Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Rossel-IPM: een bijzondere blik op de aanwezige krachten

Vrijdag 13 Juni 2025

Seen from Space - Rossel-IPM: een bijzondere blik op de aanwezige krachten

We zouden uiteraard de financiële gegevens van de twee groepen kunnen analyseren, maar er zijn andere specialisten die daarvoor beter geplaatst zijn dan wij. De grafieken die we dit weekend delen, proberen de respectieve posities in kaart te brengen van het publiek dat deze twee grote spelers op de Franstalige Belgische mediamarkt kenmerkt. We hebben het hier over Rossel en IPM, die – zoals bekend – momenteel volop in het nieuws staan.
We hebben hierbij een hele resem bedenkingen, zoals onderstaande:
  • We gebruiken hier bruto kijkcijfers voor de Franstalige bevolking van 16 jaar en ouder, als een manier om tot een gemeenschappelijke referentie te komen. Meestal gaat het om gegevens uit 2024, maar niet uitsluitend (de pers zit tussen beide jaren in). De methodes voor het verzamelen en berekenen van bereikcijfers verschillen naargelang het medium.
  • Voor de pers hadden we verspreidingscijfers kunnen gebruiken, maar dan gaat het over de verspreiding en niet over het bereik van een specifieke doelgroep. Door het bereik als maatstaf te nemen, wordt de pers gelijkgeschakeld met andere media.
  • Rossel is ook actief op de markt van de gratis pers, met de titel 7 Dimanche, die we eventueel onder de categorie ‘kranten’ zouden kunnen onderbrengen.
  • We baseren ons op het volledige bereik van de verschillende media, zoals gerapporteerd door de CIM-studies, en niet op het commerciële of verkoopbare bereik. Deze opmerking geldt vooral voor de audiovisuele sector. 
  • In digital geven de CIM-cijfers slechts een zeer beperkt beeld van de markt. Internationale platformen (de GAFAM, voornamelijk) worden niet meegenomen in de meting, die beperkt blijft tot Belgische spelers die deelnemen aan het onderzoek.
Als we bedenkingen meenemen, is het duidelijk dat de voornaamste inzet van de huidige onderhandelingen tussen de twee groepen de dagbladpers is. Hoe je het ook draait of keert, de Franstalige ‘dagbladmarkt’ zou praktisch een monopolie worden (met als enige nuance dat Roularta 50% van Mediafin bezit). Op andere domeinen hebben Rossel en IPM, ondanks hun crossmediale aanwezigheid, een veel bescheidener voetafdruk. Althans in onze benadering, die – zoals gezegd – de reclameverkoop op zich niet meeneemt.

Maar het is duidelijk: het in kaart brengen van de positie van mediagroepen op de markt kan niet los worden gezien van een discussie over relevante meetmethodes en afbakeningen. Ter illustratie: een omvangrijk Amerikaans rapport uit 2019 over digitale platformen stelde voor om de mate van concentratie te meten op basis van het aandeel in de ‘aandacht’ van de gebruikers. In de praktijk betekent dat: de tijd die aan een bepaald medium wordt besteed, gedeeld door de totale tijd die aan het volledige media-aanbod wordt besteed. Het voordeel zou uiteraard zijn dat men zo een gemeenschappelijke noemer hanteert. Maar buiten de audiovisuele sector bestaat zo’n gedetailleerde, mediumspecifieke meetmethode nog niet – of nog niet helemaal. En zelfs die is voer voor discussie…

Archief / INTELLIGENCE