SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Social Jail, door Stijn Jansen en Bram Ceuppens (Heat, San Francisco)

Donderdag 17 November 2016


Social Jail, door Stijn Jansen en Bram Ceuppens (Heat, San Francisco)
Begin 2015 verhuisden Belgische creatieven Stijn Jansen en Bram Ceuppens van mortierbrigade naar Heat In San Francisco. Vandaag werken ze er in een van de grootste reclamemarkten van de VS, omsingeld door internetgiganten zoals Facebook, Twitter en Youtube. 5 weken houden lang houden ze voor MM de vinger aan de pols over de zin en onzin van social media in advertising.
 
Een van de termen du jour in de hoofdkwartieren van de tech giganten is tegenwoordig die van Social Jail. Het is een naam die door enkele tech bro’s is bedacht om hun lamentabele plek in de voedselketen der marketing te omschrijven. Want hoewel hun sponsored posts best wat geld in het laatje brengen, wil Silicon Valley stiekem niets liever dan bewijzen dat ze een platform kunnen zijn voor al onze écht creatieve campagnes. En dus worden er om de haverklap nieuwe modules en technologiën gelanceerd, in de hoop dat iemand er eindelijk eens iets leuks mee gaat doen.
 
Wat houdt ons dan precies tegen om collectief weer straf sociaal werk te gaan maken? Zoals all good things komt het antwoord op die vraag in threes. En de eerste boosdoener is zoals in elk reclame probleem: de klant (enfin, of toch hoe wij met de klant omgaan).
 
Om een dedicated social media campagne op poten te zetten moet je als bureau even lean kunnen werken als de gemiddelde start-up. Je moet met andere woorden relatief kort op de bal kunnen spelen en voortdurend kunnen bijsturen waar nodig. En dat vergt erg veel vertrouwen. Wat je op zo’n moment eigenlijk van je klant vraagt is dat ze je de sleutels van hun merk geven; dat ze je de autoriteit geven om beslissingen te maken on the fly zonder die eerst door de vijftien lagen traditionele approvals te laten lopen.
 
Tegelijk onderrichten we onze klanten nog niet genoeg over de prijs van goeie content. Er is hoe langer hoe meer no such thing as cheap engagement. Voor één post op het Instagram kanaal van Kendall Jenner mag je tegenwoordig bijvoorbeeld zo’n $220.000 neertellen. En ook zonder influencers lopen de kosten op. Online kijkers verwachten production values, en ook dat is niet gratis. Alleen weet je met zo’n online investering precies waar je geld naartoe gaat. Als je twee posts de  wereld in stuurt weet je meteen dewelke het beste presteert en waar je het gros van je mediabudget in moet pompen. En ook de targeting functies zijn lichtjaren voor op klassieke media. Nergens kan je zo nauwkeurig adverteren dan bij nonkel Zuck.
 
De tweede bewakers van de Social Jail zijn de media buyers. In een traditionele campagne verhouden de media- en creatiebudgetten zich ongeveer aan een 75% / 25% ratio. In social is dat momenteel eerder 95% / 5%. Zonder gigantische middelen wordt het dus al gauw onmogelijk om een afgewerkt product af te leveren.
 
Het laatste struikelblok tot slot is de manier waarop we als creatieven campagnes opbouwen. Zelden staan de sociale slides ergens anders dan achteraan in de presentatie, bij de uitlopertjes. Tenzij het uitdrukkelijk in de briefing staat moet er al veel gebeuren vooraleer we sociale media serieus durven overwegen als creatief speerpunt. In integrated campagnes krijg je dus situaties waarbij het digitale productiebudget een fractie is van het totale, en het sociale budget nog eens een fractie van het digitale.
 
Het goeie nieuws is echter wel dat we alles eigenlijk volledig zelf in handen hebben. En als Old Spice 5 jaar geleden al zoiets geweldigs als Mano A Mano In El Bano kon maken, hoe moeilijk kan het dan zijn om iets exponentiëel veel beters te maken? Here’s looking at you talented Belgians.
 
Uw trouwe correspondenten,
Stijn en Bram
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Jason Romeyko (Serviceplan):

Jason Romeyko (Serviceplan): "Merken worden niet gemaakt door bureaus, maar door consumenten via hun conversaties"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier