Fr

MEDIA

Dossier FranceTV: "Er is geen enkele regel die audiovisuele media belet op buitenlandse markten te mikken", aldus de CSA

Vrijdag 26 September 2025

Dossier FranceTV:

In een persbericht laat de Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA) weten dat hij via de pers heeft kennisgenomen van de plannen van FranceTV om via RMB reclameblokken die zich richten op Franstalig België aan te bieden. De CSA herinnert eraan dat deze reclameblokken, als deze plannen doorgaan, moeten worden opgenomen in het samenwerkingsakkoord met hun Franse tegenhanger, ARCOM, met betrekking tot reclame die zich op ons publiek richt.

De CSA benadrukt ook dat er geen enkele bepaling bestaat die audiovisuele mediadiensten verbiedt om zich op buitenlandse markten te richten: “Dat is trouwens nu al het geval met TF1 op de Franstalige markt in België.”

Daarentegen laat artikel 4 van de SMA-richtlijn toe dat de landen waartoe de buitenlandse zenders zich richten, samenwerkingsovereenkomsten sluiten met de bevoegde regelgevende instanties. "Zo'n procedure bestaat al tussen de CSA en ARCOM, en zal indien nodig moeten worden aangevuld."

"Het doel van deze procedure is om na te gaan of er in de Franstalig België strengere audiovisuele regels gelden voor zenders en om ervoor te zorgen dat deze ook worden nageleefd.”

De omzetting van de SMA-richtlijn kan namelijk leiden tot verschillen in regelgeving tussen de EU-lidstaten. De CSA herinnert eraan dat FranceTV zich aan die regels zou moeten houden, evenals aan de mechanismen die hun toepassing garanderen.

Bovendien zouden de Franse openbare omroepen door zich op Franstalig België te richten, verplicht kunnen worden om te investeren in onze onafhankelijke lokale productie, mits het drempelbedrag wordt overschreden waarop zo’n bijdrageplicht van toepassing wordt.

Archief / MEDIA