SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Verloren ruimte is de essentie van een creatieve werkplek, door Tim Driesen

Woensdag 30 Oktober 2013


Verloren ruimte is de essentie van een creatieve werkplek, door Tim Driesen
Of het nu het inhouse basketbalveld van Wieden&Kennedy is, of de bedrijfsglijbaan van Google, het is altijd moeilijk geweest om aan buitenstaanders uit te leggen waarom een creatieve werkomgeving zo belangrijk is om beter werk te maken. Zulke ‘leukigheden’ wordt vanuit praktisch ingerichte cubicals van twee op twee al snel afgedaan als decadent en pure plaatsverspilling.
 
In tijden van efficiëntie en downsizing best begrijpelijk. Maar niet terecht. Verloren ruimte is namelijk de essentie van een creatieve werkplek. Ik leg het even uit. Creativiteit heeft weinig uitstaans met efficiëntie. Het resultaat ervan moet natuurlijk het beoogde doel bereiken en liefst overtreffen. Maar de weg ernaartoe is geen rechte lijn. Het is de meest onregelmatige, kromme en onderbroken lijn die je je maar kan inbeelden. En dat is goed. Ik hoorde iemand die het kan weten onlangs zeggen: “Creativity is a messy process. Don’t try to solve it. Embrace it.” Of om het vrij te vertalen: creativiteit is per definitie tijdverspilling. Maar dan wel de meest zinvolle tijdverspilling die er is.
 
Projecteer deze definitie van creativiteit op ruimte, dan is creativiteit verspilling van ruimte. Hoe je daarmee omgaat, bepaalt letterlijk en figuurlijk hoeveel ruimte je geeft aan creativiteit. Dat is een bewuste keuze. Het gaat niet om hoeveel ruimte je nodig hebt. Het gaat om hoeveel ruimte je nodig hebt om beter werk te maken.
 
Concreet moet die ruimte aan vier basisfuncties voldoen.
 
1. Space to think. Nadenken is nog steeds de basis voor creativiteit. En daarvoor heb je rust nodig. Die moet je niet per se op je bureau vinden, maar wel ergens in en rond het gebouw waar je geacht wordt na te denken. Is er genoeg ruimte voor stilte? Voldoende vergaderzaaltjes en rustige hoekjes waar je ongestoord kan nadenken? Kun je buiten zitten werken of rondwandelend brainstormen? De combinatie van veel ruimte en veel afwisseling binnen die ruimte zal maken dat je beter kunt nadenken.
 
2. Space to collaborate. De tijd dat copywriter en artdirector genoeg hadden aan elkaar en af en toe aan een account om hun idee te verkopen, is voorgoed voorbij. Het creatieve proces is complexer geworden. En samenwerken belangrijker dan ooit. Maar is je werkomgeving daar klaar voor? Kun je makkelijk een plaats claimen om met vijf man een dag samen aan een project te werken? Is de klant welkom om bij aan te schuiven? Is de ruimte erop voorzien om op eender welk moment alles te kunnen herindelen? Kortom, ruimte wordt de doorslaggevende factor in de zoektocht naar meer samenwerking.
 
3. Space to experiment. Experimenteren is een basisvoorwaarde voor vernieuwende creativiteit. Het is ook gewoon leuk. Maar zo’n labo/speelplaats vraagt veel extra ruimte. Een plaats zonder rookmelders, waar nooit opgeruimd hoeft te worden en waar de poetsvrouw niet welkom is…  you need it.
 
4. Space to breathe. Ademruimte is zo belangrijk in ons gejaagde leven. De basics zijn gekend: een eetplaats, een keuken, een salon, een bar, de mogelijkheid om te sporten,… Maar kan een locatie er ook voor zorgen dat mensen zich kunnen opladen en minder snel uitgeblust geraken? Durven we het gevecht aangaan tegen burn-outs? Ruimte juist gebruiken kan een wapen zijn in de strijd tegen dé ziekte van deze tijd.
 
Misschien verwachten we teveel van ruimte en natuurlijk kunnen verschillende functies gecombineerd worden. Maar hoe je het ook draait of keert: met weinig ruimte kom je er niet. Daarom: geniet van verloren ruimte en maak meer ruimte voor creativiteit.

Tim Driesen (@mrTimp), Creative Director Famous
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Vivian Schiller (Weber Shandwick):

Vivian Schiller (Weber Shandwick): "De waarheid heeft tegenwoordig meer te maken met emotie dan met feiten"



DOSSIER  



Nemen de consultants de reclame over?   


Op de belangrijke markten opent The Big Five de laatste jaren de portefeuille om allerhande digitale, service design en creatieve bureaus over te nemen. Palmen bedrijven als Deloitte Deloitte en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wat kunnen media leren van de porno-industrie?  


Het begon met VHS, maar ook in digitale tijden is de impact van de pornowereld op nieuwe media en marketingtechnieken groot. Affiliate marketing, augmented en virtual reality… het zijn stuk voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier