SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Real time campaigning, door Pieter Goiris

Zondag 20 Oktober 2013


Real time campaigning, door Pieter Goiris
Merken evolueren van een mentaliteit waarbij ze op gezette tijdstippen een kant-en-klare boodschap de wereld insturen naar een always-on mentaliteit, waarbij de communicatie responsiever en dynamischer wordt in zowel targeting als inhoud. Eerder dan een zijdelingse activiteit wordt real-time denken steeds prominenter en dominanter in de manier waarop met creatie en media wordt omgegaan.

We staan aan het begin van een tijdperk waar merken meer en beter dan ooit dienen te interageren met het publiek. En dan hebben we het niet enkel over ‘conversation mangement’. Dankzij onder meer de boeken van Steven Van Belleghem heeft het conversatie denken meer dan terecht zijn intrede gevonden bij veel adverteerders. Maar vaak is het een geïsoleerde cel die opereert binnen de PR of de corporate afdeling, waarbij de mindere creatieve goden worden losgelaten op de sociale netwerken van het merk. Bedrijven en merken zoals Telenet, die al wat verder staan met het gebruik van social media, integreren het vaak ook al succesvol in hun servicing.

Maar real time marketing en campaigning gaat veel verder dan conversation management. Het is een fundamentele mentaliteitswijziging die adverteerders dwingt om hun oren en ogen te openen voor wat er zich in de wereld afspeelt, en daar op een relevante manier op in te pikken. Het leidt tot een communicatiestroom die gevoed en geïnspireerd wordt door real time conversaties en gebeurtenissen, in een poging om boven te drijven in de stromen van content die we dagelijks te verwerken krijgen. Bovendien leidt tot een andere manier om naar mediaplannen en budgetten te kijken, met meer aandacht en bijsturing tijdens de post-lanceringsfase van een campagne en een meer gespreide en permanente aanwezigheid in plaats van een paar korte pieken. Het opent ook deuren om op een meer diverse manier relaties op te bouwen met specifieke sub-doelgroepen en content te creëren die persoonlijker en gerichter is. De evoluties in de mediamarkt, van Real Time Bidding tot Twitters recente overname van MoPub, zullen in toenemende mate mogelijkheden creëren voor merken die zich een dergelijke publisher rol willen aanmeten en heel gericht een bepaald publiek rechtstreeks willen bereiken met hun content.

Dit zal ook op agentschappen en adverteerders zijn weerslag hebben, en de vele processen die hen met elkaar binden. Het creëert bovendien opportuniteiten voor tal van andere spelers, die op een slimme manier data, content en media weten te combineren. On- en offline publishers hebben van oudsher ervaring in het creëren van grotere hoeveelheden relevante content, en worden rechtstreekse aanspreekpunten voor adverteerders. Partijen die data niet alleen kunnen capteren maar ook omzetten in real-time inzichten worden van cruciaal belang. En productie zal bij sommige adverteerders in toenemende mate groeien als een interne capaciteit.

Peter Goiris, CEO Boondoggle



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS




INTERVIEW

Pierre Bertrand:

Pierre Bertrand: "Dankzij de oprichting van bpost Media kan Welcome Media zich concentreren op zijn rol als partner voor de bureaus"



DOSSIER  



Merit Awards 2018: de laureaten


Dit jaar bestond de jury van de Merit Awards naast de redactie van MM uit Isabelle Peeters (BBDO), Madeleine Leclercq (Tramway 21), Davy Caluwaerts (Zenith), Gregory Ginterdaele (DDB) en...


en savoir plus


Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform


Twee jaar geleden vertrouwde Volkswagen zijn digitale mediabudget toe aan het Deense mediabureau Blackwood Seven ten nadele van MediaCom. Geen groot nieuws, ware het niet dat Blackwood Seven dat...


en savoir plus


De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier