SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Stereotypes in reclame, wat kan er nog?

Vrijdag 20 Januari 2017


Stereotypes in reclame, wat kan er nog?
November en december zijn traditioneel de maanden waarin onze Milky Way overspoeld wordt met campagnes voor het goede doel. Zelf ga ik bij de beoordeling (het aantal sterretjes) na in welke mate een actie gebruik of misbruik maakt van de stereotypes die er bestaan over het onderwerp in kwestie. Is dat schadelijk of mensonterend, krijgt de campagne weinig tot geen sterren van me; indien niet en de executie is goed, is de kans groot dat mijn aantal sterren de hoogte ingaat.

December is dan ook de maand waarin het Noorse Students’ and Academics’ International Assistance Fund (SAIH) zijn jaarlijkse Rusty Radiator Award uitreikt. Dat is de award voor de fondsenwervingscampagne die op de meest bedenkelijke manier gebruikmaakt van de stereotypes die er in onze hoofden over het zuiden bestaan – en daarmee bedoelen we niet het FEIT dat de Franstaligen langer vergaderen dan de Nederlandstaligen. SAIH wil met zijn awards een groter bewustzijn bij ngo’s en het brede publiek creëren over hoe communicatie over armoede en fondsenwerving schadelijk kan zijn, niet alleen voor de personen die geportretteerd worden in de campagnes, maar ook voor het land of de bevolking in kwestie. De drijfveer van SAIH wordt nog het best uitgelegd met de hilarische en satirische campagnevideo’s van de organisatie uit 2013 en 2014: ‘Let’s save Africa – gone wrong’ en ‘Who wants to be a volunteer’.

Voor de editie van 2016 maakten er drie campagnes kans op de Rusty Radiator: ‘Geef om kinderen zoals ‘Jon. Doneer nu’ van Save The Children Netherlands; ‘A sponsored child’s dream’ van World Vision Australia en ‘The wait is over’ van Compassion International. Terwijl de jury het bij de eerste spot had over het “archetype van ‘poverty porn’”, bij de tweede “over een complex probleem dat zeer simpel wordt voorgesteld en met kinderen die zonder context te geven gebruikt worden”, was het toch Compassion International dat de Rusty Radiator Award van 2016 op zijn schouw mocht zetten of liever, zo diep mogelijk in de grond kon steken. In de spot bidden een jong meisje en haar familie om gered te worden. Die ‘redding’ komt uiteindelijk van een blonde Australische vrouw. “De video promoot diepgewortelde percepties van westerse superioriteit tegenover het zuiden. Het versterkt het ‘witte redder-complex’ en schetst het beeld dat ouders aldaar niets anders kunnen doen voor hun kinderen dan wachten op een sponsor die hen een leven en een toekomst biedt”, aldus de jury.

In België komen we deze nonsens van ngo’s niet tegen, toch? In de eindejaarscampagne ‘Guilt-free Pleasure Week’ van Fairtrade Belgium werd er zelfs gebroken met de bestaande clichébeelden van hardwerkende boeren op hun land. En dan is het nog niet goed! De ngo en zijn bureau Prophets kozen voor beelden van BV’s en WC’s die rijkelijk drinken of eten terwijl de (fairtrade) drank of voeding van hen afdruipt. De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) was echter van mening dat de campagne overconsumptie en verspilling toonde. De Jury vond dat, door dit te doen, de campagne een gebrek aan respect toonde tegenover de producten in kwestie en hun producenten. De video werd daarop offline gehaald en de campagne werd stopgezet. De medewerkers van Fairtrade zijn nu nog altijd de stock die was aangelegd aan het opeten...

Bart Cattaert



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier