Fr

ASSOCIATIONS

EACA verdedigt online veiligheid van kinderen in Europees Parlement

Dinsdag 14 Oktober 2025

EACA verdedigt online veiligheid van kinderen in Europees Parlement

Ter gelegenheid van de officiële lancering van zijn #Campaign4Good competitie bracht de Europese Vereniging van Communicatiebureaus (EACA) onlangs een exclusief gezelschap van hooggeplaatste Europese beleidsmakers, bureaudirecteurs en leiders uit het maatschappelijk middenveld samen in Straatsburg voor een diner.
 
Het doel van de EACA is om reclame een centrale plaats te geven op de sociale en digitale agenda’s van de EU, en om het bewustzijn rond online veiligheid voor kinderen te vergroten.
 
“In Europa interageren meer dan 81 miljoen kinderen dagelijks met digitale producten. Ze groeien op in een digitaal ecosysteem dat zich sneller ontwikkelt dan wetgeving, ouderlijk toezicht of zelfs publieke bewustwording. De digitale wereld biedt enorme kansen op vlak van verbinding, leren en spelen, maar brengt ook risico’s met zich mee die onvoldoende gereguleerd of erkend worden – vooral voor jonge breinen in volle ontwikkeling”, benadrukte Manon Letouche van de 5Rights Foundation, partner van de EACA in het #Campaign4Good-project.
 
“Als digitale ruimte niet veilig is, is de kindertijd dat ook niet. Het goede nieuws is dat Europa in actie komt. [...] Maar wetten en regels alleen zullen het probleem niet oplossen. De sector moet zijn rol opnemen. Bureaus zijn geen toeschouwers. Wij zijn de vertellers, ontwerpers en makers van de boodschappen die burgers – en kinderen – elke dag te zien krijgen. En wij geloven dat creatieve macht gepaard gaat met verantwoordelijkheid”, aldus Charley Stoney, CEO van de EACA.
 
Ter herinnering: #Campaign4Good daagt jonge talenten in bureaus uit om een campagne te creëren die de gevaren van schadelijk digitaal design aanklaagt en aanzet tot collectieve actie.
 
De winnende campagne wordt onthuld op 10 december tijdens het Effie Europe-gala in Brussel. Ze zal vervolgens in heel Europa worden uitgerold en wordt in 2026 gepresenteerd op de Cannes Lions.
 
De deadline voor inschrijving is 31 oktober.
 
Info en inschrijvingen: hier.

Archief / ASSOCIATIONS