Fr

INTELLIGENCE

Ogilvy Social.lab duikt in sleutelshifts voor social first brand building voor 2025

Maandag 20 Januari 2025

Ogilvy Social.lab duikt in sleutelshifts voor social first brand building voor 2025

Assets :


Stellen dat we in een ‘social first’ tijdperk leven, ook in marketing, is een understatement. De aandacht van consumenten is versnipperd over diverse platformen met elk hun eigen communities. Om het als merk te maken binnen deze context, volstaat het niet langer om deze platformen te beschouwen als een mediatouchpoint. Het komt erop aan onze visie op de manier waarop merken worden gebouwd te herzien, met aandacht voor nieuwe regels inzake engagement, influence en cocreatie.
 
Om merken hierbij te helpen publiceerde Ogilvy Social.Lab een gedetailleerd rapport, met daarin vijf essentiële shifts voor doeltreffende social first brand building. “Het heeft meer om het lijf dan de cosmetische toevoeging van sociale media aan een bestaande communicatiestrategie”, aldus Catherine Sackville-Scott (strategy director Ogilvy Social.Lab Belgium). “Social is vandaag de eerste incubator voor cultuur en communities, waar trends ontstaan en groeien. Social-first brands zetten data uit social communities en gedragingen in om zichzelf te verankeren in cultuur, door online conversaties, brand fandom en loyalty te cultiveren en zo te komen tot mentale beschikbaarheid, relevantie en affiniteit, differentiatie en groei.”
 
De eerste shift betreft de creatie van een nieuw ‘You asked, we heard you’ marketingmodel, waarbij social en community insights aan de basis liggen van productontwikkeling, initiatieven en communicatie.
 
Daarnaast is het essentieel dat merken social intelligence beschouwen als een fundamentele business driver, omdat deze kennis merken helpt voeling te behouden met de cultuur waarin ze wortelen en te communiceren met hun doelgroepen. Dat vraagt technologie op maat, waarbij AI een kostbare hulp kan zijn. Deze tools worden best ingezet aan het begin van het proces en de data die ze beheren kunnen worden gebruikt om campagnes te inspireren en te verrijken.
 
Merken herdefiniëren best ook hun universum voor het sociale tijdperk. “Daarbij is het belangrijk te vermijden in het wilde weg op elk kortstondig populair fenomeen te springen om ‘cringy online cultural soup’ te vermijden. Een succesvolle social-first aanpak impliceert dat merken trouw blijven aan hun waarden, maar ze op een gedurfdere en meer social-based manier tot uiting brengen”, vertelt Awie Erasmus (global strategy director Ogilvy Social.Lab). “Merken gedragen zich in dat verband almaar vaker als publishers en entertainment partners. De in Cannes veelvuldig bekroonde CeraVe-case van Ogilvy PR NY, is in dat verband een uitstekend voorbeeld.”
 
Social first brand building impliceert ook een aanpassing van de manier en de snelheid waarmee marketingplannen gemaakt worden: louter een tot twee jaar op voorhand werken, is uit den boze: een dosis lean & mean, test & learn en maximale flexibiliteit zijn standaard vereist in always-on en social-first tijden.
 
Tot slot is en blijft het belangrijk dat marketeers niet enkel focussen op sociale kanalen: de andere media blijven nuttig en nodig. Omnichannel rules dus, maar dat wist je vast al.

Archief / INTELLIGENCE