SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Tom Van Hoof: "Ik ben een fervent voorstander van DOOH"

Vrijdag 20 Januari 2017


Tom Van Hoof:
Op 26 januari wordt de King of Creativity ofwel het duo achter de creatiefste OOH campagne van 2016 geëerd tijdens de Merit Awards, terwijl eind maart de Kings of Planning inzendingen worden gejureerd voor de OOH Kings Awards. De voorzitter van de Planning-jury, Tom Van Hoof, General Manager van Initiative, vertelt over hoe hij OOH ziet evolueren, in het kader van deze grote competities die door Clear Channel en JC Decaux worden georganiseerd.

Waar ga je op letten bij het beoordelen van de inzendingen?
Op het vlak van creativiteit vind ik dat er ‘stopping power’ en interactie moet zijn. Dat zijn vandaag de codewoorden om OOH boeiend en entertainend te maken. Ik vind het interessant hoe creatieve en mediabureaus zoeken naar het aanbieden van een ervaring in OOH. Men probeerde het al met beacons en met near field communication, maar de echte oplossing is nog niet gevonden. Misschien moeten we minder technologisch gaan denken en zit het gouden idee wel in de boodschap. Dat kan met relevantie te maken hebben, met het weerbericht of de actualiteit. In New York zag ik hoe retailmerken zoals H&M bezoekers proberen te triggeren na hun bezoek aan de winkel. Door advertenties te maken waarbij de bezoeker bedankt wordt voor zijn aankoop. Ik vind dat relevanter dan een schreeuwerige affiche die een aankoop beoogt.

België is een van de landen waar digitale schermen het meest aanwezig zijn in OOH. Heb je goeie voorbeelden erop gezien dit jaar in binnen- of buitenland?
Ik heb het gevoel dat het gebruik van digitale schermen in out-of-home nog in zijn kinderschoenen staat in België. Ik blijf wachten op het grote idee en concept, maar ik verwacht veel van 2017. Ik doe dan ook een oproep om het meer in te zetten. We zitten op een tipping point. Er zijn meer en meer digitale schermen, zowel in winkelcentra, het openbaar vervoer als in convenience stores.

Moeten we niet teruggaan naar less is more?
In het algemeen is er een opbod van schermen, maar ik ben een grote fan van de de digitale doorbraak in OOH. Logistiek, papier, ecologie en de traagheid van het medium worden hierdoor getackeld en je kunt juistere dingen doen om het merk en de consument dichter bij elkaar te brengen. Laten we er geen flipperkast van maken, maar wel inzetten op slimme ideeën.

Nieuwe technologieën (adblockers, skippable ads, enz.) stellen mensen in staat om reclame te vermijden. Hoe zit dat in de OOH-sector?
Ik kom uit een tijd waarbij er 30 vierkante meters affiches naast elkaar op een gebouw hingen. Dan vind ik de situatie in out-of-home nu veel kwalitatiever. Het lijkt me een medium dat de aandacht verdient en kan opeisen zonder dat er iets geadblockt moet worden. Ik denk dat de oefening blijft om met drie woorden en een beeld iets over te brengen dat relevant is. Dat is bijzonder moeilijk, des te meer als je met animatie wilt werken. Daar ligt volgens mij de grote oefening voor bureaus.



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier