SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Sanoma Media Belgium onder strategische heroriëntatie

Donderdag 31 Oktober 2013


Sanoma Media Belgium onder strategische heroriëntatie
Na de aankondiging van zijn resultaten voor het derde trimester – die afklokken op een verlies van 265,5 miljoen euro (tegenover een winst van 38 miljoen een jaar eerder) en een netto verkoop van 568,1 miljoen – heeft de Finse groep Sanoma aangekondigd dat hij zich voortaan zal concentreren op zijn educatieve tak en de landen waar hij een “duidelijke marktleiderspositie inzake bereik inneemt”, in casu Finland en Nederland.

Sanoma Media Belgium dat op de vijfde plaats staat op de markt, wordt bijgevolg onder strategische heroriëntatie geplaatst. Een verdekte manier om alles geheel of gedeeltelijk te verkopen? Aimé Van Hecke, CEO van Sanoma België: “Het transformatieprogramma dat vorig jaar ingezet werd binnen Sanoma Media Belgium gaat nu een actieve fase in, waarin we bredere opportuniteiten binnen de markt open zullen bespreken. Onze denkpistes variëren van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames. Alle opties zijn open”.
Wat dat concreet betekent, is nog niet duidelijk, maar naar verluidt zal de aankondiging niet leiden tot banenverlies in België. “We zien dit als een belangrijke en logische volgende stap in de transformatie die we meer dan een jaar geleden gestart zijn,” aldus Van Hecke. “We zijn er zeker van dat deze nieuwe fase meer kansen zal creëren voor onze sterke merken, onze mensen en onze klanten.” In Nederland heeft de herstructurering van Sanoma een grote impact op de magazineportefeuille en zouden er bijna 500 banen sneuvelen. Sanoma wil nog 60 tot 100 miljoen euro meer besparen. De groep mikt voor 2013 op een daling van meer dan 4% van zijn netto verkoop.
De impact van deze “strategische heroriëntatie” zal uiteraard grote gevolgen hebben voor het Belgische medialandschap. Los van zijn eigen activiteiten is Sanoma samen met De Vijver en Corelio medeaandeelhouder in de holding De Vijver Media die SBS België (Vier en Vijf), het magazine Humo en het productiehuis Woestijnvis bezit.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier