SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Hotel Hungaria, waar content thuis is

Vrijdag 1 April 2016


Hotel Hungaria, waar content thuis is
Het eerste succesvolle programma van Hotel Hungaria ken je ongetwijfeld. Dat was ‘Dagelijkse Kost’, het programma van no-nonsense chef Jeroen Meus die zijn land (opnieuw) achter de kookpotten kreeg. Ondertussen bestaat het Leuvense productiehuis - pardon, ‘house of content’ - zeven jaar en is er ’t een en ander veranderd op de buis. Tijd voor een gesprek met co-managing director Nico Van de Velde.
 
Als je naar jullie website surft, stoot je meteen op de omschrijving ‘house of content’. Wat bedoelen jullie daar precies mee?
 
Vroeger was Hotel Hungaria een klassiek televisieproductiebedrijfje, opgericht door twee freelance televisieregisseurs, Bart Vereelen en ikzelf. In onze begindagen werkten we veel voor het toenmalige VT4 en VTM. Na ons eerste succes met het VRT-kookpro- gramma ‘Dagelijkse Kost’ zijn we stilaan uitgegroeid tot een volwaardig productiehuis. We hebben veel geïnvesteerd en werken nu met een dertigtal mensen. Maar de televisiemarkt en de audiovisuele sector zijn enorm veranderd. De concurrentie is groot en tegelijk staat de reclamemarkt onder druk. Bovendien zie je dat veel zenders hun interne productiecapaciteit versterken. We moesten dus uitzoeken wat Hotel Hungaria in dat nieuwe ecosysteem kan betekenen.
 
En wat was het resultaat?
 
Een analyse van onze skills en activiteiten leert dat de essentie van Hotel Hungaria ligt in zijn talent om verhalen te vertellen. Niet zomaar verhalen, maar verhalen die mensen in beweging brengen en die niet anders dan gedeeld kunnen worden, met een focus op ‘way of life’ verhalen. Die moeten inspiratie, entertainment en informatie bieden voor een beter leven. We zijn met andere woorden ‘levensverbeteraars’. Natuurlijk deden we dat al vanuit onze televisieachtergrond, maar we kunnen dat ook op een soortgelijke manier voor publishers en merken. We zijn een contenthuis en kunnen onze verhalen brengen via tv, online, social media, events en print. Het kanaal om onze stories te vertellen wordt bepaald door het publiek dat we willen bereiken.
 
Hoe gaat dat dan concreet in zijn werk?
 
We werken nog steeds met accounts voor onze klanten, maar voor de rest vertrekt onze aanpak vanuit ons Lab dat met ruwe ideeën komt. Daarover gaan we dan nadenken, samen met de redacteurs die dan verhalen zullen creëren. Elk project begint met ‘er was eens’ en dat gaan we dan pitchen bij (potentiele) klanten. Pas dan gaan we de kanalen bepalen (tv, print of online). In dat verband hebben we een aantal bevoorrechte partnerships. Er is er bijvoorbeeld eentje met de VRT, voor wie we nu een tweede seizoen van ‘Goed Volk’ maken. Een andere centraal gegeven in onze visie is de aandacht voor de juiste persoon en de perfecte vorm.
 
Leg dat eens uit.
 
Wel, de samenstelling van onze teams is veranderd. We hebben een aantal nieuwe expertises in huis gehaald, precies om ervoor te zorgen dat we over de nodige knowhow beschikken om de doelstellingen van onze partners te verwezenlijken. We kunnen nu rekenen op een projectleider die uit de printwereld komt, een interne merkstrateeg met een verleden als marketeer, een social mediastrateeg en een digitaal strateeg die uit een puur digitaal bureau komt. We werken met experts om zo een crossmediale aanpak uit te werken om onze verhalen bij de juiste personen te krijgen.
 
Maar komen jullie daarmee niet op het terrein van andere spelers?
 
Ja, ergens wellicht wel, maar momenteel zijn alle betrokkenen op de markt zoekende, onder andere naar het juiste verdienmodel. Wij sluiten samenwerkingsverbanden met merken, met reclamebureaus. Die lijken soms nog te veel te werken op een traditionele, te logge manier. We moeten leren content marketing te mengen met interruptieve marketing. In ons model vertrekken we vanuit de sto-ytellers, de redacteurs, en zorgen we ervoor dat de link tussen het verhaal en de merkwaarden klopt. Als je het voorbeeld van Dagelijkse Kost neemt, blijkt dat 60% van de opbrengst van dat programma uit de producten komt. Dat het zo aanslaat, komt door de chemie: het gaat om gedeelde waarden. En dat werkt. VLAM ziet de verkoop van zijn streekproducten stijgen als Jeroen Meus ze gebruikt. Weet je, het is allemaal een kwestie van de juiste mensen zoeken om je verhalen te vertellen: 90% van een verhaal staat of valt met diegene die het brengt.

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier