SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Sanoma Media Belgium onder strategische heroriëntatie

Donderdag 31 Oktober 2013


Sanoma Media Belgium onder strategische heroriëntatie
Na de aankondiging van zijn resultaten voor het derde trimester – die afklokken op een verlies van 265,5 miljoen euro (tegenover een winst van 38 miljoen een jaar eerder) en een netto verkoop van 568,1 miljoen – heeft de Finse groep Sanoma aangekondigd dat hij zich voortaan zal concentreren op zijn educatieve tak en de landen waar hij een “duidelijke marktleiderspositie inzake bereik inneemt”, in casu Finland en Nederland.

Sanoma Media Belgium dat op de vijfde plaats staat op de markt, wordt bijgevolg onder strategische heroriëntatie geplaatst. Een verdekte manier om alles geheel of gedeeltelijk te verkopen? Aimé Van Hecke, CEO van Sanoma België: “Het transformatieprogramma dat vorig jaar ingezet werd binnen Sanoma Media Belgium gaat nu een actieve fase in, waarin we bredere opportuniteiten binnen de markt open zullen bespreken. Onze denkpistes variëren van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint ventures tot gerichte overnames. Alle opties zijn open”.
Wat dat concreet betekent, is nog niet duidelijk, maar naar verluidt zal de aankondiging niet leiden tot banenverlies in België. “We zien dit als een belangrijke en logische volgende stap in de transformatie die we meer dan een jaar geleden gestart zijn,” aldus Van Hecke. “We zijn er zeker van dat deze nieuwe fase meer kansen zal creëren voor onze sterke merken, onze mensen en onze klanten.” In Nederland heeft de herstructurering van Sanoma een grote impact op de magazineportefeuille en zouden er bijna 500 banen sneuvelen. Sanoma wil nog 60 tot 100 miljoen euro meer besparen. De groep mikt voor 2013 op een daling van meer dan 4% van zijn netto verkoop.
De impact van deze “strategische heroriëntatie” zal uiteraard grote gevolgen hebben voor het Belgische medialandschap. Los van zijn eigen activiteiten is Sanoma samen met De Vijver en Corelio medeaandeelhouder in de holding De Vijver Media die SBS België (Vier en Vijf), het magazine Humo en het productiehuis Woestijnvis bezit.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier