SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Duval Union, een nieuw netwerkmodel

Zondag 6 December 2015


Duval Union, een nieuw netwerkmodel
Meer dan een jaar is verstreken sinds Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel toetraden tot het kapitaal van Duval Union, de vennootschap die André Duval in 2013 oprichtte. Het netwerk is na hun komst danig getransformeerd en uitgebreid, met als voornaamste ambitie nauwer bij de businessdoelstellingen van de klant betrokken te zijn. Vinden ze het model opnieuw uit?

“Het lijkt wel een staatsgreep op heel digitaal denkend België”, twitterde de Nederlander Tom De Bruyne met enige zin voor overdrijving enkele uren nadat Duval Union zijn participatie in onder meer DearMedia en Youmen had aankondigd. André Duval, Klaus Lommatschz en Marc Bresseel, de drie vennoten achter Duval Union, zaten de laatste maanden inderdaad niet stil om hun marketing- en communicatiegroep uit te bouwen. Hun ecosysteem telt intussen dertien start-ups en bedrijven, allemaal geworteld in het snijvlak van marcom en technologie.
De centrale kern van het netwerk bestaat uit Duval Union Consulting. Dat bedrijf ontstond in september van dit jaar na een meerderheidsparticipatie in DearMedia, het adviesbureau rond digitale transformatie van Jo Caudron en Dado Van Peteghem, en werd aangevuld met de expertise van Youmen, het bureau rond innovatieve marketing van Carole Lamarque en Frederic Vanderheyde, en met het Nederlandse adviesbureau Digital Rocks. Die laatste is de eerste participatie van Duval Union buiten België. Verder lanceerde het ook Duval Union Academy, een opleidingstraject voor bedrijven rond digitaal leiderschap. Nog recentere actualiteit was er met de participatie in Influo, een platform dat conversaties en connecties faciliteert tussen journalisten en influencers en brands, en in Monotote, een shopping technologie die de mogelijkheid biedt om beelden en video’s op sites direct shoppeable te maken. Verder heeft Duval Union participaties in Barnyard, een communicatiebureau dat zich onderscheidt in digital craftsmanship, in Nine o'clock Somewhere (een fusie van de bureaus The Parking Lot en Content Cowboys). Samen met Duval Branding, Friendship en Mind The Gap vormen deze vijf bureaus de zogenaamde creative service bedrijven van het netwerk. Wat betreft technology, heeft Duval Union tot slot participaties in Tsjing (een mobile app om op een intelligente manier drank te bestellen in een bar), Hoplr (local social media netwerk), Sentiance (gepersonaliseerde marketing), Zerocopy (gratis prints voor studenten in ruil voor gepersonaliseerde reclame op de prints), Mychannls (eigen kanalen creëren met gratis video content) en Sparkcentral (het vroegere Twitspark, customer engagement). Kortom, een op zijn zachtst gezegd heterogeen aanbod.

We gingen Klaus Lommatzsch en Marc Bresseel opzoeken om meer inzicht te krijgen in de architectuur, de positionering en de ambities van deze bijzondere groep. Ter herinnering, eerstgenoemde werkte geruime tijd samen met Duvel, ten tijde van Duval Guillaume, alvorens het vroegere Dreams & Fears op te starten. Laatstgenoemde bracht het gros van zijn carrière door bij Microsoft, alvorens aan de slag te gaan bij Initiative.

In welke mate is de positionering van Duval Union veranderd sinds jullie komst een jaar geleden?
KL: André startte Duval Union in 2013 als een investeringsvehikel voor start-ups uit de ad-tech wereld waaronder Sparkcentral van Davy Kestens bijvoorbeeld. Hij bedacht het ecosysteem waarin bedrijfjes konden toetreden en zich ook opnieuw van konden loskoppelen. Van zodra Marc en ik erbij kwamen, hebben we het omgevormd naar een coöperatief model. Terwijl het daarvoor voornamelijk bedoeld was om jonge ondernemers in de ad-tech wereld te helpen, is het nu ook en vooral een structuur om klanten te begeleiden in de wereld van vandaag. We bouwen eigenlijk aan een nieuwe marketing- en communicatiegroep. Om dat te doen, moet je de expertise van nieuwe technologieën en mogelijkheden zoals marketing automation aanbieden. Daarnaast moet je er mee kunnen omgaan dat de marcomwereld veel complexer is geworden. Het is onmogelijk om dat nu nog vanuit één bedrijf te bedienen. Je kan niet specialist zijn in SEO, SEA, de beste spots bedenken en tegelijk de beste logo's maken voor een branding traject. We hebben een model bedacht waarbij jonge ondernemers vanuit hun eigen expertise graag werken voor klanten en vooral graag samenwerken.

Waarom zouden de verschillende bedrijven in jullie ecosysteem samenwerken?
KL: Ons model is zo gebouwd dat al de bedrijfjes mede-eigenaar zijn van Duval Union en dus eigenlijk voor een deel eigenaar zijn van elkaar. Dat is een manier om ervoor te zorgen dat ze allemaal denken in termen van wat de klant echt nodig heeft en wanneer. Dat is een hele andere mechaniek dan wat er gebeurt als een adverteerder verschillende bureaus samenbrengt. Iedereen denkt dan na over hoe ze zo snel mogelijk en zo veel mogelijk kunnen verkopen aan de klant in plaats van te analyseren hoe ze hem nu echt kunnen helpen. Dit model vermijdt die perverse mechaniek.

Dat is ook de reden waarom jullie alleen maar minderheidsparticipaties nemen?
KL: Klopt, we willen het ondernemersproject van die start-ups en bedrijven waarin we investeren alle kansen geven en het niet overnemen. We helpen ze om hun business uit te bouwen, maar ze beslissen zelf hoe. Het voordeel voor de klant is dat ze met mensen aan tafel zitten die hun eigen bedrijf aan het uitbouwen zijn. We hebben alleen een meerderheidsparticipatie bij Duval Union Consulting (DUC) en bij Duval Branding. De meerderheidsparticipatie bij DUC is logisch, omdat dat de centrale kern is van ons model waarlangs heel veel klanten binnenkomen. Dat willen we stevig verankeren. Bij Duval Branding komt het omdat het historisch gegroeid is zo.

MB: Ik heb in mijn carrière verschillende acquisities begeleid van lokale bureaus door holdings. Van zodra je die kleine bedrijven binnenbrengt in een grotere structuur, verdwijnt het ondernemerschap en verdampt de kennis. Microsoft kocht op een bepaald moment ScreenTonic, een bureau van 30 werknemers dat rond mobile advertising werkte. Na zes maanden waren die mensen het beu om voor een corporate bedrijf te werken, want ze waren gewoon om in een kleine ploeg hun eigen ding te doen. Het talent vertrekt en na 12 maanden was alles verdampt vooraleer de kennis was overgedragen. Dat zijn 'lost acquisitions'. In ons model doe je mensen samenwerken omdat ze willen samenwerken, niet omdat ze moeten.

Welke rol spelen jullie in het verhaal?
MB: Het operationeel management is in handen van Klaus en mezelf en André legt zich toe op zijn rol als inspirator en mentor voor ondernemers en consultant voor klanten. Momenteel zorgen we ervoor dat we de juiste partners in ons netwerk hebben. We zijn nu een jaar ver en het is nog niet volledig. Daarnaast faciliteren we de conversaties tussen de start-ups door ze regelmatig samen te brengen. We helpen ook met het aanbrengen van klanten.

Jullie willen de bedrijfjes ook fysiek samenbrengen.
KL: André heeft inderdaad geïnvesteerd in De Stookplaats, het vroegere militair hospitaal van Antwerpen. Wellicht zullen daar wel wat bedrijven uit ons ecosysteem willen werken. Het wordt een plek waar er plaats is voor 80 mensen en er zijn meeting rooms en een leuke koffiebar. Het project zou in de zomer van 2016 klaar moeten zijn.

Hebben jullie een vastomlijnd plan wat betreft partnerships of gebeuren ze ook in functie van opportuniteiten?
KL: Bij een partnership worden we mede-eigenaar van die mensen hun bedrijf, dus je moet daar diepe gesprekken over voeren. Er gebeurt enorm veel op dat snijvlak van marcom en technologie in de start-up wereld. In totaal zagen we al 50 service bedrijven en liefst 110 starters uit de technology wereld. Het merendeel komt trouwens uit Vlaanderen en van die 110 waren er maar twee start-ups die gerund werden door vrouwen. Soms bundelen we ook een aantal bedrijfjes, zonder er per se in te stappen, en brengen we ze in contact met klanten. Op het vlak van sociale media zijn er bijvoorbeeld heel wat bedrijfjes met een waardevolle propositie, maar die elk maar een heel klein stukje van die sociale media belichten. Die geraken op eigen kracht moeilijk bij die grote merken.

MB: Hoe breng ik die innovaties binnen in mijn bedrijf? Dat is dé vraag die veel CEO's of marketeers zich stellen vandaag. Er zijn zo veel starters die met technologie bezig zijn om bepaalde aspecten van de business of marketing van een bedrijf te automatiseren of intelligenter te maken. Het neemt veel tijd om de markt te scannen, dus voor een stuk nemen we die 'matchmaking' voor onze rekening. Eigenlijk zijn wij de de filter voor grotere bedrijven.

Hoe houden jullie de vinger aan de pols?
MB: We zitten natuurlijk in die start-up scene: we gaan naar events en conferenties rond start-ups, zijn jurylid in wedstrijden, houden Kickstarter goed in het oog. Daarnaast organiseren we onze Start Up Mondays waarbij starters hun project mogen voorstellen aan ons.

Duval Union investeerde heel wat de voorbije maanden. Welke mecenas zit achter het project?
MB: Het aandeelhouderschap is bekend: André heeft 40% en Klaus en ik bezitten elk 30%. We putten uit onze eigen vermogens en daarnaast werken we met de banken samen.

Als jullie naar jullie ambities kijken, is er dan meer financiële slagkracht nodig?
MB: We willen dit model ook in andere Europese landen opzetten. Als we die stap zetten, zullen we meer middelen nodig hebben of een groep erbij betrekken die ons meer volume kan geven. We hebben nu wel al projecten lopen in Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Nederland en hebben met Digital Rocks een participatie in een Nederlands bureau. De logische stap is om ook in die landen netwerken op te bouwen met lokale partners. Momenteel focussen we wel nog op de Belgische markt.

Zal die mogelijke partner dan komen uit de communicatie- of mediasector?
MB: Dat draagt niet mijn voorkeur weg. Ik denk dat we eerder moeten kijken naar it- en technologiebedrijven. Het zijn bedrijven met it-infrastructuren, software en e-commerce developers. Alles waar we mee bezig zijn bij Duval Union wordt gefaciliteerd door technologie of software, dus ik denk dat er daar meer verwantschap is. 

De it-groep Cronos bundelt nu ook een paar marcombureaus. Mag ik het vergelijken met wat Duval Union doet?
MB: Het is niet vergelijkbaar, omdat ze vanuit een it-perspectief vertrekken en het aantal bedrijven met een marcom-dna in hun model beperkt is. Ik juich het wel toe, want het toont aan dat er meer en meer complementariteit is tussen beide werelden.

Zijn er internationale voorbeelden die in de buurt komen van wat jullie doen?
MB: Nee, maar waar het om gaat, is dat de manieren om de consument te benaderen complexer en gesofisticeerder zijn geworden. Technologie laat toe om die consumentenervaring te begeleiden en je moet die kennis en kunde dus in huis hebben. Daarnaast zie ik aan klantenzijde dat marketingbudgetten verminderen en ook het aantal medewerkers in de marketingdepartementen. Er is nood aan modellen die geënt zijn op de business- of marketingdoelstellingen van klanten. Omdat technologie daar een belangrijke rol inspeelt, zit je al snel niet meer op marketing- of communicatieniveau, maar op businessniveau. Bij Duval Union praten we niet meer over pure tactische communicatie, maar des te meer over digitale transformatieprojecten. Hoe kunnen we technologie op een intelligente manier inschakelen om een bedrijf te transformeren, om nieuwe producten te lanceren, voor een betere CRM of service design en misschien ook een betere marketing en communicatie. Dat laatste zit echter op het einde van de rit. Het gaat over de toekomst van bedrijven. Wat is de toekomst van Belgische retailers als Torfs, JBC, enz. Fifth Avenue in New York is verworven tot een 'marketplace' waar er bijna niks wordt verkocht, maar waar mensen wel dingen passen om dan de code in te scannen en het te laten leveren door een e-commerce speler.

KL: Als je een reclamebureau runt, is je oplossing meestal een 30-seconden spot. Werk je voor een CRM-bureau, wordt dat een CRM-actie. We zijn van elke discipline losgekoppeld en kunnen nadenken over wat de klant echt nodig heeft. Daardoor kunnen we nadenken over businessobjectieven, veeleer dan over communicatietrajecten. De wereld is voor mij veel rijker geworden, omdat ik heb ingezien dat er veel meer oplossingen zijn dan een reclamecampagne.

Een bedenking van een baas van een communicatiebureau: 'gaat Duval Union niet gedoemd zijn projectmatig te blijven werken voor klanten en zo eigenlijk weinig impact hebben op de totale communicatiestrategie'?
KL: Het woord projectmatig betekent vanuit de redenering van een traditioneel communicatiebureau dat er geen retainer fees zijn. We schakelen onze skills hoe dan ook voor een beperkte duur in, want de klant heeft niet jaren aan een stuk hetzelfde nodig. Het is altijd ergens projectmatig.

MB: Het is typerend dat veel van die bureaus toch alleen maar aan die communicatie blijven denken. Nogmaals, het gaat erom impact te hebben op businessniveau. Op het einde van de rit komt daar misschien wel een virale video of een tv-campagne uit, maar ook een hele rist andere dingen. We vinden het geen probleem om zonder retainer en service fees en een vooropzeg van zes maanden te werken. Dat is niet fout, maar het past niet in ons model.

Is jullie eocysteem op dit moment voldoende gestoffeerd om de adverteerder te overtuigen?
MB: Heel wat briefings starten vandaag vanuit een digitaal transformatieproject en daar hebben we de beste mensen voor in Duval Union Consulting. We missen nog een aantal service bedrijven, zoals een research bureau, PR-bureau, event bureau, een bureau dat werkt rond tv-productie en content marketing en een specialist in data science. Er komen altijd maar nieuwe competenties bij. The internet of things is nu bijvoorbeeld  aan de orde, maar was dat drie jaar geleden niet, hoewel er veel over gepraat werd. Met onze participatie in Barnyard kunnen we die expertise aanbieden. Dat bureau bedenkt daar coole dingen rond. De uitdagingen voor adverteerders veranderen ook constant, dus we zorgen ervoor dat ons ecosysteem open blijft voor starters die willen toetreden. We werken soms samen met bedrijven die niet in ons ecosysteem zitten, maar die wel nuttig zijn om de juiste oplossing te vinden voor een klant.

Staat er een limiet op het aantal bedrijven in het netwerk?
MB: Er is momenteel nog plaats voor een verdubbeling van het aantal bedrijfjes in ons ecosysteem, maar het is waar dat het een aandachtspunt is. Ik denk dat er plaats is voor maximum 20 bedrijven. Het is een evoluerend systeem en het zal zichzelf wel uitwijzen.

Hebben jullie al cases?
MB: Het is moeilijk om cases vrij te geven die zich op businessniveau afspelen, maar de case voor Locus/Bibnet, het steunpunt van de Vlaamse overheid voor alle openbare bibliotheken en culturele centra is een mooi voorbeeld van ons model. Na een digitaal transformatietraject door DUC begeleidde Duval Branding de rebranding met een nieuwe naam, huisstijl en logo. Mind The Gap deed vervolgens de analyse van de informatie-architectuur waarna Friendship een brand activation actie uitwerkte. Ikzelf tot slot doe hun communicatie-advies. We hebben nog een een aantal van zulke cross agency klanten zoals onder meer Sanoma, Matexi, Tropicana, Sibomat, Looza en Vandevelde. Verder heeft elke entiteit uiteraard zijn eigen klanten, maar er zijn meer en meer kruisbestuivingen.

Jullie hebben met Duval Union Academy nu ook een eigen opleidingstraject. Hoe positioneren jullie het?
MB: Ons aanbod bestaat uit cursussen rond content marketing, sociale media, maar ook over hoe de digitale transformatie van een bedrijf aan te pakken. We kunnen iemand opleiden tot een Chief Digital Officer (CDO), een functie die nu zelden voorkomt in een bedrijf, of consulting daarvoor doen. Zowel Jo Caudron, Dado Van Peteghem, Carol Lamarque als Klaus en ikzelf zullen instaan voor de trainingen en af en toe nodigen we internationale sprekers uit. Er zijn al heel wat digitale opleidingstrajecten op de markt zoals die van de UBA en het IAB, maar ik geloof dat er nog plaats is voor onze Academy. In al onze gesprekken met klanten voelen we dat er nood is aan een goeie doorstroming van informatie en kennis in bedrijven.

Zijn er tot slot gelijkenissen te trekken tussen jullie werk voor Duval Union en de vroegere carrières?
KL: Waar het nog steeds om gaat, is het opsporen van talent en de juiste omgeving creëren om het te laten uitblinken en samenwerken. Ik vind het nu wel een pak boeiender, omdat er veel meer mogelijkheden zijn om de klant te helpen en omdat je dichter bij het businessgedeelte staat. Twintig jaar geleden stond het reclamebureau daar ook dichter bij, maar nu komen ze pas op het einde van de rit.

MB: Ik heb tien jaar op de barricades van digitale marketing gestaan, maar nu is het moment aangebroken om het relevant te maken. Marketeers en CEO's lopen verloren in de jungle van platformen. Elk jaar is er een enorme beurs rond technologie en marketing in Keulen (Dmexpo, nvdr.) waar ik altijd versteld sta van de dingen die mogelijk zijn. Wat dan met de CMO van een gemiddeld bedrijf? Die wordt gewoon achterdochtig van al de dingen die je moet doen om goed bezig te zijn. Ik vind wel dat de ad tech sector zichzelf wat vergaloppeert in die complexiteit. Het is onze rol om het relevant en eenvoudig voor de klant te maken en zo resultaten te halen.

Interview door Bart Cattaert
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier