SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kris Poté (Capgemini & 3C): "Er moet een grotere samenwerking komen met sales"

Dinsdag 15 November 2016


Kris Poté (Capgemini & 3C):
Op 22 november vindt in het Marnix-gebouw van ING de jaarlijkse PR Summit plaats. Centraal dit jaar: de huidige relatie tussen marketing en corporate communicatie, twee disciplines die elkaar tegenwoordig steeds vaker aanvullen. Tekst en uitleg door Kris Poté (VP Capgemini) die sinds dit jaar ook voorzitter is van 3C (Corporate Communications Community), samen met de BPRCA organisator van het evenement.

Waarom kozen jullie deze keer voor de relatie tussen marketingdisciplines en corporate communicatie als rode draad? Is daar nog niet genoeg inkt over gevloeid?
Neen, integendeel. Het is de eerste keer dat we onze PR Summit wijden aan het spanningsveld tussen communicatie en marketing. Er is soms weinig contact tussen beide afdelingen in het bedrijfsleven, hoewel hun taken en doelstellingen elkaar toch raken. Dat geldt vandaag nog meer dan vroeger.

Hoe bedoel je?
De sectoren en de context zijn veranderd. Vroeger was er een grijze zone tussen beide vakgebieden, nu is het eerder een ‘blurred zone’, alles loopt een beetje door elkaar. Toch zijn er nog steeds bedrijven die in silo’s werken, voor al hun afdelingen, niet enkel voor marketing en communicatie. Dat sluit in de huidige context niet meer aan bij de realiteit van het vak. Vooral een bij grote bedrijven, ziekenhuizen en NGO’s stel je ook vast dat deze organisaties geen marketingdienst hebben, maar wel een communicatieteam. Het is een polemiek die zelden uitgesproken geraakt.

Wat vind je zelf van deze problematiek?
Bij Capgemini ben ik verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Dat zegt genoeg. Binnen ons bedrijf zijn beide functies wereldwijd versmolten sinds 2007. Wat dat betreft, hebben we hier in België en Nederland zelfs een pioniersrol gespeeld.

Hoe zou jij de uitdagingen van morgen voor zowel marketing als communicatie definiëren?
Ik denk dat we moeten streven naar een sterkere integratie en de opheffing van het kunstmatige onderscheid tussen alle disciplines. Ooit zal er wel een nieuwe term uitgevonden worden voor de taak die zowel marketing als communicatie omvat. Concreet bestaat die erin de zender af te stemmen op de ontvanger, steeds weer. Los daarvan denk ik dat er een grotere samenwerking moet komen met sales. Die afdeling staat vaak erg ver af van de communicatiemensen; het is een kloof die nog steeds sterk aanwezig is. Al die aspecten zullen uitgebreid aan bod komen op de Summit, dankzij de casting met zeer uiteenlopende persoonlijkheden.

Kun je alvast een tip van de sluier oplichten?
Bij de opstelling van het programma hebben we erop gelet dat alle standpunten uit beide vakgebieden aan bod kunnen komen tijdens de debatten en workshops. Zo staan er twee panels met een tiental Belgische marketing- en communicatiedeskundigen op het programma. Het evenement richt zich weliswaar in de eerste plaats tot PR-mensen, maar kan zeker ook de moeite lonen voor marketeers. We hebben immers een aantal heel leuke marketingnamen weten te strikken, wat voor een genuanceerd beeld zou moeten zorgen. Bovendien zal ook een aantal op het eerste gezicht ongebruikelijke spelers aanwezig zijn, zeker tijdens het CEO Debat, met onder andere Gerd Callewaert (Ipsos), Marc Michils (Kom op tegen kanker) en Chris Van Roey (UBA).

Ook de keynote speakers zijn kleppers van formaat.
Dat klopt, ja. Uit het buitenland verwelkomen we onder andere Paul Holmes (CEO van de Holmes Group en organisator van de Sabre Awards) en Will McInnes (Chief Marketing Officer, Brandwatch). Het wordt een drukke maar echt interessante dag, ideaal om inspiratie en ideeën op te doen. En natuurlijk om te netwerken.

Info & inschrijvingen op www.prsummit.be.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS




INTERVIEW

Thierry Brynaert (Wavemaker):

Thierry Brynaert (Wavemaker): "Ik ga de nieuwe knowhow van onze bureaus niet zomaar weggeven"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier