SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kristin Verellen: "Vaak worden we gemotiveerd om aan verwachtingen te beantwoorden"

Dinsdag 27 Oktober 2015


Kristin Verellen:
Met Peel the Onion werkt Kristin al jaren samen met de UBA Academy waarvoor ze onder meer de succesvolle “360° out-of-the-box thinking” workshop faciliteert, als ook in-house briefing workshops bij de adverteerder. Op 30 oktober presenteert ze de Masterclass ‘Brainstorm to results: van vernieuwende ideeën tot grensverleggende resultaten’, een interactief atelier dat praktische pistes uitzet over de manier om innovatie te promoten binnen bedrijven en de uiteindelijke ideeën tot leven te brengen buiten het kader van de brainstorming.

Je begint je Masterclass met een citaat van Ed McCabe: ‘Creativity is one of the last remaining legal ways of gaining an unfair advantage over the competition’. Hoe komt het dan dat in het bedrijfsleven veel creatieve ideeën nooit de kans krijgen om zich te tonen, laat staan om zich te ontwikkelen?

Kristin Verellen: Vaak worden we vooral gemotiveerd om aan de doelstelling of verwachting te voldoen, eerder dan om nieuwe out-of-the-box oplossingen te vinden. Soms belemmert de angst om fouten te maken of gewoon het relatieve succes van het bestaande ons om initiatieven te nemen en inventief te zijn. Al proberen we in onze vergaderingen nieuwe ideeën te lanceren, toch worden afwijkende ideeën in eerste instantie onthaald op een kritisch afwegen, wat ze meestal niet overleven. En als er tijd wordt gemaakt om een creatieve brainstorm te organiseren voor vernieuwende ideeën, dan vinden de deelnemers het meestal een energie gevend en inspirerend moment, maar zijn ze achteraf wel teleurgesteld omdat weinig of geen ideeën worden omgezet in beslissingen en actie.

Wat kunnen we dan in hemelsnaam doen om de aanwezige creativiteit in onze professionele omgeving aan te boren, uit te puren tot vernieuwende ideeën en om te zetten in realiteit?

KV: Een participatieve aanpak die niet enkel rekening houdt met de rechtstreeks betrokken mensen, maar ook tot de verantwoordelijken van andere diensten en externe stakeholders. Er wordt te veel energie verspild en te veel goede ideeën worden niet uitgewerkt omdat vergeten wordt synergieën uit te spelen, omdat mensen de neiging hebben zich op te sluiten binnen hun departement of hun comfortzone. Vervolgens een leercultuur waarbij cocreatie centraal staat. Dat impliceert ook het recht om fouten te maken. Zoals Woody Allen zei: ‘If you’re not failing every now and again, it’s a sign you’re not doing anything very innovative.’ Je moet ook openstaan voor het spelelement: een ludieke aanpak zorgt voor zuurstof, lichtheid, fun en stimuleert de creativiteit. Tot slot is ook de uitnodiging om vragen te stellen die anderen niet stellen belangrijk: creativiteit betekent minder de juiste antwoorden vinden dan in staat zijn de juiste vragen te stellen.

Kun je in enkele woorden de positionering van je bureau, Peel the Onion, samenvatten?

KV: We werken op het kruispunt van organisatieverandering, menselijke ontwikkeling en innovatieve marketingcommunicatie. Peel the Onion faciliteert de ontwikkeling- en veranderingsprocessen op het niveau van mens, organisatie en merk. Ze begeleidt leidinggevenden en hun teams om vanuit de bestaansreden van de organisatie en rekening houdend met de drijfveren van de doelgroep en het bredere veld, de toekomststrategie scherp te stellen (organisatie- en merkstrategie), en tot leven te brengen in een inspirerend verhaal (merkcommunicatie en employer branding intern & extern), in vernieuwende initiatieven (creativiteit & innovatie) en in succesvolle samenwerkings-verbanden (teamwerking & leiderschap). 

Deze Masterclass van de UBA Academy wordt nogmaals georganiseerd in 2016. Meer info op ubabelgium.be



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS




INTERVIEW

Ignace De Nollin (Colruyt Group):

Ignace De Nollin (Colruyt Group): "Apporto vertrekt vanuit ons maatschappelijk engagement"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier