Fr

BRANDS

De wereld verandert sneller dan onze modellen..., door Gaetano Palermo (Engie), voorzitter van de AMMA-jury 2025

Donderdag 12 Juni 2025

De wereld verandert sneller dan onze modellen..., door Gaetano Palermo (Engie), voorzitter van de AMMA-jury 2025

Ik heb deze zin overgenomen uit een antwoord van ChatGPT. Ironisch, nietwaar? 
 
De 20ste editie van de AMMA mocht bijna 200 inzendingen ontvangen. Samen vormen ze een röntgenfoto van alle uitdagingen waar de sector voor staat: de invasie van kunstmatige intelligentie, de steun aan lokale media, de jacht op aandacht, de titanenstrijd tussen branding en performance, de onbereikbare Gen Z, de complementariteit van offline en online, de behoefte aan duurzaamheid...
 
Dit alles in een economische, ecologische en geopolitieke context van permacrisis. Ja, de wereld verandert sneller dan onze modellen. En het zal nog rapper gaan in de toekomst.
 
Zuckerberg is van plan de rollen om te draaien en het hele reclame-ecosysteem opnieuw te definiëren door de keten volledig te automatiseren. Officieel tegen het einde van volgend jaar. Maar wie denkt nog dat we zo lang moeten wachten?
 
Onze uitdaging vanaf nu zal zijn om relevant te blijven in een wereld die bestaat uit AI-agenten. Onze doelgroepen zo goed mogelijk bereiken zal geen probleem meer zijn. Maar of we overleven zal afhangen van onze uniciteit, originaliteit en vooral betekenis. Ook lokale wortels zullen het verschil maken.
 
En meer dan ooit is onze individuele inzet een kwestie van overleven: bijdragen aan een duurzame en democratische samenleving. Ofwel worden we ons bewust van de maatschappelijke rol van de media, ofwel laten we de technologie ze grenzeloos en onbeperkt transformeren.

Binnen 20 jaar gaat het misschien om 500 dossiers of 50, gegenereerd en geëvalueerd door AI. Ik hoop alvast dat het AMMA-voorzitterschap kan besluiten tot een weerspiegeling van de industrie - onze merken, onze media, onze bureaus - die de sleutels tot geëngageerde relevantie heeft gevonden.

Archief / BRANDS