Fr

BRANDS

De liefdesverklaring van Marc Pritchard aan reclame

Woensdag 29 Oktober 2025

De liefdesverklaring van Marc Pritchard aan reclame

“Als Marc Pritchard het podium op stapt, heeft de sector de neiging om stil te worden”, schrijft The Drum in een artikel over de toespraak die de chief brand officer van P&G hield tijdens de Masters of Marketing-conferentie van de Amerikaanse adverteerdersvereniging (ANA).
 
Met zijn 40 jaar ervaring herinnerde de bewaker van de “Procter-tempel” eraan dat, in een tijd waarin adverteerders dagelijks geconfronteerd worden met toenemende complexiteit, “het goed is om even afstand te nemen en te beseffen dat er tijdloze lessen bestaan over hoe je een merk bouwt.”
 
Een van die tijdloze lessen — die hij omschrijft als “overlevingstactieken voor marketeers die verdrinken in de ruis van vandaag” — is volgens de man samen te vatten als een eenvoudige oproep: laat je opnieuw bekoren voor de liefde voor reclame.
 
Pritchard betreurt dat reclame vandaag bijna een gênante term is geworden. “Nochtans komt het van het Latijn advertere – ‘zich wenden tot’ – en dat is precies wat onze taak is: mensen ertoe brengen zich tot onze merken te wenden. Dat is waar reclame voor dient en campagnes stellen ons in staat dat op een consistente manier te doen.”
 
Helaas, zo voegde hij eraan toe, verliezen marketeers vaak hun interesse in hun campagnes, veel eerder dan de consumenten zelf: “Het is herhaling die ideeën doet beklijven, niet doen vervagen.”
 
“Pritchard is precies in zijn taalgebruik”, merkt The Drum op. “In een tijd waarin marketeers zich haasten om alles om te dopen tot ‘content’ of ‘engagement’, blijft hij het woord ‘reclame’ gebruiken, omdat dat precies weergeeft wat hij bedoelt: creativiteit die aandacht trekt, het geheugen versterkt en mensen overtuigt om te kopen.”

Archief / BRANDS