SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kris Poté (Capgemini & 3C): "Er moet een grotere samenwerking komen met sales"

Dinsdag 15 November 2016


Kris Poté (Capgemini & 3C):
Op 22 november vindt in het Marnix-gebouw van ING de jaarlijkse PR Summit plaats. Centraal dit jaar: de huidige relatie tussen marketing en corporate communicatie, twee disciplines die elkaar tegenwoordig steeds vaker aanvullen. Tekst en uitleg door Kris Poté (VP Capgemini) die sinds dit jaar ook voorzitter is van 3C (Corporate Communications Community), samen met de BPRCA organisator van het evenement.

Waarom kozen jullie deze keer voor de relatie tussen marketingdisciplines en corporate communicatie als rode draad? Is daar nog niet genoeg inkt over gevloeid?
Neen, integendeel. Het is de eerste keer dat we onze PR Summit wijden aan het spanningsveld tussen communicatie en marketing. Er is soms weinig contact tussen beide afdelingen in het bedrijfsleven, hoewel hun taken en doelstellingen elkaar toch raken. Dat geldt vandaag nog meer dan vroeger.

Hoe bedoel je?
De sectoren en de context zijn veranderd. Vroeger was er een grijze zone tussen beide vakgebieden, nu is het eerder een ‘blurred zone’, alles loopt een beetje door elkaar. Toch zijn er nog steeds bedrijven die in silo’s werken, voor al hun afdelingen, niet enkel voor marketing en communicatie. Dat sluit in de huidige context niet meer aan bij de realiteit van het vak. Vooral een bij grote bedrijven, ziekenhuizen en NGO’s stel je ook vast dat deze organisaties geen marketingdienst hebben, maar wel een communicatieteam. Het is een polemiek die zelden uitgesproken geraakt.

Wat vind je zelf van deze problematiek?
Bij Capgemini ben ik verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Dat zegt genoeg. Binnen ons bedrijf zijn beide functies wereldwijd versmolten sinds 2007. Wat dat betreft, hebben we hier in België en Nederland zelfs een pioniersrol gespeeld.

Hoe zou jij de uitdagingen van morgen voor zowel marketing als communicatie definiëren?
Ik denk dat we moeten streven naar een sterkere integratie en de opheffing van het kunstmatige onderscheid tussen alle disciplines. Ooit zal er wel een nieuwe term uitgevonden worden voor de taak die zowel marketing als communicatie omvat. Concreet bestaat die erin de zender af te stemmen op de ontvanger, steeds weer. Los daarvan denk ik dat er een grotere samenwerking moet komen met sales. Die afdeling staat vaak erg ver af van de communicatiemensen; het is een kloof die nog steeds sterk aanwezig is. Al die aspecten zullen uitgebreid aan bod komen op de Summit, dankzij de casting met zeer uiteenlopende persoonlijkheden.

Kun je alvast een tip van de sluier oplichten?
Bij de opstelling van het programma hebben we erop gelet dat alle standpunten uit beide vakgebieden aan bod kunnen komen tijdens de debatten en workshops. Zo staan er twee panels met een tiental Belgische marketing- en communicatiedeskundigen op het programma. Het evenement richt zich weliswaar in de eerste plaats tot PR-mensen, maar kan zeker ook de moeite lonen voor marketeers. We hebben immers een aantal heel leuke marketingnamen weten te strikken, wat voor een genuanceerd beeld zou moeten zorgen. Bovendien zal ook een aantal op het eerste gezicht ongebruikelijke spelers aanwezig zijn, zeker tijdens het CEO Debat, met onder andere Gerd Callewaert (Ipsos), Marc Michils (Kom op tegen kanker) en Chris Van Roey (UBA).

Ook de keynote speakers zijn kleppers van formaat.
Dat klopt, ja. Uit het buitenland verwelkomen we onder andere Paul Holmes (CEO van de Holmes Group en organisator van de Sabre Awards) en Will McInnes (Chief Marketing Officer, Brandwatch). Het wordt een drukke maar echt interessante dag, ideaal om inspiratie en ideeën op te doen. En natuurlijk om te netwerken.

Info & inschrijvingen op www.prsummit.be.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Vivian Schiller (Weber Shandwick):

Vivian Schiller (Weber Shandwick): "De waarheid heeft tegenwoordig meer te maken met emotie dan met feiten"



DOSSIER  



Nemen de consultants de reclame over?   


Op de belangrijke markten opent The Big Five de laatste jaren de portefeuille om allerhande digitale, service design en creatieve bureaus over te nemen. Palmen bedrijven als Deloitte Deloitte en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wat kunnen media leren van de porno-industrie?  


Het begon met VHS, maar ook in digitale tijden is de impact van de pornowereld op nieuwe media en marketingtechnieken groot. Affiliate marketing, augmented en virtual reality… het zijn stuk voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier