SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Inside the PR Jury: Melwin Koopmans

Woensdag 24 Juni 2015


Inside the PR Jury: Melwin Koopmans
 Melwin Koopmans, managing partner bij Oona, blikt terug op zijn ervaring als jurylid in de PR Lions.

"Het was een zeer verrijkende ervaring met 21 juryleden uit 20 landen. Dat leverde allemaal zeer uiteenlopende standpunten op wat PR precies is op, maar ook een aantal gemeenschappelijke punten die we als criteria gebruikt hebben om de werken op de shortlist te selecteren, alsook de Lions en de Grand Prix. Juryvoorzitter Lynn Anne Davis was charismatisch en veeleer ‘gidsend’ in de gesprekken, maar op een heel neutrale manier, met een stand van zaken telkens het nodig was. Als de groep in alle richtingen begon af te wijken, bracht ze ons iedere keer terug naar de essentie van de vier criteria die we gedefinieerd hadden om te evalueren, met name: Creativity, Trust to influence, PR by design, Did it engage trust and matter?
Een van mijn favorieten was ‘Guardians of winter’ voor Skoda in Spanje dat het product centraal stelt in de campagne. Een ‘lead by PR’ campagne met veel efficiëntie, betrokkenheid. Een campagne die veelzeggend was en die echt de nagel op de kop klopt wat betreft datgene dat we vandaag doen in PR. Ze won een Gold.
Een andere campagne die sterk gesmaakt werd door veel juryleden en die wellicht aanspraak had kunnen maken op de Grand Prix als ze niet onverkiesbaar was geweest wegens Non Profit, was ‘The Gun Shop’, een campagne tegen het dragen van wapens in supermarkten in de States. Strategisch goed gepositioneerd, een degelijk onderzoek vooraf, een perfecte uitvoering, schitterende resultaten.
De Grand Prix Always staat echt voor de essentie van PR in 2015. Het is een campagne die begon met een PR-idee en die opgevat is als een PR-campagne om vervolgens te evolueren in ‘paid media’. De reach van de campagne is enorm. Ze bereikt heel veel doelgroepen – vrouwen, mannen, meisjes, jongens – en zoals de juryvoorzitster zei in haar speech, is het een campagne waarvan ik zou willen dat mijn kinderen ze zien. Vandaag zagen we haar ontroerd over deze campagne vertellen tijdens de persconferentie, terwijl ze gisteren heel droog en praktisch was. Iedere keer vroeg ze ons om ons dezelfde vraag te stellen: “Beantwoordt deze campagne aan de vier criteria die we opgesteld hebben om het werk te beoordelen?”
De helft van de Lions gaat naar PR-bureaus. Dat is goed nieuws en een evolutie die ook binnen de jury doorzet. Vroeger bestond die bijna volledig uit creatieven uit de grote groepen van de reclame-industrie. Vandaag vertegenwoordigen PR-bureaus 50% van de jury.”
 
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)

(ADVERTORIAL) De MovieMatch van Catherine Closset (BNP Paribas Fortis)



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier