Fr

INTELLIGENCE

Seen from Space - Verkoopcijfers dagbladpers: gestage afkalving van print

Zaterdag 17 Mei 2025

Seen from Space - Verkoopcijfers dagbladpers: gestage afkalving van print

Voor de CIM-echtverklaring van de verspreidingscijfers is 2024 het jaar 2 bis van een nieuw stelsel. De CIM-opvolging van de persverspreiding gebeurde vroeger driemaandelijks en omvatte sinds lange tijd (2008) al de betaalde digitale exemplaren die “vergelijkbaar met papier” zijn (de “replica”). In 2020 werden daar de “betaalde toegang tot de website die niet gekoppeld is aan de digitale of papieren editie” aan toegevoegd, onder de noemer “Web only”.

In 2022 volgde een andere innovatie: een nieuwe hybride categorie met de naam “alternate”, die voortaan de abonnementen omvat waarbij papieren en digitale replica-exemplaren elkaar afwisselen. In plaats van elk exemplaar toe te wijzen aan papier of replica a rato van het aantal dagen – zoals voordien het geval was – moesten de uitgevers bij gecombineerde abonnementen geen onderscheid meer maken tussen de verschillende platformen. Hierdoor werd het onmogelijk om nog een duidelijke analyse te maken die strikt het verschil aangeeft tussen print en digitale edities, ongeacht het platform.
De momenteel beschikbare gegevens zijn gebaseerd op de verklaringen van de uitgevers die in het najaar echtverklaard zullen worden. In grote lijnen komen de cijfers van 2024 overeen met de situatie in 2023, maar er zijn enkele aanpassingen met betrekking tot abonnementen die specifiek zijn voor deze editie (vandaar dat we spreken van een “jaar 2 bis”…).

Inzake totale verkoop vertonen de kranten in het noorden van het land globaal gezoen een vrijwel volledige stabiliteit, hoewel die grote onderlinge verschillen tussen de titels verhult. In het zuiden (inclusief het Duitstalige Grenz Echo) gaat de verkoop met iets minder dan 3% achteruit ten opzichte van 2023.

Het aandeel van de papieren verspreiding daalt merkbaar aan beide zijden van de taalgrens: van 57% naar minder dan 53% van de totale verkoop als we Noord en Zuid samen bekijken. Nationaal stijgt het segment “alternate” (de hybride abonnementen) naar 17% (+1 procentpunt), terwijl “digital replica” naar bijna 20% stijgt, goed voor bijna 3 procentpunten winst. Het aandeel “web only” blijft nationaal stabiel op iets minder dan 11%.

Uit de gegevens per regio blijkt echter dat de verdeling van de verschillende digitale verkoopcategorieën sterk verschilt tussen Noord en Zuid. De digitale verkoop is onmiskenbaar in opmars, maar papier is nog lang niet verdwenen. Want de 53% van de totale verkoop die rechtstreeks aan papier wordt toegeschreven, moet nog verhoogd worden met een onbekend aandeel papieren exemplaren die inbegrepen zijn in het hybride segment.

De papieren verkoop neemt af, dat is duidelijk, maar van een volledige verdwijning is voorlopig nog geen sprake.

Archief / INTELLIGENCE