiliteiten. We vervullen eerder de taak van een raadgever of een tipgever, met achtergrond en inhoud. Je leert iets bij, maar terwijl je in bad zit op zaterdagmorgen. Onderscheidt dat ons van de andere lifestyle bladen? Soms wel en soms niet. Soms lees ik artikels bij de concurrentie waarvan ik het jammer vind dat ik er zelf niet aan gedacht heb, maar zo werkt het nu eenmaal, en ik hoop dat het omgekeerde zich ook zal voordoen.
 
Hoe weeg je papieren en online content tegen elkaar af? Wat is met andere woorden je digitale strategie?
Net zoals er een duidelijk verschil in omgeving bestaat tussen Le Soir en So Soir, waar het papier mooier is, de foto’s groter zijn en de lay-out soberder oogt; wilden we hetzelfde doen voor de digitale versie. We hebben de geest van het magazine dus doorgetrokken naar de website.
 
De rubrieken zijn dezelfde en de artikels zijn identiek aan wat we op zaterdag publiceren, behalve dat ze geleidelijk online gezet worden vanaf maandagmorgen. De papieren lezers krijgt ze dus eerst, in primeur.
 
Alles wordt natuurlijk verrijkt, met meer foto’s, video’s, extra inhoud en berichten die enkel digitaal verschijnen, om het platform te doen leven. Dat zijn iets ‘lichtere’ berichten die niet in de printversie kunnen, vanwege het tijdstip, omdat er onvoldoende materie is of omdat ze gewoon niet in de redactionele lijn passen.
 
We gaan niet op jacht naar scoops over bekende mensen, in tegenstelling tot andere media. Dat is zelfs een zeer strikte regel die ons verplicht om altijd trouw te blijven aan de kwalitatieve content die we voor deze titel wilden.
 
Krijg je de middelen om je ambities waar te maken?
Ja en neen. Ja, omdat Rossel aanzienlijk geïnvesteerd heeft in mensen, energie en financiële middelen. Hetzelfde geldt voor de marketing en de ondersteuning, meer bepaald voor de ontwikkeling van onze website die echt prachtig is. Idem dito wat de maquette van het magazine betreft. Maar natuurlijk, zoals zo vaak, hebben we middelen en tegelijk ook niet. Natuurlijk zou ik graag een Chef Design, Deco, Mode en Beauty in huis hebben, in plaats van met freelancers te werken. Maar die tijd is voorbij. Voor het ogenblik werken we met een driekoppig vast team en ik ben bezig een trouwe ploeg van ‘vaste’ freelancers samen te stellen.
 
De pers krijgt het hard te verduren. In welke mate helpt dit soort supplementen de abonnementen of de verkoopcijfers boosten?
Rossel had niet zoveel geïnvesteerd als ze er niet zouden in geloven. Je weet wellicht dat je een abonnement op Le Soir kunt nemen voor een, twee of zelfs drie dagen per week. We hebben gemerkt dat als lezers deze keuze maken, woensdag en zaterdag altijd geselecteerd worden. Woensdag komt dat door MAD, zaterdag voor de weekendbijlagen. Mensen willen dus wel degelijk even kunnen ademen. Daarom is dat ‘weekendaspect’ een van de pijlers die ik sterk naar voren schuif in mijn redactionele benadering. Als iemand na het lezen van So Soir zin heeft om iets te gaan kopen of een plek te gaan ontdekken, ben ik mijn deel van het contract nagekomen.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier