SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Merit Awards: The Winners of the Year 2013

Vrijdag 31 Januari 2014


Merit Awards: The Winners of the Year 2013

Het is Air dat de fakkel overneemt van Duval Guillaume Modem als Agency of the Year. Die titel behaalde het bureau in het kader van de Merit Awards uitgereikt door MM. De andere laureaten zijn De Tijd en L'Echo in de categorie Media, KBC aan Adverteerszijde en ‘Make it Muse’ (StuBru/mortierbrigade) als Campagne van het Jaar. De creatieve titel van het jaar valt te beurt aan de tandem Sébastien De Valck & Arnaud Pitz (BBDO) en de prijs in Self Promo gaat naar ‘DDB Express’ van het gelijknamige bureau. De Special Merit Award van MM is voor productiehuis Caviar.
 
Om deze trofeeën toe te kennen aan de meest verdienstelijke persoonlijkheden en bedrijven van 2013 liet Media Marketing zich bijstaan door vier externe specialisten. Samen met de redactie analyseerden ze de door de genomineerden ingediende dossiers. De jury bestond uit Nathalie Erdmanis (marketing director residential market, Mobistar), Katrien Bottez (creative director, Duval Guillaume Modem), Koen Van Impe (CEO, Ogilvy Belgium) en Bart De Pauw (advertising sales development manager, Sanoma Media).
 
 
AGENCY OF THE YEAR: AIR
Het begon met drie genomineerden. TBWA, waar je niet omheen kunt en wellicht ’s lands beste bureau van het moment; darwin, de challenger die niemand verwachtte en het onafhankelijke Air dat zijn eigen koers vaart. In het licht van hun respectieve actualiteit van de afgelopen twaalf maanden, werd het laatste bureau uiteindelijk verkozen tot het meest verdienstelijke. Air krijgt dus de titel van Bureau van het jaar, met een nipte meerderheid (vijf stemmen tegen vier voor TBWA). We vatten de argumenten die onze keuze bepaalden even kort samen.
 
 In december vorig jaar kondigden Air en IPG tot ieders verbazing een partnerschap aan dat we gerust als ongewoon mogen bestempelen. Het bureau onder leiding van de tandem Hollander-Buisseret wordt immers de exclusieve vertegenwoordiger van McCann in België, maar behoudt wel zijn naam, identiteit en autonomie. Ten bewijze van de impact die het bericht had, willen we graag vermelden dat de news waarin deze informatie aan bod kwam vandaag nog altijd het vaakst geraadpleegd wordt op mm.be…
 
“De enige voorwaarden waren dat we de nodige teams om hun klanten te bedienen zouden overnemen”, legde Eric Hollander ten tijde van de bekendmaking uit. Het gaat in totaal om een twintigtal medewerkers van McCann. “Er komt geen reporting of inmenging aan te pas en er is geen sprake van druk op de ratio’s. Het akkoord berust enkel op twee dingen: klanten en talent.” Hoewel er geen financiële aspecten aan de transactie verbonden zijn, zal Air McCann wel een fee betalen op de portefeuille van de Amerikaanse groep. Die bevat vooral adverteerders als L'Oréal Paris en Maybelline, Exxon, Nestlé, Unilever, MasterCard, Coca-Cola… De nieuwe structuur vertegenwoordigt een omzet van een tiental miljoen euro.
 
De overeenkomst zet een punt achter twaalf bewogen maanden. Want 2013, het jaar waarin Air zijn twintigste verjaardag vierde, was slecht begonnen, met het verlies van zijn historische klant Mobistar en het budget van Touring (dat overging naar TBWA). De teams van Hollander & co slaagden er echter snel in de situatie weer recht te trekken. Air kon inderdaad rekenen op de activering van enkele ‘blue chip’ budgetten die het eind 2012 won (zoals Delhaize, NMBS en Pizza Hut). In juni volgde dan de gegeerde Tecteo-pitch voor de merken VOO en BeTV. Air profiteerde ten volle van de ervaring die het opdeed in de telecomsector om het verschil te maken. Het won van Havas, Happiness en JWT dat al sinds jaar en dag instond voor het budget van VOO. Om zijn keuze te rechtvaardigen, verwees de adverteerder naar de kennis van de consumententrends binnen de sector, alsook de strategische en creatieve visie van Air.
 
In de loop van het jaar kwamen daar nog andere nieuwe klanten bij. Denk maar aan Coca-Cola (shopper marketing) en Bongrain die de portfolio van het bureau versterkten. In nauwe samenwerking met Mostra, waarvoor het in feite de creatieve partner wordt, sleepte Air ook een raamovereenkomst met het DG Communicatie van de EU in de wacht. Daarop volgden twee missies voor het DG Sanco (Gezondheid &Consumenten) en het DG Justitie. Het bureau versterkte ook zijn positie bij AB Inbev, met de overname van de digitale budgetten van Leffe. Dat budget viel te beurt aan Air Digital – een structuur die opgezet werd in partnerschap met IDweaver -, dat lead agency wordt voor de Franse markt en de Benelux.
 
Een doorgedreven ondernemingsstrategie met investeringen in de creatieve en strategische tools
 
Of het nu gaat om Tecteo of McCann, of om een van de andere partners die we hierboven opsomden, het huidige succes van Air is het resultaat van een ondernemings- en investeringsstrategie op alle fronten. In de eerste plaats op digitaal vlak. Door een verregaande samenwerking met de pure players van IDweaver aan te knopen, beschikt Air over de ad hoc partner die het bureau in staat stelt zijn klanten beter te bedienen en zijn ontwikkeling te versnellen. “Dankzij deze toenadering konden we een van de belangrijkste new bizz van het jaar binnenrijven: VOO en BeTV compenseren het verlies van Mobistar in januari. Het partnerschap zorgde er ook voor dat Air het in competities kon halen van pure players - Club, onder andere – en in het geval van het digitale Leffe-budget. Dat is goed voor bijna een miljoen euro dat tot dusver beheerd werd door Emakina”, aldus het managementteam.
 
De digitalisering van Air betekende ook de aanwerving van een aantal webspecialisten. Een van hen is Amélie Sainthuile (die bij Emakina verantwoordelijk was voor de sociale netwerkstrategieën); zij trad toe tot het strategische planningteam onder leiding van Isabelle Moulart. Vervolgens richtte het bureau ook een cel voor brand content op; die staat onder leiding van de journaliste en blogster Salma Haouach. Deze cel is niet alleen verantwoordelijk voor de brand content van Leffe en Bongrain, maar diende ook als inspiratiebron voor de nieuwe televisiecampagne van Delhaize (met de ‘foodies’ sequenties rond de chef-koks Jeroen de Pauw en Audrey Lenoir) en ontgint de sociale netwerken. Pittig detail: de cel zette zich een maand in om de Facebook-pagina ten gunste van Joachim Rubin te onderhouden. Die werd gelanceerd voor de verkiezing van de VP Marketing de Delhaize tot Marketeer van het Jaar. Het vervolg is ondertussen geschiedenis.
 
“Crisis of geen crisis, een bureau dat niet in talent investeert is gedoemd tot onzichtbaarheid”, benadrukken Stéphane Buisseret en Eric Hollander. In 2013 kregen de creatieve teams van Marie-Laure Cliquennois en Grégory Ginterdaele het gezelschap van een team bestaande uit twee ex-CD’s, in de persoon van Catherine Quadens en Jean-Marc Wachsmann. Zij staan onder andere in voor de VOO-saga. Om te illustreren hoe sterk Air gelooft in het belang van de uitvoering – een van de pijlers in de creatieve identiteit van het bureau – creëerde het de functie van design & craft director. Die werd toevertrouwd aan de AD Caroline Marson.
 
Tot zover de samengevatte actualiteit van het afgelopen jaar voor het Bureau van het Jaar. Wat de toekomst brengen zal, valt nog af te wachten. Zal het akkoord met McCann nogmaals zorgen voor een boost? De eerste uitdaging voor 2014 bestaat er alleszins in de nieuwe werknemers en de klantenportefeuille van de nieuwe Amerikaanse collega’s te integreren. Dat impliceert de ondertussen reeds geplande verhuizing van de Tweestationsstraat die te klein is  voor de zowat 70 medewerkers van ‘Air Brussels, partner of McCann’. En daar komen er misschien nog bij…
 
Nominees
TBWA

Sinds meer dan tien jaar behoort TBWA zowat altijd tot onze runner-ups. Ommaar te zeggen hoe standvastig en constant ze zijn in de afgeleverde kwaliteit. Vorig jaar, toen de Merit Awards hun tiende verjaardag vierden, reikte de jury het bureau overigens een bijzondere prijs: The Best Brands Builder's Agency van het afgelopen decennium. De voornaamste troeven van TBWA zijn de integratie van alle disciplines, een strategische focus op de insights van zijn klanten en zijn creatieve ideeën buiten de platgetreden paden die de digitale mogelijkheden optimaal benutten.
 
darwin
Met een nieuwe positionering en zonder zijn soms hinderlijke verwantschap met BBDO (waarvan het nog steeds een filiaal is), legde darwin resoluut de nadruk op creativiteit en talent de afgelopen maanden. Daarbij bleef efficiëntie – een waarde die de BBDO-groep en het management van Guy Geerts dierbaar is – nog steeds centraal staan. Resultaat: een mooie erelijst vol creatieve prijzen (meer bepaald dankzij de spot ‘Milk, a force of nature’) en een pak new bizz (European Milk Forum, Lexus, CM Telecom, Lotus Moltonel, Unicef, enzovoort). Vermelden we nog dat CD Guido Goffeau genomineerd is in de categorie Creatives of the Year, terwijl de laatste Var-campagne kans maakt in de categorie Self Promotion.
 
 
ADVERTISER OF THE YEAR: KBC
De banksector kreeg het de afgelopen jaren hard te verduren en het vertrouwen van de consumenten in hun financiële instellingen zakte naar een dieptepunt. Om dat te herstellen stapte KBC af van de klassieke productcampagnes en werkte samen met zijn bureau TBWA aan een gloednieuwe en allesbehalve conventionele communicatiestrategie die zowel maatschappelijk, lokaal als individueel relevant moest zijn. Met een nieuw marketingteam dat trouw bleef aan zijn bureau TBWA, wilde de bank als positieve katalysator dingen in gang zetten. En zo geschiedde.
 
​Het begon met ‘Het Gat in de Markt’, een campagne die KBC op de kaart moest zetten als de bank bij uitstek voor (startende) ondernemers. Aan de inwoners van elke gemeente werd gevraagd welke soort zaak ze misten in hun buurt. De resultaten waren overweldigend: er werden meer dan 171.000 ‘gaten’ aangegeven en meer dan 1500 nieuwe business-ideeën zagen het licht. Nog een hoogtepunt was ‘Het Gesprek halfweg’, een campagne die veertigers aan het denken wilde zetten over hun pensioen, zonder de indruk te wekken dat ze hen een of ander spaarplan wilde aansmeren. KBC en zijn bureau TBWA riepen dus het oudste callcenter ter wereld in het leven dat ze volledig lieten bemannen door 65 gepensioneerden uit alle lagen van de bevolking, met de meest uiteenlopende profielen: mannen, vrouwen, ambtenaren, zelfstandigen, enzovoort. Alle KBC-klanten die dat wensten, konden contact opnemen met deze vrijwilligers om hen uit te vragen over hoe het nu echt is om op pensioen te gaan. Ook hier logen de resultaten er niet om: het digitale platform trok 102.000 unieke bezoekers en de actie leidde tot 3314 clicks op de ‘maak een afspraak knop’ voor een gesprek halfweg.
 
De ‘Draag je steentje bij’ campagne speelde dan weer in op de behoefte van mensen om mee te bouwen aan de toekomst van hun eigen dorp, stad of gemeente. Om te tonen dat hun spaargeld terechtkomt in projecten waar mensen beter van worden, nodigde KBC de bezoekers van zijn digitaal platform uit om een boodschap te graveren in een baksteen. Die werd vervolgens afgeleverd bij een door hun gekozen project. Het platform kreeg 119.300 unieke bezoekers, er werden 1650 bakstenen gegraveerd en de spaarobjectieven van de campagne-spaarmaand werden ruimschoots bereikt.
 
Ook naar jongeren communiceerden bank en bureau op een pertinente manier, met acties als ‘Rijbewijs AUB!’ (in samenwerking met JIM), Het Dilemma Diner (waarbij jongeren tickets voor Pukkelpop konden winnen) of Moeders Preventiewinkel. Opvallend daarbij is dat digital een veel prominentere plaats inneemt dan in het verleden en dat de adverteerder naast de klassieke media steeds meer op zoek gaat naar integratie. Een coherente strategie die geïmplementeerd werd door het team onder leiding van Patrick Kindt, met Jurgen Noël als hoofd van externe communicatie. Ze ontging de verschillende jury’s van de vele festivals en awards niet. Daardoor mocht KBC niet alleen een paar Lions uit Cannes (drie om precies te zijn, in Promo, Media en Promo & Activation), een Grand Prix en een Gold van Eurobest en enkele IAB Mixx Awards in zijn prijzenkast zetten, maar krijgt de bank van ons ook de gegeerde titel van Advertiser of the Year.
 
Nominees
Telenet

Telenet durfde het als eerste kabelmaatschappij aan om zijn televisie- en telefonieaanbod te vereenvoudigen, onder andere door nieuwe producten te ontwikkelen en te lanceren (Whop & Whoppa, Rex & Rio et King&Kong). De adverteerder pakte uit met een grondig vernieuwde website en hanteerde een geslaagde mix van imago- en productcampagnes in samenwerking met zijn bureau TBWA, via zowel paid als owned et earned media. Daarbij speelde het heel kort op de bal. Vandaar deze nominatie.
 
Lidl
Traditioneel werd warenhuisketen beschouwd als een hard discounter. Om deze positionering te laten verschuiven naar die van ‘smart’ discounter, werkte de retailer niet alleen aan zijn vestigingen en zijn aanbod, maar nam hij ook zijn (geïntegreerde) communicatie onder handen. Zo maakte The Manifest de allereerste tv-campagne in Lidls geschiedenis, organiseerde het merk een heus ‘fijnproeversdiner’ met enkel zijn eigen producten en bereikte 150.000 mensen via de sociale media, waarvan 86% zegt tevreden te zijn over de communicatie.
 

MEDIA OF THE YEAR: DE TIJD/L’ECHO (MEDIAFIN)
Print, dood? Niet als je kijkt naar wat De Tijd en L’Echo de afgelopen jaren verwezenlijkten. Beide kranten slaagden er na doorvoering van diverse vernieuwingen niet alleen in hun bereik geleidelijk te verruimen, maar kunnen bovendien prat gaan op de allereerste volwaardige tabletkrant en een geslaagd commercieel model dat betalende en gratis content op de verschillende dragers combineert.
 
2013 was voor Mediafin-kranten De Tijd/L’Echo het jaar waarin ze inzetten op verdiepende en digitaal verrijkte journalistiek. Eerst lanceerde het duo zijn vernieuwde weekendkrant met net zoals tijdens de week interpellerende opinies, scherpe pennen en verdiepende onderzoeksjournalistiek. De redacties die geleidelijk uitgroeiden tot een hotspot voor Belgische topjournalisten, hielden in mei ook hun nieuwe tabletkrant boven de doopvont. Die combineert de kwalitatieve leeservaring van de papieren versie met de technische mogelijkheden van de tablet.
 
De lancering van de tabletkrant ging gepaard met een nieuw advertentiemodel, waarbij elke printadvertentie een geoptimaliseerde tabletafgeleide krijgt, met extra modellen voor dynamische campagnes, zodat ook adverteerders hun voordeel kunnen doen met de troeven van alle dragers. “Adverteerders moeten onze platformen inzetten naargelang de manier waarop de lezers ze gebruiken, de beleving die ze bieden”, aldus Hans de Rore (hoofd Trustmedia, de regie van Mediafin). “Enerzijds heb je de ‘krantenomgeving’ met de papieren krant en de tablet; anderzijds heb je de ‘webomgeving’ met de vaste en mobiele website. Dat zijn voor de lezer twee verschillende werelden die aan andere doelstellingen beantwoorden. Uit onze Digital Newspaper Survey is gebleken dat de tablet essentieel is binnen de krantenomgeving. Onze lezers hebben twee keer zoveel tablets als de gemiddelde Belg. Ze gebruiken die zeer intensief, in de eerste plaats voor het nieuws en verrassend genoeg nu ook al om te bankieren. De smartphone is dan weer vooral een werkinstrument, voor de mail en als agenda.”
 
Deze aandacht voor kwaliteit en innovatie van het klassieke printmodel loonde: al acht kwartalen op rij zetten de kranten groeiende verkoopcijfers neer (papier +digitaal samen). Daarbij zijn de digitale versies ondertussen goed voor 26% van de totale verkoop. Tegelijk wordt het lezersprofiel steeds sterker. “Vroeger bestond ons bereik vooral uit een harde kern van CEO-levels, maar daar is een laag bijgekomen”, aldus Hans de Rore. “We spreken nu ook de ondernemers, zelfstandigen en bedrijfsleiders van KMO’s aan. Die situatie is niet vanzelf gekomen, er zit een bewuste redactionele strategie achter. Zo brengen onze kranten beknopter internationaal nieuws en besteden ze meer aandacht aan ‘local heroes’, typisch Belgische ondernemingen.”
 
Laatste argument om het duo uit te roepen tot Medium van het Jaar is de introductie van een succesvol betaalmodel op de website. Het gedeeltelijk betalend maken van de inhoud leverde een belangrijke bijdrage aan het rendement van de titels, zonder dat het lezers kostte. De websites die 200.000 unieke bezoekers per dagen aanspreken, voegen samen met de digitale versies van de kranten 77% toe aan het bereik van de papieren versies. Een positief signaal naar de rest van de markt!
 
Nominees 
Primo TV Gids (Cascade)

In de huidige context die nog steeds moeilijk is voor de magazinepers, en al helemaal voor de televisiebladen slaagde Primo TV Gids er als enige tv-blad in zijn oplage in stand te houden en zijn verspreiding te doen stijgen. In tien jaar tijd nam de totale verkoop toe met 67%, tot meer dan 100.000 exemplaren. Tegelijk evolueerde de titel van een eenvoudig televisieblad naar een volwaardig magazine met een dynamische lay-out, voor een aantrekkelijke prijs. Het kan bovendien prat gaan op het hoogste percentage primaire lezers binnen zijn segment (60%).
 
Sudpresse (Rossel)
De titels van Sudpresse bezetten de leiderspositie in Franstalig België. Terwijl de sector kampt met dalende cijfers, kon de groep zijn bereik in print stabiliseren en zelfs nog marktaandeel bijwinnen. Tegelijk is de groep zich bewust van het belang van digital en worden op dat vlak permanent inspanningen geleverd, zoals met de lancering van Sudinfo+. Niet zonder resultaat: het internetverkeer verdubbelde in een jaar tijd (met een piek van 390.000 unieke bezoekers in december) en de digitale betaalde verspreiding nam toe met 237%.
 
 
CREATIVES OF THE YEAR: SEBASTIEN DE VALCK & ARNAUD PITZ (BBDO)
De titel van Creatives of the Year 2013 die te beurt valt aan het duo creative directors van BBDO, in casu Sebastien De Valck en Arnaud Pitz, illustreert perfect waar een Merit Award voor staat. Het is met name een vorm van erkenning voor het werk dat de afgelopen twaalf maanden geleverd werd en de weg die werd afgelegd.
 
 Door hun deze titel toe te kennen, wilden we in de eerste plaats hulde brengen aan de moed die het duo tentoonspreidde door eind 2012 hun creatieve comfortzone bij mortierbrigade te verlaten, om over te stappen naar een ander, even uitstekend bureau, dat eerder EFFIE Awards dan wel Cannes Lions verzamelt. Waarmee we geen enkel oordeel vellen over de waarde van beide categorieën. Verre van; het enige wat we willen duidelijk maken is dat creatieven die hun creativiteit ten volle willen uiten, dat makkelijker kunnen in een brigade die daarin getraind is dan in het rijk der ROI.
 
Verder lauwerden we Seb & Arnaud omdat ze niet alleen blijk gaven van moed, maar ook van doorzicht en volharding. Ze wisten waarom ze gerekruteerd waren en zorgden ervoor dat ze beschikten over de middelen om hun ambities waar te maken. Tegenover Goliath met zijn 220 koppen en zowat 140 klanten, hield David zijn tweekoppige hoofd koel en liet zich niet van zijn stuk brengen. Na onverdroten en doortastende inspanningen slaagde het duo er uiteindelijk in – ook al is de weg nog lang – om de reus van de efficiëntie genoeg ambitie en trots in te blazen, zodat hij nu ook werkt aan zijn latente creatieve talent.
 
De campagnes uit 2013 bewijzen het (kijk maar eens op mm.be, dan ben je meteen overtuigd), net zoals de vier creatieve awards die BBDO in 2013 in de wacht sleepte: een Gold op de Epica, een Bronze op Eurobest en tot slot een Silver en een Bronze op de CCB Awards. Dat lijkt misschien niet zo veel, maar voor het bureau is dat al een hele krachttoer, zeker omdat de prijzen campagnes voor drie verschillende klanten bekronen. Meer bepaald Proximus, dat met ‘Awkward conversations on the phone’ Gold won op de Epica, Volvo dat met ‘#followedvyVolvo’ en ‘Listen to Yourself’ Bronze haalde op Eurobest en de CCB Awards en tot slot Pure FM dat zich met ‘Bernard, de hypnotiseur’ onderscheidde in onze nationale competitie.
 
Tot slot willen we er graag aan herinneren dat de Merit Awards ook bedoeld zijn als een vorm van aanmoediging. Bij MM hebben we een zwak voor goede, creatieve en efficiënte reclame. Door deze prijs toe te kennen aan Seb & Arnaud hopen we hen te kunnen stimuleren om verder te gaan op de ingeslagen weg. We durven nu al wedden dat hun return on investment snel en voor lang zal overeenstemmen met de geleverde inspanningen.
 
Nominees
Jan Macken & Gert Pauwels (TBWA)

Hun nominatie is te danken aan de vernieuwende instelling waarvan het duo CD’s het hele jaar 2013 lang blijkgegeven heeft. Ten bewijze: ‘The gap in the market’, de campagne die ze bedachten voor KBC en die ook doorstootte tot de finale in de Campaign-competitie.
 
Guido Goffeau (darwin)
In 2013 wonnen de teams van Guido Goffeau niet minder dan 21 nationaleen internationale awards. Het illustreert dat de CD van darwin erin slaagde het creatieve product van het bureau een nieuwe impuls te geven.
 
 
CAMPAIGN OF THE YEAR: ‘MAKE IT MUSE/SONG FOR LIFE’ (STUDIO BRUSSEL/MORTIERBRIGADE)
De campagne dateert al van eind 2012, maar aangezien de jury voor de nominaties van de Merit Awards half december plaatsvindt, houden we bij de selectie van de campagne van het jaar voor de volledigheid ook rekening met de laatste campagnes van het jaar ervoor. Deze traditie viel deze keer uit in het voordeel van mortierbrigade en Studio Brussel met hun ‘Make it Muse’ campagne en de bijhorende spin-off ‘Song for Life’.
 
Ter herinnering, beide creaties kaderen binnen de fundraising- en sensibiliseringsactie Music For Life die elk jaar door de Vlaamse radiozender georganiseerd wordt. In 2012 stond ze in het teken van dementie, een ziekte die naar verluidt alsmaar meer senioren treft.
 
Op basis van de vaststelling dat muziek een gunstig effect heeft op het verloop van de ziekte, maakten de brigadiers vier tv-spots van elk drie minuten. Ze werden gefilmd in de vorm van minidocumentaires en uitgezonden op Eén en Canvas. Achter de camera stond Kaat Beels, een vaak bekroonde specialiste in het genre. Om de kracht van muziek aan te tonen, filmden de documentaires de Betties van Huis Perrekes, een van de zeldzame koren voor mensen die aan dementie lijden. De leden leerden de song ‘Follow Me’ van Muse en brachten het lied vervolgens in het voorprogramma van het concert dat de groep gaf in het Antwerpse Sportpaleis. Een zeer emotioneel moment dat je kunt herbeleven op mm.be!
 
Hetzelfde geldt voor ‘Song for Life’, de actie die afgeleid werd van de campagne. Doelstelling: de politici ervan overtuigen dat ze de Belgen die dat wensen de mogelijkheid moeten bieden om hun favoriete song aller tijden te vermelden en te uploaden in hun medisch dossier dat op termijn zal opgeslagen worden op de elektronische chips waarmee onze identiteitskaarten worden uitgerust. Gewoon, omdat muziek tot de laatste dingen behoort die je je herinnert. Zo kan voor alle Belgen hun favoriete song worden teruggevonden, ook als ze zich zelf niet meer kunnen herinneren welk muziekstuk dat was.

De uitdaging werd met brio tot een goed einde gebracht, zoals blijkt uit de movie case op mm.be. Daarin bevestigt Jo Vandeurzen, de Vlaamse minister van Welzijn, Gezin en Volksgezondheid, op Studio Brussel dat Belgen voortaan hun ‘Song for Life’ in hun elektronische medisch dossier kunnen vermelden.
 
Nominees
‘The gap in the market’ (KBC/TBWA)

Dit is een van de vaakst bekroonde campagnes van het jaar; we hoeven ze dus niet meer voor te stellen. Ze berust op de vaststelling dat het allesbehalve simpel is een bedrijfje uit de grond te stampen en vertrekt van een dubbele vraag: hoe kan KBC in dat opzicht een lange termijnrelatie opbouwen met toekomstige ondernemers en zijn imago bij het grote publiek opkrikken? De strategie bestond erin beide groepen dichter bij elkaar te brengen via een activering in de steden en gemeenten. TBWA creëerde de zoekmotor thegapinthemarket.be, waar mensen de ‘gaten’ inzake handelszaken en winkels konden ingeven. Zo maakte de tool het mogelijk om de niches, de op te vullen gaten te identificeren. Resultaat: er werden 171.000 ‘gaten’ geïdentificeerd en ongeveer 1500 ideeën werden geboren naar aanleiding van de campagne. Sterker nog, de site groeide uit tot een heuse databank voor toekomstige ondernemers. Dat alles droeg bij tot een verbeterde perceptie van KBC als partner voor de toekomst.
 
Astrid Bryan (NationaleLoterij /mortierbrigade)
Deze campagne voor de Nationale Loterij moest de limited edition van het Bling Bling krasspel rond Astrid Bryan promoten. Astrid Bryan hoeven we je natuurlijk niet voor te stellen, net zo min als haar typische mengtaaltje waarin Antwerps en Amerikaans met elkaar rivaliseren. In de campagne probeert mortierbrigade de luisteraars in te wijden in het ABN, wat staat voor Astrid Bryan Nederlands… Je kunt het (her)bekijken op mm.be.
 
 
SELF PROMO OF THE YEAR: ‘DDB EXPRESS’ (DDB BRUSSELS)
Op 17 juni vorig jaar arriveerde de DDB Express veilig en wel op zijn bestemming. Dat kan niet gezegd worden van alle inzittenden. Ter herinnering: de treinreis was een initiatief van DDB Brussels dat jonge creatieven de kans wilde bieden om de Cannes Lions bij te wonen en het bureau tegelijk een platform wilde geven om nieuw talent op te sporen. De winnaars van de wedstrijd kregen immers naast hun pas voor Cannes ook een stage in het bureau aangeboden.
 
De selectiemethode was even creatief als wreed; het was trouwens die combinatie die de jury unaniem aansprak. Tijdens de eerste fase moesten de kandidaten Peter Ampe, de CD van DDB, overtuigen van hun potentieel aan de hand van een video van 6’’ via Vine. Alle video’s moesten gepost worden op de site ddbexpress.be.
 
In totaal werden acht creatieven geselecteerd. Die stapten allemaal aan boord van de DDB Express die vanuit het Brusselse Zuidstation koers zette naar het zuiden. Aan boord van de trein kregen de jonge deelnemers een briefing die ze moesten beantwoorden voor de volgende halte. In totaal stonden er drie etappes en evenveel briefings op het programma. Iedere keer vielen er twee creatieven af; zij kregen een retourticket naar huis. In het station van Cannes schoot er uiteindelijk een enkel duo over dat de hele week het Festival mocht bijwonen en een stage bij DDB aangebonden kreeg. Die eer viel te beurt aan Toon Vanpoucke (Sint Lucas) en Nicolas Fontaine (IHECS).
 
Nominees
‘Get it on the Radio’ (Var/darwin)

Deze btob campagne voor de regie van de VRT was bedoeld om de kracht van het medium radio aan te tonen. Daartoe herinterpreteerde darwin de funky eighties hit ‘Get it on the radio’. Er werd een nieuwe videoclip gemaakt die onder andere te zien was via het YouTube-kanaal van de regie. Tegelijk verschenen ‘pixel art’ advertenties in de vakpers en banners op het internet. Allemaal met de bedoeling de voordelen van radio in de verf te zetten.
 
‘Ogilvy is moving’ (Ogilvy)
Deze actie werd in augustus vorig jaar gevoerd, ter gelegenheid van de verhuizing van het bureau. Het management van Ogilvy besloot zijn verleden en alle voorwerpen die daar deel van uitmaakten te veilen op eBay. Alle (grote en kleine) spullen werden op een minisite voorgesteld, aan de hand van een tijdlijn die een periode van twintig jaar besloeg. Van de Amerikaanse biljarttafel tot de Proximus-champagneglazen via de vergadertafel, bij elk voorwerp hoorde een anekdote rond medewerkers die bijdroegen tot het succes van het bureau. Ogilvy nodigde iedereen uit om mee te bieden – klanten, ex-medewerkers en leveranciers – en zo de kans te krijgen een stukje van het verleden mee te nemen.
 
 
SPECIAL MERIT AWARD: CAVIAR
2013 was in meerdere opzichten het jaar van de bevestiging voor Caviar. Het productiehuis kende alweer een sterke groei dankzij zijn strategische keuzes. Vandaag kunnen we gerust stellen dat het merk Caviar de Belgische expertise inzake productie en regie trots uitdraagt. Vandaar deze Special Merit Award.
 
Dat succes berust op twee pijlers: de uitbouw van een multidisciplinair internationaal netwerk en het aantrekken en koesteren van opkomende talent. Dat talent kan zich bovendien uitleven in steeds meer disciplines: van korte komische virale filmpjes tot meermaals bekroond televisiedrama. De bottom line van de business van Caviar is ‘storytelling’, zo staat er op hun website te lezen.
 
Caviar is een vandaag een multidisciplinair productiehuis voor audiovisuele producties met vestigingen in Brussel, Los Angeles, Parijs, Amsterdam, Londen en Praag. De groep heeft een honderdtal voltijdse werknemers en doet een beroep op nog een honderdtal freelancers voor de productie van meer dan 400 televisie- en internetspotjes per jaar, in combinatie met tv-series en bioscoopfilms. In 2012 groeide de bruto marge van Caviar met 60% en werd het in Cannes het vierde meest bekroonde productiehuis. In 2013 stootte het bedrijf door naar een omzet van 66 miljoen euro.
 
“Onze prestaties van 2013 zijn het resultaat van uitstekend teamwork”, zegt Kato Maes, de managing partner die met de fusie tussen Pix & Motion en Roses are Blue in 2006 aan de wieg stond van Caviar. “Met Bert Hamelinck (managing director) en Jean Christophe Massart (CFO) verleggen we elk jaar opnieuw de grenzen. Ik wil ook onderlijnen dat we in 2013 nooit zulke commerciële successen hadden kunnen boeken zonder de inzet van Ruben Goots die in 2012 het management team heeft vervoegd. In zekere zin hebben de successen van 2013 de kroon op het werk gezet van onze doorgezette visie en onze investeringen in talent en diversificatie”, aldus Maes. “Caviar is een internationale groep geworden waarin onze commerciële mensen en onze creatieve toptalenten zich ten volle kunnen uitleven en we kunnen ze door de veelheid aan opdrachten ook aan ons binden.”
 
Kato Maes: “Wij zijn storytellers; we zijn gedreven door innemende figuren, onverwachte lachsalvo’s, pakkende sferen en provocaties en we zijn heel trots deel uit te maken van het geheel dat handel drijft in al dat moois.”
 

Talent is het hoogste goed bij Caviar. Een indrukwekkende lijst ervaren regisseurs en producers staan ten dienste van de zes vestigingen van de groep. Onder meer het toptalent van eigen bodem, Arnaud Uyttenhove, bezorgde Caviar weer een topjaar op het gebied van awards op het reclamefestival in Cannes, met prijzen voor ‘Test wife’ voor Toyota, in opdracht van Happiness. Ook Bram Coppens leverde schitterend werk van wereldklasse af met ‘Efficiency’ voor Toyota en hij maakte het filmpje voor de lancering van Brazuca, de officiële bal van de komende Wereldbeker voetbal in Brazilië.

De tweede sleutel tot het succes is de diversificatie van de activiteiten in verschillende landen. De reclamespots en virale filmpjes zijn nog steeds goed voor 90% van de totale omzet, maar de andere producties zijn uitermate belangrijk voor de expansie van de groep. Door het internationale netwerk in zes steden beschikt Caviar over de mogelijkheden hun kwalitatieve producties op veel grotere markten en binnen grotere culturele gemeenschappen aan te bieden. Klanten in Parijs en Los Angeles stellen hoge kwaliteitseisen en de interessante opdrachten die Caviar op de grote markten binnenhaalt, zorgen ervoor dat de groep de doorgroeiende creatieve toptalenten aan boord kan houden.  
 
Ruben Goots, sinds geruime tijd voorzitter van de vereniging Creative Film Producers Belgium, is toegetreden tot het management van Caviar in 2012. Hij heeft onmiddellijk een belangrijke bijdrage geleverd tot de versteviging van de internationale positie van de groep. “We hebben de centrale positie van Brussel optimaal uitgespeeld bij de Europese headquarters van Procter& Gamble en meer recent ook bij Coca-Cola”, legt Ruben Goots uit. “Zo worden we vaste productiepartners van de allergrootste merken die hun strategie meer en meer centraliseren en gelijktijdig willen uitrollen op meerdere markten.”
 
Caviar kon al bogen op de ervaring van een succesvolle internationale samenwerking met een concern als Procter & Gamble, met onder meer de spots rond de moeders van de atleten op de Olympische Spelen. Recenter werd het productiehuis na een aanbesteding geselecteerd als een van de drie productiepartners voor de EMEA-zone van Coca-Cola, naast het Britse Stink en het Spaanse Landia. “De brandmanagers bij Coca-Cola hebben geen zin meer om bij elke opname van een spot aan een andere producer te vertellen wat de waarden van pakweg Fanta zijn en hoe die audiovisueel moeten vertaald worden”, aldus Goots. “Een team van vaste producers die aan de eisen van de frisdrankgigant voldoen, kan dan de beste garantie zijn voor de coherentie van de communicatie inzake kwaliteit en impact van de reclamefilms.” Bij Caviar zijn ze ervan overtuigd dat er nog meer grote internationale concerns de het voorbeeld van P&G en Coca-Cola zullen volgen.
 

 
 
 
 


 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 


 
 


Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier