SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Carrefour verenigt lokale producenten en grootdistributie

Maandag 21 Oktober 2013


Carrefour verenigt lokale producenten en grootdistributie
Afgelopen zomer besliste Carrefour om zijn assortiment in de supermarkt structureel aan te vullen met hyperlokale producten. Bram Vermesen, regionaal verantwoordelijke lokale verankering bij Carrefour, legt uit hoe deze aanpak een verandering van de traditionele circuits in de grootdistributie vergt.
 
Waarom besliste Carrefour om lokale producten een plaats te geven in de rekken?
 
We kregen vaak opmerkingen van klanten die zich afvroegen waarom ze streekproducten zoals bier of chocolade van doorgaans kleine familiezaken uit hun buurt niet bij Carrefour konden vinden. Uit onderzoek bleek dat 86% van onze klanten wel interesse had in lokale producten. Op basis van deze resultaten zijn we samen met de Landbouwfaculteit van de Luikse universiteit en de provincies Luik en Henegouwen een project begonnen met als doel een samenwerking met lokale producenten op te zetten. De Carrefour-hypermarkten van Herstal en Mons-Les-Grands-Prés dienden anderhalf jaar geleden als pilootwinkels. Het project is intussen uitgerold in elf Waalse hypermarkten met in totaal ongeveer 2000 lokale producten. Sinds enkele maanden zijn we ook in de provincies Vlaams-Brabant, Limburg en Antwerpen actief met in totaal ongeveer 150 lokale producten in de hypermarkten. De bedoeling is om het aanbod op hetzelfde niveau te brengen als in het zuiden van het land. Weldra zullen we dit project ook introduceren in de Carrefour Markets.
 
Om welke producten gaat het eigenlijk?
 
Het gaat om producten die van Belgische bodem zijn en een ambachtelijk karakter hebben. We zijn geïnteresseerd in diverse producten. In het zuiden van het land is het aanbod aan zuivel- en versproducten groot. Verder werken we samen met bierbrouwers, chocolatiers, koekjesproducenten, koffiebranderijen en fruithandelaars.
 
Carrefour kiest niet voor een uniform label. Dat maakt het toch moeilijk om dit initiatief te commercialiseren?
 
We zitten nog niet in die fase en werken momenteel met een label per provincie. We zorgen wel voor visibiliteit voor deze producten door ze te groeperen in een rayon. We hangen daarnaast A6 posters op met daarop informatie over de producenten en de producten. We geven verder informatie over de producenten en de producten door een A6 op te hangen. Carrefour heeft niet de intentie om hiervan een groot winstproject te maken. We willen de klanten bedienen die hierom vragen. Als we het break-evenpoint halen, zijn onze doelstellingen op dat vlak bereikt.
 
Delhaize zet al langer in op lokale producten met het ‘Product van bij ons’ label. In welke mate gaat Carrefour verder?
 
De hype om lokale producten aan te bieden is niet nieuw. In het verleden zijn er in de grootdistributie pogingen geweest om ze te commercialiseren, maar er werd doorgaans weinig rekening gehouden met de producent waardoor die na verloop van tijd afhaakte. Deze keer wilden we een project aangaan dat leefbaar is op lange termijn en echt inzetten op de relatie met de producent. Het is belangrijk dat alles op mensenmaat gebeurt. Daarvoor hebben we de administratieve en financiële processen vereenvoudigd. Het traditionele circuit dat normaal gevolgd wordt in de grootdistributie op vlak van betalingstermijnen, marges en administratie werkt hiervoor niet. Die contracten stelden we dus helemaal opnieuw op. We ondertekenden ook een ethisch charter op met zeven voorwaarden die ervoor moeten zorgen dat de producent maximaal beschermd wordt. Een van die voorwaarden is bijvoorbeeld dat we geen exclusiviteit eisen. Verder zullen we de streekproducten ook nooit nationaal verdelen, maar maximaal in een straal van 40 km rond de supermarkt.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier