Fr

MEDIA

Jean-Paul Philippot pleit voor meer technologische samenwerking tussen openbare omroepen

Zondag 27 April 2025

Jean-Paul Philippot pleit voor meer technologische samenwerking tussen openbare omroepen

Terwijl de RTBF in 2024 zijn totale inkomsten met 3,1% zag stijgen tot €483,3 miljoen, met inbegrip van €67,5 miljoen uit reclame (+2,4%), en zijn bedrijfswinst verdubbelde tot €8,3 miljoen, pleit Jean-Paul Philippot als hoofd van de Franstalige openbare omroep in L'Écho voor een verenigd front tegen de Gafam. 
 
Dat is om te beginnen nodig omdat er vorig jaar €430 miljoen reclamebestedingen naar de Gafam gingen: “Dat is €70 miljoen meer dan in 2023, wat gigantisch is. De concurrentie tussen nationale spelers is een minder groot probleem dan het behoud van een lokaal media-ecosysteem, met al zijn economische, culturele en maatschappelijke kenmerken, tegenover een ware vloedgolf en de steeds monopolistischer wordende invloed van een paar giganten.”
 
Zijn kritiek betreft in het bijzonder Netflix en Disney+, die onlangs bij het Grondwettelijk Hof beroep aantekenden tegen hun verplichting om een deel van hun omzet te investeren in lokale productie: “We pakken niets van hen af, er wordt gewoon van hen gevraagd om mee een paar miljoen te investeren in content waarvan ze vervolgens mede-eigenaar zullen zijn. Zonder dit soort financiering zal er op termijn gewoon geen Belgische culturele industrie meer zijn.”
 
Jean-Paul Philippot wil ook dat de betrokken spelers nadenken over “het opzetten van een nauwe samenwerking tussen contentmakers, producers en publishers” en vindt dat de openbare omroepen toenadering zouden moeten zoeken. “RTBF en VRT moeten hun technologische samenwerking versterken: Auvio en VRT MAX afzonderlijk ontwikkelen, op minder dan 100 meter van elkaar, is economisch onverdedigbaar. We hebben het voordeel dat we geen concurrenten zijn, dat we een gemeenschappelijk DNA hebben, net als een relatief vergelijkbaar regelgevend kader en de roeping om iedereen aan te spreken, zonder dat we aan bepaalde commerciële doelstellingen moeten voldoen.”
 
Hij richt zich ook tot de CTV-fabrikanten: “Net als onze Vlaamse collega’s bij DPG en Telenet denk ik dat het dringend noodzakelijk is om fabrikanten van CTV’s te verplichten om lokale media-apps te installeren. We zouden hetzelfde kunnen opleggen aan netwerkoperatoren”, zegt hij nog.

Archief / MEDIA