Fr

INTELLIGENCE

Dreigende invoertaks verscherpt ongerustheid bij consumenten

Woensdag 7 Mei 2025

Dreigende invoertaks verscherpt ongerustheid bij consumenten

Volgens de Kantar-barometer van het consumentenvertrouwen, die iets meer dan 10.000 mensen in 20 landen bevroeg, maakt 76% van de respondenten zich zorgen over de impact die het handelsbeleid van de Amerikaanse regering zal hebben op hun persoonlijke leven.
 
Terwijl de economie (88%) en inflatie (85%) al worden genoemd als de grootste zorgen van consumenten over de hele wereld, dreigen de tarieven nu de problemen in verband met de kosten van levensonderhoud te verergeren. Een derde van de respondenten zegt het nu al moeilijker te vinden om de eindjes aan elkaar te knopen en de dagelijkse uitgaven te betalen dan vorig jaar, en 46% gelooft dat de economische situatie slechter is dan rond deze tijd vorig jaar.
 
Als gevolg hiervan ondernemen consumenten stappen om hun uitgaven te beperken: 40% is actief op zoek naar prijsverlagingen en promoties, en 35% gaat naar goedkopere winkels. Meer in het algemeen denkt 86% dat ze hun levensstijl of winkelgewoonten zullen moeten veranderen als gevolg van de hogere prijzen. Slechts een kwart van de ondervraagden denkt dat de economische situatie over een jaar beter zal zijn.
 
Het bleek ook dat 56% van de ondervraagde consumenten buiten de Verenigde Staten van plan is om meer lokale producten en diensten te kopen als reactie op de taksen, en 37% heeft al aangegeven dat ze zullen stoppen met het kopen van Amerikaanse producten en diensten.
 
“Mensen voelen de gevolgen van de crisis en de tariffs maken het alleen maar erger. Deze onzekerheid biedt bedrijven de kans om te innoveren, of dat nu nieuwe producten of diensten betekent, een verandering in de prijsstructuur of uitbreiding naar verwante productcategorieën of nieuwe gebieden”, aldus Jane Ostler, chief researcher bij Kantar.
 
“Bedrijven moeten ook blijven communiceren”, adviseert ze. “Uit eerdere crises is gebleken dat het terugschroeven van reclame-investeringen, zelfs voor zes maanden, negatieve gevolgen heeft voor de verkoop en groei, waarvan het jaren kan duren om te herstellen.”

Archief / INTELLIGENCE