Fr

BRANDS

Het recht van antwoord van Coca-Cola Belgium op de woorden van Harry Demey

Donderdag 18 September 2025

Het recht van antwoord van Coca-Cola Belgium op de woorden van Harry Demey

Naar aanleiding van ‘De week door de bril van Harry Demey’, dat vorige zondag in onze Brunch verscheen, wenst Coca-Cola Belgium enkele feitelijke preciseringen te geven naar aanleiding van wat de CEO van LDV United zei over de ‘Made by’ campagne.
 
"Bedankt dat u uw mening heeft gedeeld over de “Made By”-campagne van Coca‑Cola Belgium. Wij willen graag enkele feitelijke verduidelijkingen geven naar aanleiding van de geuite reactie.
 
Ons bedrijf is al bijna een eeuw actief in ons land. Gedurende deze periode hebben Belgische consumenten onze producten omarmd, waardoor het merk is uitgegroeid tot een merk dat geliefd is bij zijn consumenten. Het is precies deze hechte band tussen ons merk en ons land die we in deze campagne op een authentieke en typisch Belgische manier willen benadrukken.
 
Deze campagne is gebaseerd op een concreet feit: Coca‑Cola wordt in België geproduceerd door lokale medewerkers. Coca‑Cola Services en Coca‑Cola Europacific Partners Belgium, twee lokaal verankerde bedrijven, stellen samen 2.200 mensen tewerk, verspreid over 3 productiesites (Gent, Antwerpen en Chaudfontaine), 5 distributiesites (Gent, Antwerpen, Heppignies, Hasselt en Chaudfontaine), een technisch dienstencentrum in Londerzeel en een lokaal hoofdkantoor in Anderlecht – Brussel. Dankzij deze verankering wordt 83 % van de verschillende Coca‑Cola dranken die in België verkocht worden, ook in België geproduceerd. Indirect ondersteunen we bovendien 14.800 banen in ons land.
 
Het is ook belangrijk te benadrukken dat deze campagne werd bedacht, gecreëerd en geproduceerd in België, door de teams die hier dagelijks met ons samenwerken. Ze werd gerealiseerd met de medewerking van echte medewerkers: meer dan dertig mensen hebben zich persoonlijk voor dit project ingezet. Aan hen, net als aan de 2.200 personen die werken voor Coca‑Cola en Coca‑Cola Europacific Partners in België, dient men minstens het respect te tonen voor de inzet die zij dagelijks in hun werk leggen.
 
De “glokale” aanpak heeft dus niets te maken met misleiding, maar weerspiegelt de wil om de kracht van een internationaal merk te combineren met een authentieke lokale verankering. Kortom, de boodschap in deze campagne is gebaseerd op een sociale en economische realiteit.
 
Wij blijven luisteren en staan open voor dialoog, maar het is belangrijk dat kritiek gebaseerd is op feiten en op een respectvolle manier wordt geuit. Dat is wat de lokale teams achter deze campagne, en de 2.200 mensen die voor Coca‑Cola in België werken, verdienen. We betreuren dat dit deze keer niet het geval is geweest."

Archief / BRANDS