SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Inside the PR Jury: Melwin Koopmans

Woensdag 24 Juni 2015


Inside the PR Jury: Melwin Koopmans
 Melwin Koopmans, managing partner bij Oona, blikt terug op zijn ervaring als jurylid in de PR Lions.

"Het was een zeer verrijkende ervaring met 21 juryleden uit 20 landen. Dat leverde allemaal zeer uiteenlopende standpunten op wat PR precies is op, maar ook een aantal gemeenschappelijke punten die we als criteria gebruikt hebben om de werken op de shortlist te selecteren, alsook de Lions en de Grand Prix. Juryvoorzitter Lynn Anne Davis was charismatisch en veeleer ‘gidsend’ in de gesprekken, maar op een heel neutrale manier, met een stand van zaken telkens het nodig was. Als de groep in alle richtingen begon af te wijken, bracht ze ons iedere keer terug naar de essentie van de vier criteria die we gedefinieerd hadden om te evalueren, met name: Creativity, Trust to influence, PR by design, Did it engage trust and matter?
Een van mijn favorieten was ‘Guardians of winter’ voor Skoda in Spanje dat het product centraal stelt in de campagne. Een ‘lead by PR’ campagne met veel efficiëntie, betrokkenheid. Een campagne die veelzeggend was en die echt de nagel op de kop klopt wat betreft datgene dat we vandaag doen in PR. Ze won een Gold.
Een andere campagne die sterk gesmaakt werd door veel juryleden en die wellicht aanspraak had kunnen maken op de Grand Prix als ze niet onverkiesbaar was geweest wegens Non Profit, was ‘The Gun Shop’, een campagne tegen het dragen van wapens in supermarkten in de States. Strategisch goed gepositioneerd, een degelijk onderzoek vooraf, een perfecte uitvoering, schitterende resultaten.
De Grand Prix Always staat echt voor de essentie van PR in 2015. Het is een campagne die begon met een PR-idee en die opgevat is als een PR-campagne om vervolgens te evolueren in ‘paid media’. De reach van de campagne is enorm. Ze bereikt heel veel doelgroepen – vrouwen, mannen, meisjes, jongens – en zoals de juryvoorzitster zei in haar speech, is het een campagne waarvan ik zou willen dat mijn kinderen ze zien. Vandaag zagen we haar ontroerd over deze campagne vertellen tijdens de persconferentie, terwijl ze gisteren heel droog en praktisch was. Iedere keer vroeg ze ons om ons dezelfde vraag te stellen: “Beantwoordt deze campagne aan de vier criteria die we opgesteld hebben om het werk te beoordelen?”
De helft van de Lions gaat naar PR-bureaus. Dat is goed nieuws en een evolutie die ook binnen de jury doorzet. Vroeger bestond die bijna volledig uit creatieven uit de grote groepen van de reclame-industrie. Vandaag vertegenwoordigen PR-bureaus 50% van de jury.”
 
 

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Google DNI: een charmeoffensief van meer dan 150 miljoen euro  


Nog tot en met 11 juli kunnen Europese uitgevers opnieuw een subsidiedossier met betrekking tot nieuwsinnovatie indienen bij Google. Dan loopt de tweede inschrijvingsronde van het Google Digital...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier