SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Wat een gemiste afspraak, mijnheer Thomas..., door André Reclame

Zondag 6 December 2015


Wat een gemiste afspraak, mijnheer Thomas..., door André Reclame
Ja, wat een gemiste afspraak met België, zijn creatieven, zijn adverteerders, zijn mediabureaus, kortom, met onze community. We hadden ons erop verheugd u hier in onze Natieloze staat die stilaan ook verwordt tot een staatloze Natie te mogen ontvangen. Zelf keek ik ernaar uit de 2000 festivalgangers uit heel Europa te ontmoeten. Ik droomde van even inspirerende conferenties als in Cannes, van een gastvrijer Paleis, van feestjes zoals alleen wij Belgen die kunnen houden, van stranden vol businesslunches (we hadden Brussel-Bad kunnen heropenen voor de gelegenheid!), van Vedett ter vervanging van de veel te dure rosé in de Majestic, van een Hotel dat omgevormd zou worden tot basecamp voor de internationale pers.
 
Wat schortte er dan in Antwerpen? Aan Antwerpen zelf zal het niet gelegen hebben: ’t is een charmante provinciestad waar het op zaterdag fijn winkelen is. Met de ambitie van Antwerpen en de Antwerpenaren was evenmin iets mis: die wordt enkel geëvenaard door die van de Parijzenaars. Ook de middelen die ’t Stad tot uw beschikking stelde om u te bekoren bleven niet in gebreke. U had zich misschien vragen moeten stellen, wat dat betreft: betalen voor uw komst is een beetje zoals plaatsnemen aan een tafeltje in de Brusselse Beenhouwersstraat, nadat u een hele toespraak over het eten heeft moeten slikken… een goede zaak zult u er nooit doen. Wij weten dat.
 
Neen, beste mijnheer Thomas, u heeft niets van België begrepen. U bent om de tuin geleid. Ook al wordt Brussel door de Franse pers beladen met alle zonden van de wereld, ook al is Molenbeek nooit ver weg van het centrum, ook al heeft David Goffin verloren van Andy Murray en ook al verdienden we de prijs van meest fossiele land op de COP21, ’t is in Brussel dat het gebeurt. U gelooft me niet?
 
Het is niet voor de lol dat 300.000 mensen elke dag uren in de file staan om zich naar deze vreselijke stad te begeven en ze aldus tot de meest dichtgeslibde metropool van Europa maken. Waarom denkt u dat pendelaars dagelijks de stokoude en vertraagde treinen van de NMBS nemen in stations die een hoofdstad onwaardig zijn om toch in de Vijfhoek te geraken? Waarom maken de Walen volgens u gebruik van de TEC-bussen die meer staken dan rijden om alle uithoeken van Brussel te vervoegen? Waarom vragen de Vlaamse chauffeurs van De Lijn een risicopremie van 50 euro om met angst voor hun hachje door gevaarlijke wijken te rijden? Waarom komen 25.000 Europese ambtenaren werken in lelijke gebouwen, voor inefficiënte en instellingen waarvan niemand precies weet hoe ze functioneren, in plaats van rustig in Rome, Parijs of Madrid te blijven?
 
We hebben er alles aan gedaan om niet aan de normen te beantwoorden, om gerust gelaten te worden, om rustig onder zinnekes te leven en te blijven profiteren van het goedkope vastgoed, onze mooie herenhuizen (we hebben zelfs geprobeerd om ze af te breken). Weet u dat er onlangs een poging ondernomen werd om de mensen te verhinderen het stadscentrum te bereiken? Gewoon door de toegang tot de stad af te schermen met een muur die subtiel tot voetgangerszone gebombardeerd werd. Het gaat zelfs zover dat het enige stadion dat nog een Brussels leven heeft, afgeschreven wordt om te worden vervangen door een nationaal stadion op Vlaams grondgebied, wat communautair niet helemaal logisch is. We hebben echt alles geprobeerd om de mensen weg te jagen uit Brussel. Maar het mocht niet maten: ’t is hier dat het gebeurt.
 
Dat er zoveel volk naar Brussel komt om zijn boterham te verdienen, is gewoon te wijten aan het feit dat de stad in het midden van dit kleine landje ligt. Het is haalbaar om naartoe te komen vanuit Luik, Gent, Antwerpen, Parijs, Frankfurt… om een dag te werken, mensen te ontmoeten, te creëren, na te denken over Europa, onze ideeën te verdedigen, te manifesteren, te vergaderen, tops voor staatshoofden te organiseren.
 
Tja, mijnheer Thomas, schijn durft al eens bedriegen. Maar Belgen lopen niet zo hoog op met schijn. Bij ons telt wat er achter de façade gebeurt, ’t gaat om de verdienste. Brussel geeft zich niet zomaar: het is een stad om te ontdekken. Haar schijnbare lelijkheid verbergt een unieke schoonheid voor wie de tijd neemt om ze te verkennen. In de kunstgalerijen die sinds jaar en dag de plaats van de musea hebben ingenomen, in het Wiels, Bozar, in de Cat Club, de Bar Rouge, het Zoom Hotel, op het Brugmannplein, het Belga-café…
 
Moeilijke mensen zijn we niet, van de grootsheid van onze hoofdstad liggen we niet wakker: da’s iets voor de inwoners van Parijs of Londen. Wij hebben liever een kleine hoofdstad en grote huizen om in te leven dan het omgekeerde. Want ja, er wonen hier mensen. Brussel is zelfs een beetje ons bureau, het ligt in het centrum en het houdt iedereen samen.
 
En voor onze community geldt precies hetzelfde. ’t Is hier dat het gebeurt. U zou dat moeten weten: we werken bijna allemaal hier. Dus gaan we hier naar de events voor ons werk en netwerken we hier.
 
Vraag volgende keer misschien aan de Antwerpenaren of ze de kandidatuur van Brussel willen verkopen.
Maar we nemen het u niet kwalijk hoor, mijnheer Thomas, u mag terugkomen wanneer u wilt, altijd welkom.
 
andrereclameandre@gmail.com

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier