SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

(Celebrating) Creative Belgium

Donderdag 26 November 2015


(Celebrating) Creative Belgium
Jens Mortier, voorzitter van Creative Belgium: “De reputatie van onze organisatie werd mede opgebouwd dankzij de CCB Awards, het belangrijkste event in de creatieve communicatie-industrie. Trouw aan onze nieuwe positionering en visie willen we de scope uitbreiden en uitgroeien tot een platform dat de creatieve community echt verenigt en inspireert. Deze rebranding was een verplichte etappe.” 

De Creative Club of Belgium heeft afgedaan. Tenminste wat de naam en de branding betreft. De Club is dood, lang leve Creative Belgium. De managing directors van de vereniging, Isabel Van den Broeck en Greet Wachters, lichten de redenen voor deze veranderingen toe. 

Waarom de naam van de CCB veranderen? Waren alle leden niet gehecht aan de Club? 

Isabel Van den Broeck: We hebben het gros van onze eerste negen maanden aan het hoofd van de organisatie besteed aan ontmoetingen met de leden. Bedoeling was vragen stellen, naar de antwoorden luisteren en de nodige lessen trekken. Dat was een lange, lastige maar noodzakelijke opgave die ons er onder andere bewust van heeft gemaakt dat de meeste leden zeer kritisch stonden tegenover hun vroegere Club. 

Greet Wachters: De perceptie die ze van hun club hadden, was niet altijd heel positief. Voor velen, te beginnen met de jongere generatie, was de CCB een ontoegankelijke club van oude snobs geworden, heel ouderwets. Het was de hoogste tijd om daar iets aan te doen en, met de steun van de board, hebben we de toekomstvisie van de organisatie geherdefinieerd, op een eenvoudige en simpele manier omschreven wat volgens ons in de eerste plaats een nieuwe merkidentiteit vereiste. 

Waarom stappen jullie af van de term ‘club’? 

IVdB: Dat kwam als een evidentie naar voren na onze geanimeerde maar altijd positieve gesprekken, met Mirror Mirror, met wie we nauw samengewerkt hebben voor deze rebranding. Het eindresultaat is echt voortgevloeid uit dit permanent gepingpong. Door het woord ‘club’ te laten vallen openen er zich diverse nieuwe mogelijkheden. De nieuwe benaming Creative Belgium geeft de organisatie haar ziel terug. Het gaat om creatief te zijn in België, vandaag en morgen, in welke discipline dan ook. De nieuwe merkidentiteit werd bedacht om de organisatie breder open te stellen voor alle talenten die de rijkdom van de creatieve gemeenschap vormen. 

GW: De ambitie is ook te tonen dat Creative Belgium voor veel meer staat dan enkel awards. Ook het hoedje is dus uit het logo verdwenen, omdat de connotatie met de prijzen te sterk was. Natuurlijk blijven de prijzen een centrale rol spelen, maar onze missie is ruimer en draait voortaan rond drie pijlers: ‘Celebrate’, ‘Inspire’ en ‘Discover’. Met andere woorden, creativiteit vieren, de creatieve community inspireren en nieuw talent ontdekken. 

Hoe zit het met de ‘CCB’ Awards?

IVdB:  Dat blijven de CCB Awards. Hier betekent CCB voortaan Celebrating Creative Belgium. Het zou heel moeilijk geweest zijn CCB Awards als merk te doen vergeten. Onze eerste pijler, ‘Celebrate’ biedt ons de mogelijkheid om het te behouden en toch trouw te blijven aan de nieuwe positionering en de nieuwe visie. 

Gaat deze rebranding nog gepaard met andere grote veranderingen? 

GW: We hebben ook een hele nieuwe website bedacht. Die vind je voortaan op het adres creativebelgium.be.

IVdB: In dat verband wil ik erop wijzen dat elk lid, individueel of corporate, rechtstreeks verbonden wordt met de op de CCB Awards bekroonde campagnes. Als een copy bijvoorbeeld meegewerkt heeft aan een of meerdere bekroonde campagnes, kunnen bezoekers op zijn naam klikken en zijn creaties (her)ontdekken… De archieven gaan terug tot 2010 en worden automatisch geüpdatet. Daarmee komt er een einde aan de portfolio’s die de creatieven zelf moesten updaten. 

GW: Wie toch zijn eigen portfolio wil beheren, kan er gratis eentje aanmaken op het Creative Network platform, waar de bezoekers van de site automatisch naar doorverwezen worden. 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier