SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Sanoma Media Belgium onder strategische heroriëntatie

Donderdag 31 Oktober 2013


Sanoma Media Belgium onder strategische heroriëntatie
Na de aankondiging van zijn resultaten voor het derde trimester – die afklokken op een verlies van 265,5 miljoen euro (tegenover een winst van 38 miljoen een jaar eerder) en een netto verkoop van 568,1 miljoen – heeft de Finse groep Sanoma aangekondigd dat hij zich voortaan zal concentreren op zijn educatieve tak en de landen waar hij een “duidelijke marktleiderspositie inzake bereik inneemt”, in casu Finland en Nederland.

Sanoma Media Belgium dat op de vijfde plaats staat op de markt, wordt bijgevolg onder strategische heroriëntatie geplaatst. Een verdekte manier om alles geheel of gedeeltelijk te verkopen? Aimé Van Hecke, CEO van Sanoma België: “Het transformatieprogramma dat vorig jaar ingezet werd binnen Sanoma Media Belgium gaat nu een actieve fase in, waarin we bredere opportuniteiten binnen de markt open zullen bespreken. Onze denkpistes variëren van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames. Alle opties zijn open”.
Wat dat concreet betekent, is nog niet duidelijk, maar naar verluidt zal de aankondiging niet leiden tot banenverlies in België. “We zien dit als een belangrijke en logische volgende stap in de transformatie die we meer dan een jaar geleden gestart zijn,” aldus Van Hecke. “We zijn er zeker van dat deze nieuwe fase meer kansen zal creëren voor onze sterke merken, onze mensen en onze klanten.” In Nederland heeft de herstructurering van Sanoma een grote impact op de magazineportefeuille en zouden er bijna 500 banen sneuvelen. Sanoma wil nog 60 tot 100 miljoen euro meer besparen. De groep mikt voor 2013 op een daling van meer dan 4% van zijn netto verkoop.
De impact van deze “strategische heroriëntatie” zal uiteraard grote gevolgen hebben voor het Belgische medialandschap. Los van zijn eigen activiteiten is Sanoma samen met De Vijver en Corelio medeaandeelhouder in de holding De Vijver Media die SBS België (Vier en Vijf), het magazine Humo en het productiehuis Woestijnvis bezit.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

An Caers (Medialaan):

An Caers (Medialaan): "Technologie zal ons helpen onze verhalen via nog meer platformen te brengen"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier