SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Op zoek naar de tipping point voor eCommerce door Carole Lamarque (Duval Union Consulting)

Maandag 26 September 2016


Op zoek naar de tipping point voor eCommerce door Carole Lamarque (Duval Union Consulting)
Malcolm Gladwell, auteur van The Tipping Point vat de kracht van influencers goed samen: ze besmetten anderen met hun boodschap. Is één influencer fan van je webshop? Dan steekt hij honderden aan en is jou merk plots een veelvoud aan fans rijker als hij positief staat tegenover jou merk. Een influencer is procentueel zelden onmiddellijk een fan. Meer dan 69 % van de e-commerce consumenten koopt een product omdat het aangeraden werd door iemand die ze volgen op social media. Waar je zulke ‘uitzonderlijke’ mensen tegen het lijf loopt, lees je hierna.
 
Slechts 12% van de consumenten wil enkel e-commerce doen en slechts 24% wil enkel via klassieke winkels kopen. De grote meerderheid, 64% verkiest ‘omnikanaal winkelen’, dus zowel via internet als via de klassieke weg. Offline, zeg maar de traditionele winkel kan uw merk helpen om de betrokkenheid van de klant te verhogen, de ‘stickyness’ dus. Omdat er vandaag zoveel keuze is, zijn beleving (brand experience) en een aangename winkelervaring de manier om eruit te springen.
 
De informatie die je online kan vinden over een product, moet offline overgebracht worden en in een fysieke winkel mis ik vaak het gevoel dat je maar moet klikken op een product om er meer over te weten. Vele consumenten willen niet alleen virtueel winkelen, ze willen producten zien, voelen en ruiken. Of ze zijn op zoek naar persoonlijk advies. Influencers brengen vandaag dit advies dat consumenten zo graag wensen. Influencer marketing vraagt in de eerste plaats een tijdsinvestering. Natuurlijk kun je je influencer marketing volledig inhouse organiseren. ‘Doe het zelf’ is vaak de slimste aanpak voor kmo’s in een B2B-sector. In de B2C-sectoren zal een expert overleggen met de CMO over de KPI’s, strategie en aanpak, daarna schieten de andere specialisten in actie. Een digitale marketeer buigt zich over de segmentatie van influencers, een content creator vertaalt je doelstellingen naar blogs, tweets, posts of video’s, en een projectmanager leidt het volledige proces in goede banen.
 
Daarbij komt het erop aan de opportuniteiten op te pikken. Neem nu onze Olympisch kampioen Pieter Timmers die trouwt in een Café Costume outfit: de trouwfoto’s zijn prachtige PR in alle media, maar dit moet je kunnen omzetten tot een celebratie endorsement, en een krachtige influencer actie. Bijna 60% van de mode- en beautymerken heeft een Influencer Marketing strategie lopen.  69% zegt dat productlanceringen de topprioriteit binnen die strategie zijn. Ook Belgische bedrijven en KMO’s zijn al helemaal mee.
 
De Belgische designmeubelenmaker Designiswolf.com weet bijvoorbeeld zeer goed dat Influencers en event management hand in hand voor vuurwerk zorgen. Heel wat bedrijven investeren zelfs in evenementen uitsluitend voor influencers. In 2007 opende het pretpark Universal Orlando Resort een aantal Harry Potter-attracties. Amper zeven invloedrijke bloggers over Harry Potter kregen de primeur. Vervolgens verspreidden zij het nieuws bij naar schatting 350 miljoen mensen.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus