SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Stereotypes in reclame, wat kan er nog?

Vrijdag 20 Januari 2017


Stereotypes in reclame, wat kan er nog?
November en december zijn traditioneel de maanden waarin onze Milky Way overspoeld wordt met campagnes voor het goede doel. Zelf ga ik bij de beoordeling (het aantal sterretjes) na in welke mate een actie gebruik of misbruik maakt van de stereotypes die er bestaan over het onderwerp in kwestie. Is dat schadelijk of mensonterend, krijgt de campagne weinig tot geen sterren van me; indien niet en de executie is goed, is de kans groot dat mijn aantal sterren de hoogte ingaat.

December is dan ook de maand waarin het Noorse Students’ and Academics’ International Assistance Fund (SAIH) zijn jaarlijkse Rusty Radiator Award uitreikt. Dat is de award voor de fondsenwervingscampagne die op de meest bedenkelijke manier gebruikmaakt van de stereotypes die er in onze hoofden over het zuiden bestaan – en daarmee bedoelen we niet het FEIT dat de Franstaligen langer vergaderen dan de Nederlandstaligen. SAIH wil met zijn awards een groter bewustzijn bij ngo’s en het brede publiek creëren over hoe communicatie over armoede en fondsenwerving schadelijk kan zijn, niet alleen voor de personen die geportretteerd worden in de campagnes, maar ook voor het land of de bevolking in kwestie. De drijfveer van SAIH wordt nog het best uitgelegd met de hilarische en satirische campagnevideo’s van de organisatie uit 2013 en 2014: ‘Let’s save Africa – gone wrong’ en ‘Who wants to be a volunteer’.

Voor de editie van 2016 maakten er drie campagnes kans op de Rusty Radiator: ‘Geef om kinderen zoals ‘Jon. Doneer nu’ van Save The Children Netherlands; ‘A sponsored child’s dream’ van World Vision Australia en ‘The wait is over’ van Compassion International. Terwijl de jury het bij de eerste spot had over het “archetype van ‘poverty porn’”, bij de tweede “over een complex probleem dat zeer simpel wordt voorgesteld en met kinderen die zonder context te geven gebruikt worden”, was het toch Compassion International dat de Rusty Radiator Award van 2016 op zijn schouw mocht zetten of liever, zo diep mogelijk in de grond kon steken. In de spot bidden een jong meisje en haar familie om gered te worden. Die ‘redding’ komt uiteindelijk van een blonde Australische vrouw. “De video promoot diepgewortelde percepties van westerse superioriteit tegenover het zuiden. Het versterkt het ‘witte redder-complex’ en schetst het beeld dat ouders aldaar niets anders kunnen doen voor hun kinderen dan wachten op een sponsor die hen een leven en een toekomst biedt”, aldus de jury.

In België komen we deze nonsens van ngo’s niet tegen, toch? In de eindejaarscampagne ‘Guilt-free Pleasure Week’ van Fairtrade Belgium werd er zelfs gebroken met de bestaande clichébeelden van hardwerkende boeren op hun land. En dan is het nog niet goed! De ngo en zijn bureau Prophets kozen voor beelden van BV’s en WC’s die rijkelijk drinken of eten terwijl de (fairtrade) drank of voeding van hen afdruipt. De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) was echter van mening dat de campagne overconsumptie en verspilling toonde. De Jury vond dat, door dit te doen, de campagne een gebrek aan respect toonde tegenover de producten in kwestie en hun producenten. De video werd daarop offline gehaald en de campagne werd stopgezet. De medewerkers van Fairtrade zijn nu nog altijd de stock die was aangelegd aan het opeten...

Bart Cattaert



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier