SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Peter Vande Graveele stelt voor: Serviceplan 2.0

Zondag 29 Januari 2017


Peter Vande Graveele stelt voor: Serviceplan 2.0
Na een lastig jaar waarin Serviceplan BMW zag vertrekken (naar Air) en aldus 30% van zijn inkomsten verloor, vatte de CEO Peter Vande Graveele de stier bij de hoorns en stelde de hele structuur opnieuw in vraag. Het resultaat van deze denkoefening die hij voerde met zijn naaste medewerkers, heet ‘Serviceplan 2.0’. Het is de codenaam voor zijn herlanceringsplan dat het bureau wil aanpassen aan de noden en verwachtingen van de adverteerders van nu.
 
2016 was een jaar om snel te vergeten voor Serviceplan?
Ja en neen. Natuurlijk zijn we BMW verloren, maar toen de van die schok bekomen waren, was dat meteen een goede gelegenheid om tabula rasa te maken. Als een bureau geconfronteerd wordt met een herstructurering van zijn activiteiten, is het aan zichzelf verplicht om zichzelf opnieuw uit te vinden. Om eerlijk te zijn was dat moeilijk en zelfs onmogelijk geweest als BMW niet vertrokken was. Elke medaille heeft zijn keerzijde…
 
Hoe zijn jullie tewerk gegaan?
‘Back to the future’. Serviceplan was het eerste bureau in Europa dat zich aan geïntegreerde communicatie waagde. Dat gebeurde in München, in… 1970. Integratie zit dus echt in onze genen, in tegenstelling tot bij Publicis One en Havas Village die zowat overal met grote trom en veel PR hun nieuwe structuur aankondigen. Een enkele naam en een gezamenlijk adres volstaan echter niet om geïntegreerd te zijn. Je hebt ook een ‘dienstenplan’ nodig; vandaar onze naam. Dat zorgt ervoor dat alle specialiteiten naadloos kunnen samenwerken.
 
Bij Serviceplan leven deze vakgebieden samen in ons open ‘House of Communication’. In plaats van integratie heb ik het liever over ‘ecosysteem’, zoals in de natuur waar de fauna en flora in totale symbiose en als vanzelf samenleven. Dat is wat ons onderscheidt van de concurrentie. Naast de terugkeer naar ons DNA betrof onze eerste beslissing een herstructurering van het bureau naar het model van de ‘vrijgemaakte’ bedrijven. Dat voorbeeld is beter geschikt voor de collaboratieve economie en de ‘always on’ generaties.
 
Wat onderscheidt jullie op het vlak van de dienstverlening?
Serviceplan is een ecosysteem dat media, technologie en creativiteit groepeert met een enkele doelstelling: de creatie van sterke merken. Het is dat concept van ‘best brands’, vertaald in de consumentenstudie die we voeren met GfK. Eke specialiteit is tegelijk volledig autonoom en helemaal afhankelijk van de rest. Vandaag zeggen grote adverteerders als P&G, Unilever of McDonald’s dat ze in de eerste plaats op zoek zijn naar flexibele structuren om hun communicatie te beheren. Wel, dat is precies wat wij zijn. Dankzij ons ecosysteem kunnen we naar believen heel klein en specifiek zijn, of heel groot en generalistisch optreden. Dat geldt voor Brussel en Antwerpen, maar ook in Amsterdam, waar we ook aanwezig zijn, en zelfs voor de Benelux of op internationaal niveau, als dat nodig is. We bieden echt maatwerk.
 
Je had het over Antwerpen, waar Gonzales gevestigd is. Gaat dat bureau voortaan ook als Serviceplan door het leven?
Neen, en dat geldt ook voor Mediascale, Mediaplus en Plan.Net, de andere sub-merken van Serviceplan… Ik moet wel toegeven dat we ons het hoofd gebroken hebben over deze structuur en wat we ermee zouden doen. Uiteindelijk hebben we vastgesteld dat Gonzales ons nog beter onderscheidt op de markt. Niet alleen door zijn geografische ligging – die ook een troef is – maar ook dankzij zijn unieke aanbod en positionering als ‘motion content agency’. Het is een kleine biotoop die in alle autonomie zijn leventje leidt, voor zijn eigen business zorgt en op alle vragen van eender welke adverteerder kan ingaan, ook van diegenen die door Serviceplan beheerd worden en enkel als dat nodig blijkt.
 
Hebben jullie ook je interne procedures aangepast?
Natuurlijk! We gaan om te beginnen net als ons moederbedrijf in München zeer binnenkort een ‘consulting’ cel oprichten. Daarmee willen we de concurrentie aangaan met Deloitte, Accenture en konsoorten. Consulting is enorm belangrijk geworden, in die mate zelfs dat we ervan overtuigd zijn dat als we ons blijven beperken tot het bedenken van leuke creaties en campagnes, we gedoemd zijn om snel aan relevantie in te boeten. Tegenwoordig zoeken of liever eisen adverteerders oplossingen voor hun business. Reclamebureaus zijn daar niet goed voor gewapend. Twee jaar geleden al besloot onze holding om in consulting te investeren. In België staat dat nog niet helemaal op punt, maar binnenkort zal dat wel het geval zijn, dankzij de ervaring die de groep opgedaan heeft.
 
Consulting, data… da’s maar een kleine stap. Welke plaats nemen deze onderwerpen in bij Serviceplan?
De belangrijkste! Serviceplan is ‘digital & intelligence focused’. Van Madmen naar Mathmen, van Moodboards naar Dashboards… Dat is de realiteit. Sinds vijf jaar zetten we volop in op ‘business intelligence’ die we integreren in de digitale en klassieke media, zoals we dat ook doen met research in al onze voorstellen. Vandaag is er geen enkele aanbeveling meer die niet gebaseerd is op iets dat we gemeten hebben. Met andere woorden we bieden elk van onze klanten en prospecten gepersonaliseerde marketing dankzij de technologie, onze moderne mediabenadering en, last but not least, onze creativiteit die nog steeds een hoofdrol speelt.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier