SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Disruptors zijn valsspelers, door Bart De Pauw (GroupM)

Woensdag 16 Maart 2016


Disruptors zijn valsspelers, door Bart De Pauw (GroupM)
Dit is een van de conclusies die Geert Noels trekt, naar aanleiding van zijn bezoek aan Sillicon Valley. Naast de lof die hij de echte ondernemers met een brede maatschappelijk visie toeroept, verwittigt hij ook voor de nefaste gevolgen van het blind toejuichen van technologische ‘valse’ disruptie.

Het is namelijk een paradox. Enerzijds zijn er de beschamende tewerkstelling, nieuwe inkomstenkloven, onzekere toekomsten voor velen, het omzeilen van sociale en fiscale wetgeving, waar menige regeringen zich dubbelzinnig over uitlaten (geen uniek voorrecht van disruptors). De maatschappelijke visie is bij sommigen wat doorzichtig. Anderzijds moeten we grif toegeven dat de wettelijke kaders verouderd zijn en dat het ethisch ondernemen veel sterker gestimuleerd moet worden. Opmerkelijk is de uitspraak van Dominique Leroy, dat men zich echt moet bedenken over de toekomst van onze (lees meer menselijke) economie.

Terzelfdertijd zorgen deze disruptors voor enorme vooruitgang. Ze tackelen de zwakke punten van de klassieke spelers, scheefgegroeide situaties, het gebrek aan customer centricity, de verwatering van toegevoegde waarde. Deze high scalable disruptive companies werken heel anders dan de klassieke bedrijven, die ondertussen hun cashstabiliteit zien wegzinken. Disruptors gebruiken namelijk vaak immateriële activa met het internet als distributie. The world at your hands. Centraal staat ‘geconnecteerde’ technologie en data. De belofte van ‘targeted’ reclame met hoge engagementswaardes en ROI zoals we dit ondertussen kennen in medialand. Ook al blijft privacy een heikel punt, zie je toch dat mensen bereid zijn hun data in te ruilen voor waarde.

Binnen de media-industrie, waar het lot van vele actoren al jaren getart wordt, is er een schizofrene houding ontstaan tegenover disruptief geweld. De kaarten werden zwaar geschud. Tech giganten die content spelers overnemen. Sociale media platformen die de audience highway worden, waarop content bedrijven graag meeliften (although there is no such thing as a free lunch). In medialand is het woord ‘gratis’ de verpersoonlijking van disruptie. De fameuze asynchrone business of het inruilen van inkomstenmodellen. De bestaande actoren worden als het ware schaakmat gezet. Een beetje parasitair of net heel slim. Resultaat is het ontstaan van twee kampen, waardoor de zo nodige nuancering verdwijnt. Je bent voor of tegen, je bent tech lover of loser. 

Maar wat kun je zoal doen als klassieke media speler, lokaal sterk verankerd en beursgenoteerd?

- Werk vanuit je eigen sterktes en ontleen tegelijkertijd de juiste ideeën aan disruptors. Je kunt niet tegen vooruitgang zijn. Stel je unieke waarde propositie in de nieuwe wereld vlijmscherp. Ga af en toe in spreidstand. Besef dat content niet altijd een doel op zich hoeft te zijn. Onderneem, “digital at the core”. Digitale transformatie is namelijk iets anders dan digitale substitutie!

- Trek de kaart van de lean startup innovatie. Volgens BCG moet je jouw eigen business ‘ontwrichten’. Weinig aandeelhouders staan hiervoor te springen en het is ook niet elk bedrijf gegeven. Alternatieven (alvast in theorie) zijn investeringen en overnames of extremer een totale ‘refocus’. Moeten meer bedrijven het voorbeeld volgen van een type incubator als Telenet Kickstart? Zijn media ventures de oplossing? Is er plaats voor actieve matchmakers die de juiste innovatie spotten bij start ups in opdracht van bedrijven.

- Bundel krachten op zoveel mogelijk domeinen. Zowel in de backoffice als de front office approach. Neem nu de rijke mogelijkheden van het unieke project MEDIA ID, een open en betrouwbare oplossing om de identiteit van mediagebruikers te beheren over verschillende platformen, toestellen en media heen. Trek dit door tot en met het opzetten van een nieuw advertentie eco systeem binnen het gegeven van de programmatic marktevolutie.

- Ga voor vergelijkbare, transparante en betrouwbare metrics die er toe doen voor alle actoren, ook de nieuwe concurrentie. Een rol voor het CIM. Juiste en gezonde solidariteit is van fundamenteel belang en niet enkel in klein Belgenland. Dit is echter geen synoniem voor fout protectionisme. Het is niet door angstvallig te doen alsof de nieuwe concurrenten niet bestaan dat ze verdwijnen. 
 
 
 
 
 
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Christophe Vog en Pierre Gilbert (Eponym):

Christophe Vog en Pierre Gilbert (Eponym): "Vanuit live vertrekken om je strategie uit te werken"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier