Fr

MEDIA

Verbod op politieke reclame op Meta heeft ook impact op non-profit

Vrijdag 3 Oktober 2025

Verbod op politieke reclame op Meta heeft ook impact op non-profit

De beslissing van Meta om politieke advertenties in Europa te verbieden die sinds 1 oktober van kracht is, geldt ook voor alle betaalde communicatie rond maatschappelijke thema’s, afkomstig van ngo’s en non-profitorganisaties.
 
Meta beschouwt als maatschappelijke advertenties elke boodschap die tot doel heeft de mening of het gedrag te beïnvloeden rond een onderwerp van algemeen belang, zelfs zonder een rechtstreeks politiek doel. Dat omvat bijvoorbeeld campagnes over burgerrechten, inclusie, diversiteit, bewustmakingsacties rond gezondheid, milieu, armoede, migratie, veiligheid, of fondsenwervingsacties voor verenigingen of humanitaire organisaties.
 
Volgens de European Fundraising Association investeert meer dan 60% van de Europese organisaties in advertenties op sociale media, waarbij Facebook en Instagram de populairste platforms zijn.
 
Ter herinnering: Meta rechtvaardigt deze maatregel met een verwijzing naar de nieuwe Europese TTPA-verordening (Transparency and Targeting of Political Advertising), die volgens het bedrijf te complex is om correct toe te passen, omdat het moeilijk is om al deze advertenties te onderscheiden, te classificeren en op te volgen.

Archief / MEDIA