SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Op zoek naar de tipping point voor eCommerce door Carole Lamarque (Duval Union Consulting)

Maandag 26 September 2016


Op zoek naar de tipping point voor eCommerce door Carole Lamarque (Duval Union Consulting)
Malcolm Gladwell, auteur van The Tipping Point vat de kracht van influencers goed samen: ze besmetten anderen met hun boodschap. Is één influencer fan van je webshop? Dan steekt hij honderden aan en is jou merk plots een veelvoud aan fans rijker als hij positief staat tegenover jou merk. Een influencer is procentueel zelden onmiddellijk een fan. Meer dan 69 % van de e-commerce consumenten koopt een product omdat het aangeraden werd door iemand die ze volgen op social media. Waar je zulke ‘uitzonderlijke’ mensen tegen het lijf loopt, lees je hierna.
 
Slechts 12% van de consumenten wil enkel e-commerce doen en slechts 24% wil enkel via klassieke winkels kopen. De grote meerderheid, 64% verkiest ‘omnikanaal winkelen’, dus zowel via internet als via de klassieke weg. Offline, zeg maar de traditionele winkel kan uw merk helpen om de betrokkenheid van de klant te verhogen, de ‘stickyness’ dus. Omdat er vandaag zoveel keuze is, zijn beleving (brand experience) en een aangename winkelervaring de manier om eruit te springen.
 
De informatie die je online kan vinden over een product, moet offline overgebracht worden en in een fysieke winkel mis ik vaak het gevoel dat je maar moet klikken op een product om er meer over te weten. Vele consumenten willen niet alleen virtueel winkelen, ze willen producten zien, voelen en ruiken. Of ze zijn op zoek naar persoonlijk advies. Influencers brengen vandaag dit advies dat consumenten zo graag wensen. Influencer marketing vraagt in de eerste plaats een tijdsinvestering. Natuurlijk kun je je influencer marketing volledig inhouse organiseren. ‘Doe het zelf’ is vaak de slimste aanpak voor kmo’s in een B2B-sector. In de B2C-sectoren zal een expert overleggen met de CMO over de KPI’s, strategie en aanpak, daarna schieten de andere specialisten in actie. Een digitale marketeer buigt zich over de segmentatie van influencers, een content creator vertaalt je doelstellingen naar blogs, tweets, posts of video’s, en een projectmanager leidt het volledige proces in goede banen.
 
Daarbij komt het erop aan de opportuniteiten op te pikken. Neem nu onze Olympisch kampioen Pieter Timmers die trouwt in een Café Costume outfit: de trouwfoto’s zijn prachtige PR in alle media, maar dit moet je kunnen omzetten tot een celebratie endorsement, en een krachtige influencer actie. Bijna 60% van de mode- en beautymerken heeft een Influencer Marketing strategie lopen.  69% zegt dat productlanceringen de topprioriteit binnen die strategie zijn. Ook Belgische bedrijven en KMO’s zijn al helemaal mee.
 
De Belgische designmeubelenmaker Designiswolf.com weet bijvoorbeeld zeer goed dat Influencers en event management hand in hand voor vuurwerk zorgen. Heel wat bedrijven investeren zelfs in evenementen uitsluitend voor influencers. In 2007 opende het pretpark Universal Orlando Resort een aantal Harry Potter-attracties. Amper zeven invloedrijke bloggers over Harry Potter kregen de primeur. Vervolgens verspreidden zij het nieuws bij naar schatting 350 miljoen mensen.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier