SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kristin Verellen: "Vaak worden we gemotiveerd om aan verwachtingen te beantwoorden"

Dinsdag 27 Oktober 2015


Kristin Verellen:
Met Peel the Onion werkt Kristin al jaren samen met de UBA Academy waarvoor ze onder meer de succesvolle “360° out-of-the-box thinking” workshop faciliteert, als ook in-house briefing workshops bij de adverteerder. Op 30 oktober presenteert ze de Masterclass ‘Brainstorm to results: van vernieuwende ideeën tot grensverleggende resultaten’, een interactief atelier dat praktische pistes uitzet over de manier om innovatie te promoten binnen bedrijven en de uiteindelijke ideeën tot leven te brengen buiten het kader van de brainstorming.

Je begint je Masterclass met een citaat van Ed McCabe: ‘Creativity is one of the last remaining legal ways of gaining an unfair advantage over the competition’. Hoe komt het dan dat in het bedrijfsleven veel creatieve ideeën nooit de kans krijgen om zich te tonen, laat staan om zich te ontwikkelen?

Kristin Verellen: Vaak worden we vooral gemotiveerd om aan de doelstelling of verwachting te voldoen, eerder dan om nieuwe out-of-the-box oplossingen te vinden. Soms belemmert de angst om fouten te maken of gewoon het relatieve succes van het bestaande ons om initiatieven te nemen en inventief te zijn. Al proberen we in onze vergaderingen nieuwe ideeën te lanceren, toch worden afwijkende ideeën in eerste instantie onthaald op een kritisch afwegen, wat ze meestal niet overleven. En als er tijd wordt gemaakt om een creatieve brainstorm te organiseren voor vernieuwende ideeën, dan vinden de deelnemers het meestal een energie gevend en inspirerend moment, maar zijn ze achteraf wel teleurgesteld omdat weinig of geen ideeën worden omgezet in beslissingen en actie.

Wat kunnen we dan in hemelsnaam doen om de aanwezige creativiteit in onze professionele omgeving aan te boren, uit te puren tot vernieuwende ideeën en om te zetten in realiteit?

KV: Een participatieve aanpak die niet enkel rekening houdt met de rechtstreeks betrokken mensen, maar ook tot de verantwoordelijken van andere diensten en externe stakeholders. Er wordt te veel energie verspild en te veel goede ideeën worden niet uitgewerkt omdat vergeten wordt synergieën uit te spelen, omdat mensen de neiging hebben zich op te sluiten binnen hun departement of hun comfortzone. Vervolgens een leercultuur waarbij cocreatie centraal staat. Dat impliceert ook het recht om fouten te maken. Zoals Woody Allen zei: ‘If you’re not failing every now and again, it’s a sign you’re not doing anything very innovative.’ Je moet ook openstaan voor het spelelement: een ludieke aanpak zorgt voor zuurstof, lichtheid, fun en stimuleert de creativiteit. Tot slot is ook de uitnodiging om vragen te stellen die anderen niet stellen belangrijk: creativiteit betekent minder de juiste antwoorden vinden dan in staat zijn de juiste vragen te stellen.

Kun je in enkele woorden de positionering van je bureau, Peel the Onion, samenvatten?

KV: We werken op het kruispunt van organisatieverandering, menselijke ontwikkeling en innovatieve marketingcommunicatie. Peel the Onion faciliteert de ontwikkeling- en veranderingsprocessen op het niveau van mens, organisatie en merk. Ze begeleidt leidinggevenden en hun teams om vanuit de bestaansreden van de organisatie en rekening houdend met de drijfveren van de doelgroep en het bredere veld, de toekomststrategie scherp te stellen (organisatie- en merkstrategie), en tot leven te brengen in een inspirerend verhaal (merkcommunicatie en employer branding intern & extern), in vernieuwende initiatieven (creativiteit & innovatie) en in succesvolle samenwerkings-verbanden (teamwerking & leiderschap). 

Deze Masterclass van de UBA Academy wordt nogmaals georganiseerd in 2016. Meer info op ubabelgium.be



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier