SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Inside the Jury Promo & Activation: Tony Clewett

Donderdag 25 Juni 2015


Inside the Jury Promo & Activation: Tony Clewett
Een korte terugblik met Tony Clewett (Executive Creative Director van FCB, Nieuw Zeeland), jurylid Promo & Activation
 
Hoe zie je jouw rol als jurylid? Waar let je op? Waarmee wil je met jouw bijdrage het verschil maken?
Ik wou er vooral op letten of het werk dat we te zien kregen, origineel en authentiek was, dat het klasse had. Voor mij verdient enkel integer werk de hoogste beloning en ik ben blij dat dit ook gebeurd is. Interessant vond ik dat 30% van de stemmen op resultaat gebaseerd moest zijn. Daardoor werd elke case haast microscopisch onderzocht: de campagne moet niet alleen plaatsgevonden hebben, maar moet vooral effectief geweest zijn. Dat we tijd moeten steken in het uitzuiveren van scamwerk, is misschien jammer, maar wel noodzakelijk. Een Leeuw winnen, is fantastisch. Daarom proberen mensen de grenzen van categorieën te verleggen, door bijvoorbeeld iets wat in Outdoor hoort, ook in Promo & Activation trachten te krijgen. Maar die kregen bij ons dus geen kans.

Was er een consensus tussen de juryleden of eerder discussie, vooral bij het kiezen van de Grand Prix?
Voor zowat alle Goud was er zo goed als unanimiteit. Vijf tot tien campagnes sprongen er echt uit. Daarover was dus geen discussie nodig: Goud zonder twijfel! Er is enkel levendig debat geweest over welke campagne de Grand Prix verdiende. De juryleden waren echt op vernieuwende ideeën uit. Ik kom uit een rugbyland en vond dat er veel te veel voetbal was. De helft van de jury is dol op voetbal, maar we vonden toch dat dit een beetje te veel van het goede was. Dat werk haalde misschien nog net de shortlist, maar beoordeelden we uiteindelijk niet sterk genoeg om te top te halen.

Is er jou Belgisch werk opgevallen?
De Shadow WiFi is een “great piece of work”. Het voelt zelfs een beetje Zuid-Amerikaans aan, met dat strand. Wat ik er zo goed aan vind, is dat er niet alleen een boodschap overgebracht werd, maar dat het gedrag van de mensen echt beïnvloed werd. Dit is “a big piece of ambient”. Knap gedaan: die enorme torens die de zon volgen en ervoor zorgen dat mensen in de schaduw blijven. Alweer een bewijs dat je geen megabudget nodig hebt om schitterend werk te maken. Wel verdiend Goud!
 



ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier