SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'Werk aan de winkel', door Tim Driesen (Creative Director Bringme)

Donderdag 22 September 2016


'Werk aan de winkel', door Tim Driesen (Creative Director Bringme)
Vijftien jaar geleden maakte ik als onderdeel van een opdracht voor school een ontwerp voor een kousenwinkel. Je kon er enkel binnen op blote nadat je voeten eerst door ruw zand en golven zout water gespoeld werden. Overal in het pand was de textuur en temperatuur van de vloeren verschillend, aangepast aan de seizoenen en stijlen van de kousen. En doordat je voeten fris gewassen waren, kon je zelfs passen. Ik heb altijd gedacht dat dit concept niet levensvatbaar kon zijn. Want het kopen van kousen verheffen tot een ode aan je voeten, daar zit niemand op te wachten toch?
 
Of wel? In die vijftien jaar is er heel wat veranderd in de manier waarop we kleding en andere spullen kopen. Meer en meer doen we dat online. Eerst omdat het goedkoper was, daarna omdat er meer keuze was en stilletjesaan ook omdat de service beter is. Maar als het gaat over beleving valt online shoppen nog behoorlijk tegen. Zo vind ik waarschijnlijk in geen tijd alle mogelijke kousen die ik me maar kan inbeelden aan de beste prijs en de volgende ochtend geleverd. Maar de beleving is beperkt tot twee momenten: het eureka-moment wanneer je de ideale kousen lijkt gevonden te hebben en het onboxing-moment als je ze uit de doos haalt. Nu nog hopen dat ze passen, dat het materiaal aangenaam aanvoelt en dat de kwaliteit goed is. Wat je er ook moet bijnemen is dat je vanaf nu enkel nog advertenties voor kousen te zien zal krijgen tijdens het surfen. Ja, vooral die kousen die je al gekocht hebt en die eigenlijk niet zo lekker zitten.  
 
Het internet is beperkt als het gaat om beleving. Kijk maar eens naar Coolblue. Weinig e-tailers doen het zo goed als zij: een goeie site, duidelijke reviews en demo’s, snel antwoord op vragen, een fantastische service als het mis loopt én een leuke unboxing. Maar veel meer kan Coolblue niet doen. Daarom investeren ze op dit moment volop in fysieke winkels voor nog meer beleving. Maar daar staat het succesvolle merk nog in haar kinderschoenen. Werk aan de winkel.
 
Even naar de andere kant van het spectrum: Decathlon is een klassieke retailer die begrepen heeft hoe belangrijk beleving is. Je kan er met je nieuwe fiets door de winkel rijden, leren skaten, een golfballetje plaatsen, turnoefeningen doen (of je nek breken) op de balk en je pliés oefenen aan de barre. Maar het concept is meer dan een grote speeltuin. Idereen die wel eens in een Decathlon magastore komt weet dat je er niet vertrekt zonder iets gekocht te hebben. De service is top en de goedkope maar kwalitatieve huismerken vind je toch nergens anders, dus meenemen die handel! Maar Decathlon slaagt er online nog niet in haar klanten aan zich te binden op de momenten dat ze geen tijd hebben om een van haar vestigingen te bezoeken. Ook hier: werk aan de winkel.
 
Of een winkel nu digitale of fysieke roots heeft, de succesverhalen van morgen komen elkaar ergens in het midden tegen. Combineer de online service van Coolblue met de beleving van Decathlon en je maakt jezelf incontournable. Loop je al lang met een vernieuwend winkelconcept rond? Wil je met je winkel de stap van digitaal naar fysiek maken? Of omgekeerd? Probeer het gewoon. De opportuniteiten liggen voor het grijpen. Ik denk bijvoorbeeld aan … een kousenwinkel. 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier