Fr

AWARDS

MM's Campaign of the Year 2024: 'The MolFather' (Mutant / Keytrade Bank)

Zaterdag 17 Mei 2025

MM's Campaign of the Year 2024: 'The MolFather' (Mutant / Keytrade Bank)

In 2024 lanceerde Keytrade Bank, als sponsor van het cultprogramma ‘De Mol’, en samen met Mutant een humoristische miniserie onder de titel ‘The MolFather’.
 
De vijfdelige reeks kon zo doorgaan voor een klassieke maffiafilm. We maken kennis met een Siciliaanse familie en haar activiteiten die op een komische manier doen denken aan ‘The Godfather’. Ze zijn op zoek naar een verrader in hun midden die bij elke “transactie” vijf eurocent achterhoudt — een directe knipoog naar het aanbod van Keytrade Bank, die haar klanten vijf cent per verrichting teruggeeft.
 
De serie werd online en via billboards uitgezonden vóór, tijdens en na ‘De Mol’ op GoPlay, en speelde slim in op het Siciliaanse decor van het programma dat seizoen. Zo werd er vermakelijke content gecreëerd die bovendien perfect aansloot bij het publiek van het programma.
 
“Bedoeling was om content te creëren die verder leeft dan gewone reclameboodschappen en die op natuurlijke wijze aansloot bij het universum van ‘De Mol’”, aldus Jesse Van Gysel, creatief directeur bij Mutant. “Met deze strategie kon Keytrade Bank zich onderscheiden.”
 
De campagne kende groot succes: ze bereikte 2,5 miljoen mensen, genereerde meer dan 6,5 miljoen impressies, met een uitkijkpercentage van 19%. “Deze cijfers tonen aan hoe effectief contextuele integratie in content marketing kan zijn”, aldus de experts van vakvereniging Custo.be die de cijfers deelde.
 
De campagne kreeg ook de erkenning die ze verdiende in onze eigen Milky Way, waar de redactie van MM en genodigde adverteerders en creatieven elke aflevering een pak sterren toekenden — een bewijs van zowel de kwaliteit als het verslavende karakter van de serie.
 
‘The MolFather’ werd geregisseerd door Frank Devos in een productie van Caviar, met veel aandacht voor de esthetiek van het universum en de casting — alsof je daadwerkelijk naar een film van Coppola op zijn best zit te kijken…
Jesse Van Gysel: "We wisten dat we dit project volledig anders moesten aanpakken"
Waarom werd er gekozen voor een campagne in de vorm van een serie en geen traditioneler formaat?
 
Keytrade Bank is al jaren sponsor van De Mol. En elk jaar kwam dezelfde briefing: creëer 7-seconden billboards om af te spelen voor en na het programma op tv. Dat was ook vorig jaar het geval. De bedoeling was dan ook om zoals altijd de unieke USP van de bank uit te spelen: je krijgt er als klant namelijk 5 cent voor elke verrichting.
Aangezien het programma zich dat jaar afspeelde in Sicilië en veel referenties naar de maffia bevatte, kwamen we al snel op de volgende boodschap: “5 cent per verrichting, da’s een offer you can’t refuse”, waarmee we een duidelijke link legden met The Godfather. Daaruit vloeide het idee voort van een Siciliaanse maffiafamilie die elke week naar De Mol kijkt en daardoor beseft dat ze zelf met een Mol zitten : iemand krijgt 5 cent per verrichting die de familie doet.
 
We voelden dat deze absurde leefwereld veel potentieel had, ver voorbij de 7 seconden van een tv-billboard. Zeker omdat we ook altijd onze doelgroep in gedachten hadden: kijkers van De Mol die gek zijn op content. Daarop stelden we voor aan de klant om een volledige online contentreeks te maken en onze tv-billboards te gebruiken om onze hoofdboodschap te verspreiden, maar vooral om traffic te genereren naar de langere content online.
 
Hoe pak je de productie en regie van zo’n concept aan? Hanteer je dezelfde methodes als voor een spot van 30’’?
 
We wisten dat we dit volledig anders moesten aanpakken, daarom ook dat we kozen voor Frank Devos en Caviar. Frank heeft als regisseur van het fantastische Undercover meer dan ervaring genoeg met misdaadreeksen vol slimme humor en was het ook gewend om veel content te draaien op weinig tijd. Zo slaagde hij er samen met Caviar in om alle vijf de afleveringen op één dag tijd in te blikken dankzij een strakke voorbereiding. De cast was Netflix-waardig, de scripts schreven we samen tijdens brainstorms en een dag voor de shoot repeteerden we alle scènes met de acteurs.
 
Hebben jullie posttest gedaan? Waren zoveel inspanningen lonend?
 
Uit de posttests kwam naar boven dat de campagne heel goed gewerkt had. We hadden een completion rate die 400% hoger lag dan het gemiddelde en de kost per 1000 bereikte mensen lag rond de 1,5 euro terwijl de benchmark daar 2,5 euro is.
 
Nog een laatste woord?
 
Bold ideas need bold clients.

Archief / AWARDS