Fr

AWARDS

Marc Frederix (Effie Belgium): "We hebben nood aan verbindende verhalen"

Zondag 27 April 2025

Marc Frederix (Effie Belgium):

Nu de deadline voor de registratie van de Effie-cases verstreken is, kunnen bureaus en adverteerders zich toeleggen op de uitwerking van hun dossier dat in het najaar beoordeeld zal worden door de vakjury voorgezeten door Aude Mayence (Delhaize). In afwachting zetten we samen met Caroline Vervaeke en Marc Frederix, respectievelijk director en voorzitter van Effie Belgium, een aantal prioriteiten voor de prestigieuze awards ter bekroning van effectieve marketingcommunicatie op een rijtje.

Adverteerders en hun bureaus konden tot vorige vrijdag hun case registreren. Hoe tevreden zijn jullie met de oogst?
CaroLine Vervaeke: Het is nog te vroeg om daar iets concreets over te zeggen, maar we zijn ons ervan bewust dat het geen evidente periode is en dat een Effie-case indienen tijd en geld kost. Omdat we kleinere bureaus en adverteerders wilden aanmoedigen om een case in te dienen, leverden we vanuit de organisatie een aantal inspanningen.

Om te beginnen hebben we het inschrijvingsgeld al een aantal jaar niet meer verhoogd, verlengden we de geldigheid van het Early Bird tarief en hebben we een Virgin-tarief ingevoerd. 
Zo wilden we de drempel voor cases met potentieel zo laag mogelijk maken, wat niet belet dat de kwalitatieve lat even hoog blijft liggen: Effie blijft een prestigieuze én een heel relevante award voor het hele ecosysteem.

Marc Frederix: Ik wil daar graag aan toevoegen dat de Effies in tijden van economische onzekerheid een baken van standvastigheid kunnen vertegenwoordigen en een bron van inspiratie bieden om mooie verhalen te stimuleren. We leven in een sombere wereld die voor vele mensen als een bedreiging overkomt en dan zijn het de creatieven, de kunstenaars en de verhalenvertellers die licht kunnen brengen: niet enkel vanuit economische insteek, maar ook vanuit de noodzaak aan verbindende verhalen.

Verder moeten we in een wereld die verandert ook kijken naar de attitude van de consument. Daar waar we in het verleden met de reclamesector iets te vaak beschouwd werden als de boosdoener en de oorzaak van overconsumptie en wegwerpcultuur, zetten veel grote en kleine adverteerders vandaag in op duurzamere, kwalitatievere en gezondere consumptie.

Nochtans moest de jury vorig jaar naar eigen zeggen vaststellen dat er al bij al te weinig aandacht was voor het duurzame karakter van campagnes.

CV: Dat klopt inderdaad. Daarom hebben we in de Infoclass van 12 maart extra de nadruk gelegd op dat gegeven en voeren we de CommToZero Mention of Excellence in ter bekroning van de inzending die aantoont dat de behaalde resultaten het resultaat zijn van inspanningen op het vlak van duurzaamheid.

Jullie introduceerden ook een nieuwe categorie die Branded Customer Experience gedoopt werd. Welke lading dekt die vlag?

CV: Communicatie beperkt zich allang niet meer tot campagnes via de gebruikelijke on- en offline kanalen. Verhalen vertellen en connecteren met consumenten kan op vele manieren, via een specifiek winkelconcept, een spel, dienst, events, kortom allerlei kanalen die met resultaat de connectie met de consument verstevigen binnen een bepaalde communicatiestrategie. De categorie beperkt zich zeker niet tot retailers: ze staat ook open voor andere adverteerders.

Jullie vinden het ook belangrijk om jonge marketeers al vroeg in hun carrière mee te nemen in het Effie-bad.

MF: We willen jongeren inderdaad begeesteren met een holistische visie op effectiveness. Je hebt bouwstenen nodig om te komen tot een campagne die effect heeft: marktanalyse, consumer insights, strategie en doorvertaling van die strategie naar een creatief concept dat aanslaat en de keuze van de juiste touchpoints op het juiste moment behoren tot de voornaamste. We merken dat veel jonge marketeers zich de laatste tijd al heel vroeg in hun carrière gaan specialiseren in een van die bouwstenen, des te meer nu performance zo belangrijk is. Door die vroegtijdige specialisatie gaat de generalistische kijk op het geheel vaak verloren en we willen aan die jonge mensen duidelijk maken dat een campagne pas effect kan hebben als al die bouwstenen mee in rekening worden gebracht.

CV: We willen jonge marketeers in dat verband inderdaad sensibiliseren, inspireren en ze ook te laten genieten van succesvolle cases: een Effie winnen blijft toch tot de verbeelding spreken als je begint in de sector.

Daarom gaan we naast de online versie ook een fysieke editie organiseren van het Effectiveness Forum dat plaatsvindt op dezelfde dag als de ceremonie. Op het programma staan niet alleen de presentatie van de cases, maar ook andere inhoudelijk interessante keynotes over marcom topics.

Om het event zo toegankelijk mogelijk te maken introduceren we duotickets voor tarief dat we bewust laag houden. Het is de bedoeling om aldus (jonge) adverteerder en bureau de kans te bieden samen naar het Forum te laten komen, om ze te tonen aan wat voor campagnes ze kunnen werken en welke resultaten die dan opleveren. Want dat is aan het einde van de rit wat echt telt.

Met dat doel voor ogen zoeken we trouwens voortdurend naar manieren om te communiceren en verhalen te brengen rond effectiveness, ook in onze samenwerking met sponsors. We zoeken per dossier naar samenwerkingen die ook voor hen een tastbare meerwaarde betekenen.

MF: Als je terugblikt naar de afgelopen jaren, zal je zien dat we de afgelopen jaren een aantal dimensies toegevoegd hebben aan de Effies die op hun beurt een extra laag toevoegen aan de waarden van een merk en een campagne.

Nog even concreet, wat zijn de volgende stappen voor Effie-belangstellenden?

CV: De geregistreerde cases moeten worden ingediend tegen 6 juni. Concrete tips daarvoor zijn onder andere te vinden in de uitgebreide Entry kit. Er zijn ook coachingsessies voorzien die kandidaten zelf kunnen inplannen tussen 5 en 28 mei om advies te krijgen van een Effie geroutineerde marketeer.

Tijdens de zomer leest de jury die ook dit jaar voorgezeten wordt door Aude Mayence (Delhaize) dan de dossiers en op 5 september is het jurydag. Dan worden alle cases die bij de eerste beoordeling minstens 60% behaald hebben, besproken door de jury. Op 9 oktober vindt tot slot het Effectiveness Forum plaats, gevolgd door de feestelijke prijsuitreiking in de Proximus Lounge. Een hoogtepunt om niet missen.

Archief / AWARDS